Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Falumas

Aktiv medlem
Det är lite som när man gick från gammal hederlig mobil till smart phone. Det är annorlunda men mycket mer kraftfullt.
 

Torda

Aktiv medlem
Jag tycker AF är väldigt bra hos Z-kamerorna, precisionen är fantastisk, precis som på de Sonykameror jag använt, men aktiveringen av trackingfunktionen är under all kritik, tycker jag. Det skulle, som jag tycker, naturligtvis vara ett helt eget läge, där man utgår från en liten AF-punkt och aktiverar tracking genom att bara trycka ner AF-on eller avtryckaren halvvägs. Släpper Du AF-knappen, så är det bara att sikta igen på målet och trycka och hålla inne AF-on-knappen.
Att som nu behöva trycka en gång på OK-knappen för att först aktivera funktionen känns väldigt bakvänt, tycker jag, speciellt när man kanske tappar målet och måste börja om, för då måste man även trycka på minusknappen för att först avaktivera funktionen, för att åter trycka på OK-knappen för att starta tracking igen. Ögon-AF-funktionen skulle gärna få ligga över trackingen, så att den prioriterar ögon, om man har funktionen aktiverad.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Med "automatiskt fokusområde" och "tracking" påslaget så har man motsvarande "3D-tracking" på spegelreflexerna. Ett läge som många, konstigt nog, säger sig sakna på Z-modellera:)
Nja, problemet är att implementationen är dålig och inte alls liknar 3D Tracking. Ricoh lyckades med detta i min gamla GR, även om själva fokusprestandan är dålig. Är det inte enastående märkligt att GR fungerar mer likt 3D Tracking än vad Nikons egna spegellösa gör? Nu är det ju ingen hemlighet hur detta gått till. Jag behöver bara slå över min D850 i Lv-läge, för det är ju från detta och liknande implementationer som själva grundutformningen är hämtad, även om det inte är exakt likadant i alla delar.

Nu gissar jag, men jag tror många skulle ha stor nytta av att närmare testa "Wide" och "Autoområde". Tror också att många blandar ihop "Automatiskt fokusområde" på Z-modellerna med "AF-C Auto" på "gamlingarna". Det läget var ju i det närmaste oavändbart:)
Oanvändbart och oanvändbart. Jag brukar inte använda det, men det fungerar utmärkt till en del saker och dåligt till andra. Att försöka fokusera på en fågel genom grenar med det läget är liksom dödsdömt från början. :) Vilken modell vi pratar om har också rätt stor betydelse. I dessa diskussioner sätts ofta likhetstecken mellan vilken spegelreflex som helst, nästan oavsett ålder, och en splitter ny spegellös. Något som blir ganska missvisande redan på en grundläggande nivå. Group Area finns ju t ex inte i D800 som det jämförs med, men det finns i D810 och D850, plus ett antal andra någorlunda nya modeller.

Nikon har för övrigt en liten guide med tänkta alternativ mellan Z6/7 och D850, som släpptes när kamerorna var mer eller mindre nya:
https://cdn-7.nikon-cdn.com/Images/Learn-Explore/Camera-Technology/Mirrorless-Cameras/2019/Z-series-Understanding-AF/Media/Z_7_Autofocus_Guide.pdf
 

Falumas

Aktiv medlem
Nja, problemet är att implementationen är dålig och inte alls liknar 3D Tracking. Ricoh lyckades med detta i min gamla GR, även om själva fokusprestandan är dålig. Är det inte enastående märkligt att GR fungerar mer likt 3D Tracking än vad Nikons egna spegellösa gör? Nu är det ju ingen hemlighet hur detta gått till. Jag behöver bara slå över min D850 i Lv-läge, för det är ju från detta och liknande implementationer som själva grundutformningen är hämtad, även om det inte är exakt likadant i alla delar.



Oanvändbart och oanvändbart. Jag brukar inte använda det, men det fungerar utmärkt till en del saker och dåligt till andra. Att försöka fokusera på en fågel genom grenar med det läget är liksom dödsdömt från början. :) Vilken modell vi pratar om har också rätt stor betydelse. I dessa diskussioner sätts ofta likhetstecken mellan vilken spegelreflex som helst, nästan oavsett ålder, och en splitter ny spegellös. Något som blir ganska missvisande redan på en grundläggande nivå. Group Area finns ju t ex inte i D800 som det jämförs med, men det finns i D810 och D850, plus ett antal andra någorlunda nya modeller.

Nikon har för övrigt en liten guide med tänkta alternativ mellan Z6/7 och D850, som släpptes när kamerorna var mer eller mindre nya:
https://cdn-7.nikon-cdn.com/Images/Learn-Explore/Camera-Technology/Mirrorless-Cameras/2019/Z-series-Understanding-AF/Media/Z_7_Autofocus_Guide.pdf
Då hade inte Z-kamerorna eye-fokus vilket lite vände allt upp och ner. Innan ville jag mer ha det som förr, efter eye-fokus ville jag det inte.

Jag upplever den följande bättre än 3D, men det är jämfört med D800. Hade gärna haft en funktion som var lite tvärt om i automatiskt field, dvs att den avgränsande rutan var som standard och att eye-fokus full aktiverades med ok-knappen. Det hade nog passat mig lite bättre.
 

AWid

Aktiv medlem
............................. speciellt när man kanske tappar målet och måste börja om, för då måste man även trycka på minusknappen för att först avaktivera funktionen, för att åter trycka på OK-knappen för att starta tracking igen. ..............
Njaä.. Du behöver inte trycka på minusknappen för att "börja om" efter ha tappat målet. OK-knappen, som dessutom sitter väldigt bra till för tummen, fungerar både för att starta och slå av "tracking" t ex när man vill byta objekt att följa. Med minusknappen går man ur "trackingläget" helt och hållet. I övrigt ligger det en hel del i det du skriver. Men man vill kanske behålla en del utvecklingspotential till kommande modeller:)
 

FiCa1

Aktiv medlem
Vad vill man ha?

Intressant att följa diskussionerna om nya kameror i allmänhet och Nikon Z6 i synnerhet. Vad jag förstår så är ALLA moderna digitalkameror mer "kompetenta" än 99% av deras användare. När man idag väljer ny kamera så är det enligt min uppfattning tre saker som gäller:
1. Vad har du för grejer sen tidigare?
2. Vad/hur plåtar du?
3. Hur funkar kameradesignen för just dina händer?

Den modernaste (?) kamera jag införskaffade innan köpet av en Z6, var en Leica Monochrom 2013. Tidigare hade jag köpt en Nikon D300 (2008), och i vitrinskåpet fanns ett antal gamla F-gluggar från 60–80-talen. Z6:an uppfyller samtliga mina behov:
1. Jag kan använda alla mina gamla F-gluggar + mina nyare F-objektiv, FX såväl som DX.
2. Jag föredrar manuell fotografering i 99% av fallen; något som funkar super-duper med focus-peaking och histogram i sökaren. Perfekt!
3. Som D300-användare känner jag mig hemma direkt i menyerna; huset sitter som en smäck i mina händer, och knapparna sitter där dom ska.

Dvs. för mina behov är Z6 100% perfekt, där andra grejer (Sony, Fuji, Canon m.fl.) bara skulle hamna sisådär mellan 80–95% ok.

Men om du skjuter sport till 99%, då kanske Z6 inte är optimal, vad vet jag.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
https://www.sawantphotography.com/home
 

Torda

Aktiv medlem
Tack, det har jag faktiskt missat, då jag inte använt trackingen mycket alls på grund av det krångel det innebär att starta den och oavsett om man nu inte behöver trycka på minusknappen, så tycker jag det är helt knasigt med detta OK-tryck varje gång.

Sony har i och med A7r IV och nya firmware till A9 och default på A9II precis den funktionen jag tidigare beskrev och det är väldigt, väldigt användbart. Sony har ju också på dessa modeller den ögon-AF-prioritet om jag också beskrev. Däremot saknar Sony möjlighet att snabbt byta vilket öga som man ska fokusera på, vilket går väldigt smidigt med Nikon och det var både nu och då som kameran ville fokusera på fel öga med Sony.
 

AWid

Aktiv medlem
Nja, problemet är att implementationen är dålig och inte alls liknar 3D Tracking. Ricoh lyckades med detta i min gamla GR, även om själva fokusprestandan är dålig. Är det inte enastående märkligt att GR fungerar mer likt 3D Tracking än vad Nikons egna spegellösa gör? ......................
Vi har nog olika upplevelser att trackingfunktionen, men det är väl ok antar jag:) Funktionen hos Ricoh vet jag inget om eftersom jag aldrig använt den kameran.
Nikon har för övrigt en liten guide med tänkta alternativ mellan Z6/7 och D850, som släpptes när kamerorna var mer eller mindre nya:
https://cdn-7.nikon-cdn.com/Images/Learn-Explore/Camera-Technology/Mirrorless-Cameras/2019/Z-series-Understanding-AF/Media/Z_7_Autofocus_Guide.pdf
Fast sen den broschyren gavs ut har det, utöver ögon-AF, hänt väldigt mycket med AF-prestandan på Z-modellerna.
 

Torda

Aktiv medlem
Det kan jag bara hålla med om och jag har testkört A7rIII och Z7 sida vid sida under en ganska lång tid och gällande just AF så tycker jag det är ganska dött lopp mellan dom efter de uppgraderingar Z har varit med om och trackingfunktionen, om man ska hålla sig till den, är ganska uselt implementerad hos båda. Z med sin urusla aktivering och A7rIII genom att börja med en liten punkt, för att själv sedan själv välja vad som ska vara i fokus i ett väldigt stort område. Jag fotar lite motocross och om man med Sony använde tracking på hjälmen till att börja med, så bestämde kameran själv att vad som helst skulle vara i fokus på ekipaget, vilket ofta reslulterade i att kanske framskärmen eller bakskärmen var i fokus. Bäst för mig har varit att använda Dynamiskt AF-område på Nikon och motsvarigheten hos Sony, vilket har gett en väldigt hög träffprocent gällande AF.
 

martinot

Aktiv medlem
Det kan jag bara hålla med om och jag har testkört A7rIII och Z7 sida vid sida under en ganska lång tid och gällande just AF så tycker jag det är ganska dött lopp mellan dom efter de uppgraderingar Z har varit med om och trackingfunktionen, om man ska hålla sig till den, är ganska uselt implementerad hos båda. Z med sin urusla aktivering och A7rIII genom att börja med en liten punkt, för att själv sedan själv välja vad som ska vara i fokus i ett väldigt stort område. Jag fotar lite motocross och om man med Sony använde tracking på hjälmen till att börja med, så bestämde kameran själv att vad som helst skulle vara i fokus på ekipaget, vilket ofta reslulterade i att kanske framskärmen eller bakskärmen var i fokus. Bäst för mig har varit att använda Dynamiskt AF-område på Nikon och motsvarigheten hos Sony, vilket har gett en väldigt hög träffprocent gällande AF.
Intressant jämförelse och betraktelse mellan två mycket fina system. Kul att du använt bägge kamerahus såpass mycket!

Känns som om de fått till det hela på en bra nivå som idag verkligen knappar in på DSLR:ernas följande AF-prestanda, och i vissa fall överglänser de på vissa punkter. Synd att 3D-tracking inte riktigt är där 100% än (något som jag verkligen uppskattar enormt på Nikons DSLR:er).

Kom gärna tillbaka med fler observationer när du fortsatt använde de ytterligare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har inte använt Canon och Sonys spegellösa, men läser man vad som skrivs så kan dom som skall framhäva sitt system bara hitta någon detalj som ett system är lite bättre på. Den detaljen kan kanske i vissa situationer vara viktig, men alla verkar ha en liten edge någonstans och ingen är dålig. Jag tror det är få som fotograferat spegelöst med senaste generationen som vill tillbaka till speglat system. Nästa generation spegellösa kommer nog bara lämna nostalgiska skäl kvar för speglade system. Nästa OS (2024) kommer ingen fotografera med speglade kameror.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det kan jag bara hålla med om och jag har testkört A7rIII och Z7 sida vid sida under en ganska lång tid och gällande just AF så tycker jag det är ganska dött lopp mellan dom efter de uppgraderingar Z har varit med om och trackingfunktionen, om man ska hålla sig till den, är ganska uselt implementerad hos båda. Z med sin urusla aktivering och A7rIII genom att börja med en liten punkt, för att själv sedan själv välja vad som ska vara i fokus i ett väldigt stort område. Jag fotar lite motocross och om man med Sony använde tracking på hjälmen till att börja med, så bestämde kameran själv att vad som helst skulle vara i fokus på ekipaget, vilket ofta reslulterade i att kanske framskärmen eller bakskärmen var i fokus. Bäst för mig har varit att använda Dynamiskt AF-område på Nikon och motsvarigheten hos Sony, vilket har gett en väldigt hög träffprocent gällande AF.
Har A7RIII fått det nya Real Time autofokus genom FW, det systemet lär låsa och hålla kvar mycket bra vad jag förstått genom dom tester som gjorts, A7RIV med sina 61mp är dock inte alls lika effektiv som A9II.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Har A7RIII fått det nya Real Time autofokus genom FW, det systemet lär låsa och hålla kvar mycket bra vad jag förstått genom dom tester som gjorts, A7RIV med sina 61mp är dock inte alls lika effektiv som A9II.
Nej, det har den tyvärr inte. Bara A7R4, A9:eek:rna samt de nya APS-C från och med A6400. Och ja, det är väldigt stor skillnad vad gäller tracking mellan dessa modeller.

Tycker det fungerar otroligt bra och det är i princip den enda fokus-läget jag använder nu. Slipper styra fokuspunkten med någon joystick, bara markera det vill fokusera på och sen justera bilden som jag vill ha den. Samt att man har fokus-hirarkin om man markerar en person; kropp, ansikte och öga. Fungerar utmärkt när det är flera personer i bilden.

Finns säkerligen en hel del gamla fotografer som vill ha sina fokus-punkter och bestämma mer själva och i vissa fall är det en nödvändighet om kameran sitter på ett stativ t ex men det här känns som framtiden tycker jag.

Mycket av detta är ju mjukvara och utvecklingen i detta område (ML) går i rasande takt (så gått som alla smartphones har ju nu en dedikerad ML-enhet exempelvis). Så sannolikt lär vi se klara förbättringar hos alla kameratillverkare de kommande åren kan man gissa.
 

AWid

Aktiv medlem
Hej ! Vet inte om det bara är jag som inte hittar i menyn (Z7) men kan man inte få kameran att visa när focus sitter, tänker både vid AF som manuellt ?
Förstår kanske inte din fråga, men är det "focus peaking" (manuellt läge) du letar efter finns det i "Anpassningsmenyn" d10. Heter "Konturförstärkning" på Nikonspråk.

Annars finns ju den gamla vanliga "punkten och pilen" i sökarens nedre vänstra hörn (också manuellt läge) och "grön fokuspunkt" (fast de är inga menyinställningar. De finns ju där hela tiden:)
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Förstår kanske inte din fråga, men är det "focus peaking" (manuellt läge) du letar efter finns det i "Anpassningsmenyn" d10. Heter "Konturförstärkning" på Nikonspråk.

Annars finns ju den gamla vanliga "punkten och pilen" i sökarens nedre vänstra hörn (också manuellt läge) och "grön fokuspunkt" (fast de är inga menyinställningar. De finns ju där hela tiden:)
Jo det var ju pilarna o punkten jag frågade efter, jo jag ser det nu när man har satt objektivets omkopplare till M, men på mina DLSR har ju punkten alltid funnits där vill jag minnas, tycker nog det kunde varit så här också eller åtminstone när man går över till manuellt genom o vrida på objektivet. Tack ändå :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo det var ju pilarna o punkten jag frågade efter, jo jag ser det nu när man har satt objektivets omkopplare till M, men på mina DLSR har ju punkten alltid funnits där vill jag minnas, tycker nog det kunde varit så här också eller åtminstone när man går över till manuellt genom o vrida på objektivet. Tack ändå :)
Njae, fokusindikatorn syns i sökaren på spegelreflexerna om du:

a) ställer omkopplaren på kamerna eller objektivet till manuell fokus
b) håller avtryckaren halvt nere, även utan AF-aktivering på den
c) håller in AF-On

a) förstås givet att kameran fortfarande är "vaken". b) och c) givet att fokuspunktvalet inte står på helt automatiskt.

En del (enklare) modeller har också bara punkten och inte pilarna.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Jo men det är ju så jag menar :) men på min Z7 så syns ju focushjälpen bara när man har skjutit reglaget på objektivet till M, det finns alltså inget som indikerar att den satt AF i AF läget eller om jag vill ta hjälp av objektivets manuella focus ring i AF läget
 
ANNONS