Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
tycker det finn en visst skdd i att man kan se hur känge någon varit medlem och hur många tidigare försäljningar denne har gjort.
Den historiken har man sällän vad gäller blocket.
 

JanneS1

Medlem
mysko säljare

Har en köpesannons inne och har fått två mysko svar. Vanliga namn hade de båda men den ene bytte namn/mejladress mitt i mejlkonversationen. Gemensamt för båda: de hade registrerat sig som medlemmar på Fotosidan samma dag och sedan snabbt gått ur. Mitt tips: kolla säljarens sida innan du inleder en affär. Både ville ha förskottsbetalt. När jag förslog att vi skulle mötas i säljarens angivna hemorten för att genomföra affären så hördes de aldrig mera av.

Ännu konstigare var att jag på en annan känd säljsajt, som börjar på ett B, upplevde något liknande nästan samtidigt. Jag hade satt in en säljesannons och skrev att jag kunde tänka mig ett byte med en lite udda fotopryl. En "OsKar" från en mindre ort hörde av sig och satt att han hade en sådan pryl att sälja. Ett par dagar senare dök det upp en säljesannons från samma lilla ort från en "OsCar" med en likadan fotopryl med nästan samma spec som "OsKars" pryl. Jag frågade om det var samma person/pryl men fick nekande svar. Jag fråga efter köp via säker betalning och fick inga mera svar.
 

JanneS1

Medlem
tillägg

Oj, såg nu att flera skrivit som jag: kolla säljarens medlemskap på sidan och en av de jag fått kontakt med var namngiven (inte det riktiga namnet dock, antar jag). Vill också tillägga att jag fått några köpare som uppmanat till konversation via en extern mejladress. Har sedan fått skärmdumpar på otroligt bra förfalskningar av insättningar på PayPal-konto dvs det ser ut som de satt in pengar på mitt PP-konto. Det hade de naturligtvis inte när jag kollade mitt konto. Så var uppmärksam.

Har en köpesannons inne och har fått två mysko svar. Vanliga namn hade de båda men den ene bytte namn/mejladress mitt i mejlkonversationen. Gemensamt för båda: de hade registrerat sig som medlemmar på Fotosidan samma dag och sedan snabbt gått ur. Mitt tips: kolla säljarens sida innan du inleder en affär. Både ville ha förskottsbetalt. När jag förslog att vi skulle mötas i säljarens angivna hemorten för att genomföra affären så hördes de aldrig mera av.

Ännu konstigare var att jag på en annan känd säljsajt, som börjar på ett B, upplevde något liknande nästan samtidigt. Jag hade satt in en säljesannons och skrev att jag kunde tänka mig ett byte med en lite udda fotopryl. En "OsKar" från en mindre ort hörde av sig och satt att han hade en sådan pryl att sälja. Ett par dagar senare dök det upp en säljesannons från samma lilla ort från en "OsCar" med en likadan fotopryl med nästan samma spec som "OsKars" pryl. Jag frågade om det var samma person/pryl men fick nekande svar. Jag fråga efter köp via säker betalning och fick inga mera svar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det låter verkligen som det blivit vanligare med bedrägerier. Eller är det bara en känsla man får när man läser den här tråden.
Jag har blivit lurad en gång. Av en spelberoende man i Malmö. Hans mamma betalade tillbaka pengarna jag dumt nog skickat honom.
Det var sista gången jag betalade i förskott. En bra affär är när man handlar på lika villkor. En annonsör som vill skydda sig själv ensidigt är någon man inte bör köpa från.
Även köparen har skäl att kräva ett tryggt köp.

Att handla från fotosidan medlemmar som varit med i många år och haft ett antal annonser skulle jag bedömma som ganska tryggt. Att dra sitt namn i smutsen gör man inte så gärna.

Sist jag köpte ett objektiv till min dotter visste säljaren precis vem jag var efter jag presenterat mig. Jag känner dig från fotosidan var hans första svar.
Vi gjorde en snabb affär och min dotter ett bra objektiv.
Att handla med folk som är medlemmar på fotosidan sedan länge anser jag vara ganska tryggt jämfört med mycket annat.
Det mesta kan i dag förfalskas och nya tricks uppfinns varje dag.
 

Birgitta_2

Medlem
Jaha, så blev jag då lurad

Startar denna tråden för att varna för skumma annonser på Fotosidan Köp&Sälj. Använd tråden med varsamhet och tänk på att inte peka ut oskyldiga.
Jag har (dumdristigt, men ändå) gjort ett par affärer här via Fotosidan, där jag betalt i förskott och säljarna har varit helt ärliga. Den här gången är både säljare, objektiv o mina pengar försvunna.
Nu undrar jag: är det ok att publicera mobilnummer och e-postadress för att varna andra?

Mvh
Birgitta
 

Photocon

Aktiv medlem
Numera är det ingen hejd på uppfinningsrikedomen vad gäller att bedra folk och FS är förvisso drabbat.

Jag agerar precis som Flash Gordon vid köp/sälj. Oavsett om jag står som köpare eller säljare. Längre medlemskap och aktivitet samt helst betalande medlem med upplagda bilder är en ganska säker garanti för att det hela ska fungera ganska riskfritt.

Har aldrig blivit lurad på FS, men väl på Blocket en gång.

Jag förstår att ledningen på FS inte kan göra så mycket åt bedrägeriförsöken mer än att varna.

Men jag kör igen med min gamla käpphäst: Jag anser att FS absolut INTE ska vara en gratis annonspelare för vem som helst utan i första hand en trevlig och berikande sida för alla fotointresserade som vill diskutera och titta på bilder, diskutera olika ämnen och utrustning. Däremot är jag tacksam för att den servicen finns. Tråkigt att den missbrukas.

SÅ: Inför en karenstid för nya icke betalande medlemmar innan de får annonsera Tror att det skulle gallra bort en stor del av bedrägeriförsöken. Tyvärr drabbar det ju den nya medlem som är seriös, men finns seriositeten är det ju billigt att vara medlem på FS i sin grundform.

Nu är det ju ingen garanti för att en ny medlem som betalar avgift inte skulle kunna vara en bedragare, men FS har ju i så fall personens uppgifter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Numera är det ingen hejd på uppfinningsrikedomen vad gäller att bedra folk och FS är förvisso drabbat.

Jag agerar precis som Flash Gordon vid köp/sälj. Oavsett om jag står som köpare eller säljare. Längre medlemskap och aktivitet samt helst betalande medlem med upplagda bilder är en ganska säker garanti för att det hela ska fungera ganska riskfritt.

Har aldrig blivit lurad på FS, men väl på Blocket en gång.

Jag förstår att ledningen på FS inte kan göra så mycket åt bedrägeriförsöken mer än att varna.

Men jag kör igen med min gamla käpphäst: Jag anser att FS absolut INTE ska vara en gratis annonspelare för vem som helst utan i första hand en trevlig och berikande sida för alla fotointresserade som vill diskutera och titta på bilder, diskutera olika ämnen och utrustning. Däremot är jag tacksam för att den servicen finns. Tråkigt att den missbrukas.

SÅ: Inför en karenstid för nya icke betalande medlemmar innan de får annonsera Tror att det skulle gallra bort en stor del av bedrägeriförsöken. Tyvärr drabbar det ju den nya medlem som är seriös, men finns seriositeten är det ju billigt att vara medlem på FS i sin grundform.

Nu är det ju ingen garanti för att en ny medlem som betalar avgift inte skulle kunna vara en bedragare, men FS har ju i så fall personens uppgifter.
Tycker ditt förslag om att man inte får annonsera 1-2 månader efter man anmält sig som medlem är briljant och bör stoppa mycket.
 

maxar

Aktiv medlem
oj. jag anade onåd när jag kollade upp det numret och anmälde till admin. men de jobbar tydligen inte kvällstid och tog inte bort annonsören förrens på morgonen. det var myclet som inte stämde. profilbilden tillhörde en annan. ny skapad här på fotosidan.

och när jag skulle betala till hennes sambo vart jag ännu mer misstänksam och började googla. det nummret du länkar till verkar va ett riktigt proffs på berägerier.
 

Osquar

Aktiv medlem
Det låter verkligen som det blivit vanligare med bedrägerier. Eller är det bara en känsla man får när man läser den här tråden.
Jag har blivit lurad en gång. Av en spelberoende man i Malmö. Hans mamma betalade tillbaka pengarna jag dumt nog skickat honom.
Det var sista gången jag betalade i förskott. En bra affär är när man handlar på lika villkor. En annonsör som vill skydda sig själv ensidigt är någon man inte bör köpa från.
Även köparen har skäl att kräva ett tryggt köp.

Att handla från fotosidan medlemmar som varit med i många år och haft ett antal annonser skulle jag bedömma som ganska tryggt. Att dra sitt namn i smutsen gör man inte så gärna.

Sist jag köpte ett objektiv till min dotter visste säljaren precis vem jag var efter jag presenterat mig. Jag känner dig från fotosidan var hans första svar.
Vi gjorde en snabb affär och min dotter ett bra objektiv.
Att handla med folk som är medlemmar på fotosidan sedan länge anser jag vara ganska tryggt jämfört med mycket annat.
Det mesta kan i dag förfalskas och nya tricks uppfinns varje dag.
Kan bara instämma till fullo i tankegångarna ovan! Har själv gjort ett flertal köp/sälj via fotosidan utan några som helst strul. Pengar och varor har skickats utan misstankar. Historiken en köpare/säljare har på fotosidan väger tungt. Sedan är det hyfsat ofta som det finns gemensamma kompisar som då blir någon sorts "referens", vilket blir ytterligare en "garanti". Blocket tar jag inte i med tång ens.....

/Oscar
 

Kinsiz

Ny medlem
Inte ansluten till Swish. Har han varit medlem hos Fotosidan länge?
Han är nu ansluten till swish iallafall. Jag får ingen kontakt med honom längre, utger sig för att vara Niklas Jonsson i Kovland, Sundsvalls kommun. Jag åkte (som det verkar) dit på denna annons: https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=316794 och han har en till annons ute på en -billig- Sony A7III.

Röd flagga på denna. Obs vi hade mail och även sms-infoutbyte där han var samtalsför och vänlig i tonen. Dumma dumma dumma jag swishade till slut i förväg.
 

Cambo

Aktiv medlem
Han är nu ansluten till swish iallafall. Jag får ingen kontakt med honom längre, utger sig för att vara Niklas Jonsson i Kovland, Sundsvalls kommun. Jag åkte (som det verkar) dit på denna annons: https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=316794 och han har en till annons ute på en -billig- Sony A7III.

Röd flagga på denna. Obs vi hade mail och även sms-infoutbyte där han var samtalsför och vänlig i tonen. Dumma dumma dumma jag swishade till slut i förväg.
Förmodligen samma tomte som jag och andra varnade för tidigare. Men då är han på G igen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Förmodligen samma tomte som jag och andra varnade för tidigare. Men då är han på G igen.
Ofta verkar dessa personer vara spelmissbrukare.Ofta lämnar de så mycket spår efter sig att de inte är svåra att spåra.Det är bara polisen som som har problem.
Vi andra utan utbildning hittar dem på 30 minuter.
Att bedrägerierna får pågå är en skandal. Värdet uppgår numera till många miljarder dollar.
 

tomheten

Ny medlem
Varning för "Nicklas Jonsson".
Han försökte sälja en F100 till mig. Jag hade lagt ut en köpes-annons och blev kontaktad med ett bra men realistiskt erbjudande. Var i sista sekunden som jag bestämde mig för att kolla telefonnumret han gett mig för att Swisha. Det ligger många varningar ute på nätet om det telefonnumret.
 
ANNONS