Annons

Epson P600 utskrift utan kanter

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolffson

Medlem
Jag har köpt en begagnad Epson P600 och får inte till utskrifterna så att dom blir kantfria. Någon som har ett tips? Har mina inställningar i den bifogade filen
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Jag har köpt en begagnad Epson P600 och får inte till utskrifterna så att dom blir kantfria. Någon som har ett tips? Har mina inställningar i den bifogade filen
Från vilket program skriver du ut? I de flesta program, t ex LR, PS och ON1 bestäms layouten i programmet som styr utskriften (även om du kryssat i "kantfri" skrivardrivrutinen).

Det ser ut som du angett att skrivaren ska hantera utskriften (bilden du laddat upp är väldigt suddig:). Om det program du skriver ut från kan hantera utskrifter, t ex LR eller PS, är det som regel ett bättre alternativ att låta programmet styra utskriften. Hur man gör finns beskrivet i handboken.

Slutligen ett litet tips:) Att (ofta) skriva ut kantfritt geggar ner i skrivaren eftersom då görs utskriften några mm utanför papperskanten (för att det just ska bli "kantfritt"). Dels fyller man snabbare "överskottstanken" och dels kan man få problem med nerkladdade utskrifter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Från vilket program skriver du ut? I de flesta program, t ex LR, PS och ON1 bestäms layouten i programmet som styr utskriften (även om du kryssat i "kantfri" skrivardrivrutinen).

Det ser ut som du angett att skrivaren ska hantera utskriften (bilden du laddat upp är väldigt suddig:). Om det program du skriver ut från kan hantera utskrifter, t ex LR eller PS, är det som regel ett bättre alternativ att låta programmet styra utskriften. Hur man gör finns beskrivet i handboken.

Slutligen ett litet tips:) Att (ofta) skriva ut kantfritt geggar ner i skrivaren eftersom då görs utskriften några mm utanför papperskanten (för att det just ska bli "kantfritt"). Dels fyller man snabbare "överskottstanken" och dels kan man få problem med nerkladdade utskrifter.
Jag tycker det verkar som om tillverkarna av RAW-konverterare inte riktigt synkat sig med Epson.

Detta är min erfarenhet med P600 och DxO Photolab 4:

Först måste man kryssa i drivrutinens kryssruta för "borderless" eller "kantfri". Men det räcker inte om man skriver ut med Photolab, för trots att man ställt in "borderless" så blir det kanter om man inte nollar även defaulvärdena för "margins" i Photolabs utskriftsformulär. Dessa står by default på 3 mm med A4 och A3. Viss kommunikation finns mellan program och drivrutin alltså men den kunde allt göras bättre.

Irriterande är även att man alltid måste ha råkoll på både drivrutinens och konverterarens inställningar om man vill skriva ut en bild av något annat motiv. Vips återgår de till default. Skulle föredra att de senast använda inställningarna låg kvar under en utskriftssession.

Jag skriver alltid ut "borderless" och har så gjort i 15 år och har aldrig haft de problem du beskriver och är rädd för med mina Stylus P1800 eller SC-P600. Jag brukar dock passa på att ta upp det bläck jag ser i parkeringsläges-"paddarna" och i de uppsamlings-"paddar" som finns efter skrivhuvudets gejder de gånger jag servar min P600.
 
ANNONS