Annons

Fujifilm X-T4

Produkter
(logga in för att koppla)
Nya X-T4 planeras att lanseras 25/26 februari.

Jag älskar min Fujifilm X-T3. Den är väldigt snygg, låg vikt, bra objektiv, analoga känslan och att den har bra specs. 4K i 10bit etc.

Men jag saknar bildstabilisering och batterierna är katastrofala.

Ryktena säger att det kommer vara ett helt nytt batteri och ha bildstabilisering (upp till 6,5 stop) plus 6K video.

https://www.fujirumors.com/more-fujifilm-x-t4-specs-leaked-up-to-6-5-stops-ibis-fast-battery-charging-multiple-boosts-mode-price-1700-more/

Vad tror ni? Kommer ni att köpa den? Jag kommer troligtvis att köpa den dag 1 oavsett vad.
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag har X-T1:an och har vid varje uppdaterad modell sagt att jag väntar till den kommer med IBIS. Nu är vi där men vad händer jo, den blir större och tyngre. Det har ryktats om 1/3 tum (8.5mm) tjockare kamera samt en hel del tyngre. Gillar inte heller den nya `film-skärmen´. Vi får se vad som händer, blir den fet och tung som en A7III och kanske lika dyr ser jag inte poängen.

/Stephan
 
Jag har X-T1:an och har vid varje uppdaterad modell sagt att jag väntar till den kommer med IBIS. Nu är vi där men vad händer jo, den blir större och tyngre. Det har ryktats om 1/3 tum (8.5mm) tjockare kamera samt en hel del tyngre. Gillar inte heller den nya `film-skärmen´. Vi får se vad som händer, blir den fet och tung som en A7III och kanske lika dyr ser jag inte poängen.

/Stephan
Hmm jag håller med om vikten. Den får inte bli mycket tyngre för då dödar man mycket av det fina. "Filmskärmen" måste jag säga att jag gillar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hmm jag håller med om vikten. Den får inte bli mycket tyngre för då dödar man mycket av det fina. "Filmskärmen" måste jag säga att jag gillar.
Vikten på huset spelar inte så stor roll i min värld. Det är vilka objektiv man använder som gör skillnaden.
Det bli stor skillnad om man använder 16-55/2,8 eller ett 18-554/2,8-4 OIS.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den där selfie-skärmen får mig att inte drömma om någon -T4.
Detta är nu andra gången som Fuji skapat en skärm som jag inte vill ha och därför inte kommer köpa den kameran.
Man hade en bra lösning för alla utom de som vill filma eller fota sig själva.
Jag får vänta till X-H2 kommer och hoppas de inte hittar på någon ny skruvad skärm.
Eller så får jag satsa mer på Canon-spåret istället.
 

Sabud

Aktiv medlem
Fast tänk på att A7III blir större och tyngre om man skall montera objektiv med samma bildvinkel och bländartal. Fujin vinner då ändå på storlek.
Jo jag vet men det gäller generellt mellan FF och APS-C. Min iaktagelse är väl närmast hur den lätta-fina X-T1 utvecklats från 440 gram till 607 gram för nya X-T4 samt blivit 5mm tjockare. Gissar att Fujifilm gjort sitt bästa för att runda det `patentstaket´ som stått i vägen för att göra en så smäcker och lätt IBIS-kamera som möjligt.

/Stephan
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu finns mått och vikt på nya X-T4

Vikt: 607 gram
Mått: 134.6 x 92.8 x 63.8mm

Lite måttligare än vad jag befarat, dock min X-T1 väger 440 gram och A7III 650 gram.

https://www.fujirumors.com/fujifilm-x-t4-size-and-weight-leaked/

/Stephan
Kollade på DPR, där väger Fuji X-T3 539 gram med batteri, så det är inte så mycket med 607 gram, greppet på T3 är ju rätt så grunt, så jag välkomnar lite större grepp, den är ju inte tänkt som en gatukamera endast bestyckad med pannkaksobjektiv, där fins X-PRO3 som visserligen väger in på 500 gram nära på i alla fall.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jo jag vet men det gäller generellt mellan FF och APS-C. Min iaktagelse är väl närmast hur den lätta-fina X-T1 utvecklats från 440 gram till 607 gram för nya X-T4 samt blivit 5mm tjockare. Gissar att Fujifilm gjort sitt bästa för att runda det `patentstaket´ som stått i vägen för att göra en så smäcker och lätt IBIS-kamera som möjligt.

/Stephan
Ärlig nyfikenhet, nen vad består patentstaketet av?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har X-T1:an och har vid varje uppdaterad modell sagt att jag väntar till den kommer med IBIS. Nu är vi där men vad händer jo, den blir större och tyngre. Det har ryktats om 1/3 tum (8.5mm) tjockare kamera samt en hel del tyngre.
Det mesta i världen har sina både för- och nackdelar.

Att vikten ökar, kamerahuset blir större och dyrare, gäller alla implementationer av IBIS. Det går inte att komma ifrån (du måste implementera avancerad mekanik som väger, tar plats och kostar pengar).

Detta är också just orsaken till att alla kameror inte har IBIS. Hade inte de tre nackdelarna funnits (vikt, storlek, pris) så hade självklart alla tillverkares alla kameror haft det.

Hur än tillverkarna gör så finns det de som alltid är missnöjda oavsett vilka val de gör.

Klassiska missnöjet med att inte både kunna äta kakan och ha den kvar. 🙂
 

guitarowner

Medlem
Det mesta i världen har sina både för- och nackdelar.

Att vikten ökar, kamerahuset blir större och dyrare, gäller alla implementationer av IBIS. Det går inte att komma ifrån (du måste implementera avancerad mekanik som väger, tar plats och kostar pengar).

Detta är också just orsaken till att alla kameror inte har IBIS. Hade inte de tre nackdelarna funnits (vikt, storlek, pris) så hade självklart alla tillverkares alla kameror haft det.

Hur än tillverkarna gör så finns det de som alltid är missnöjda oavsett vilka val de gör.

Klassiska missnöjet med att inte både kunna äta kakan och ha den kvar. 🙂
Olympus och Panasonic har IBIS - är det storleken på sensor, MFT vs APS-C,
som gör att MFT har lyckats så bra med IBIS??
 

Brix

Aktiv medlem
Det är ”worms” som stör mig på vissa bilder...
"worms" uppstår på alla bilder om man applicerar för mycket skärpa. "Vattenfärgseffekten" däremot uppstår på bilder med löv, gräs och andra mer komplexa texturer.

Om du absolut måste köra LR så rekommenderar jag antingen att använda det med Iridient X-transformer eller den nya "enhance details"-funktionen i LR som också ska göra ett bra jobb med X-trans filer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det mesta i världen har sina både för- och nackdelar.

Att vikten ökar, kamerahuset blir större och dyrare, gäller alla implementationer av IBIS. Det går inte att komma ifrån (du måste implementera avancerad mekanik som väger, tar plats och kostar pengar).

Detta är också just orsaken till att alla kameror inte har IBIS. Hade inte de tre nackdelarna funnits (vikt, storlek, pris) så hade självklart alla tillverkares alla kameror haft det.

Hur än tillverkarna gör så finns det de som alltid är missnöjda oavsett vilka val de gör.

Klassiska missnöjet med att inte både kunna äta kakan och ha den kvar.
Det kanske inte spelar så stor roll var stabiliseringen ligger för många. Huvudsaken att det finns stabiliserade alternativ att välja. Det finns ett antal exempel på att det faktiskt går att få både AF och stabilisering i objektiven utan att det behöver bli så särskilt tungt för det. Det det ofta kokar ned till är ju om man kan tänka sig något steg ljussvagare objektiv kring 1,8 eller 2,8 för att få ned vikten.

Problematiskt blir det väl främst om det bara finns ostabiliserade hus OCH ostabiliserade objektiv att välja i den brännvidd man är ute efter.

Att ha det IBIS är väl främst ett "måste" för de som tycker det är väldigt kul att skruva på gamla manuella objektiv med adapter annars har väl de som saknat IBIS oftast numera sett till att de har stabiliserade objektiv.
 

Marteric

Aktiv medlem
"worms" uppstår på alla bilder om man applicerar för mycket skärpa. "Vattenfärgseffekten" däremot uppstår på bilder med löv, gräs och andra mer komplexa texturer.

Om du absolut måste köra LR så rekommenderar jag antingen att använda det med Iridient X-transformer eller den nya "enhance details"-funktionen i LR som också ska göra ett bra jobb med X-trans filer.
Sant...var lite kort i min kommentar innan. Har råkat ut för några fall med vattenfärgseffekt som är näst intill komiska med min X-T20. Enhanced details tillför bara marginellt...Men borde testa Irident X som du skriver...
Not. C1 gör jobbet, men inte sugen att ändra mitt flöde...hoppas att LR gör jobbet inom en snar framtid, Fujin är riktigt kul att fota med...
 

Bengf

Aktiv medlem
Olympus och Panasonic har IBIS - är det storleken på sensor, MFT vs APS-C,
som gör att MFT har lyckats så bra med IBIS??
Jo en fördel där med mindre sensor, samtidigt som Olympus också på kamera utbudet har några större modeller, rörelsemönstret med sensorn får lite större utrymme, Sedan tror jag Olympus också är duktiga på IBIS lösningar, det har blivit deras paradgren genom åren, dom olika kamera modellerna generellt även utanför Olympus har som oftast något som dom är bra på, sedan kan andra saker missas som man inte förstår. Olympus M1 MII var ju makalös, man filmade på en skumpig vagn dragna av hästar och kameran gav förvånansvärt stabila filmer.

Nikon Z6 har en rätt så bra IBIS, en småbilds kamera som också är lite större mot tex Sony A7, Gamla DSLR Sony A900 hade IBIS vilket aldrig skulle gå enligt expertisen på den tiden, utveckling går framåt och skall det köras Live View på frihand så är nog bra med IBIS, i Sonys fall var det också som StenÅke säger en väldans massa jox med adaptrar och manuella objektiv där IBIS hjälpte till.
 

PMD

Aktiv medlem
Gissar att Fujifilm gjort sitt bästa för att runda det `patentstaket´ som stått i vägen för att göra en så smäcker och lätt IBIS-kamera som möjligt.
Japanska kameratillverkare byter och köper patent av varandra hela tiden, så det kan knappast ha varit något större problem. Fuji kanske t.o.m. hade ett patent på IBIS.
 
ANNONS