Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betygskategorier i testerna.

Produkter
(logga in för att koppla)

R_V_Molin

Ny medlem
Hej Fotosidan!

Jag har länge undrat över hur betygkategorierna sätts i Fotosidan-magasins tester?
Jag har letat med hjälp av sökfunktionen här i forumet, men hittade ingen liknande länk.
Det som fick mig att verkligen fundera lite över detta är pga av magasin nr. 3 2017 där Fujifilm X-T20 är med och nr. 2 2018 där Fujifilm X-E3 är med. Som jag har förstått det så är det i princip samma kamera med några skillnader i utformningen/utseendet av själva kameran är det mest påtagliga. X-T20:an får betyget "Bra Köp" och X-E3:an får inget betyg alls. Av sättet recensionen är skriven verkar det som om den är mer positiv gentemot X-E3:an.
Då är min fråga om det är att X-E3:an kommer långt senare än X-T20:an som gör att den inte får betyget "Bra köp" eller är det på något sätt så att kriterierna har ändrats?
Skulle en presentation av betygssystemet vara bra eller kanske helt enkelt inte ha med något betyg utan att man istället läser igenom det fantastiska recensioner som ni gör?

Jag vill avsluta med att säga att jag tycker alla recensioner har varit väldigt nyttiga och välskrivna. Jag beundrar eran objektivitet när ni skriver och jag har verkligen haft nytta av testerna. Just nu kände jag mig lite förvirrad och undrar lite om hur jag kan få klarhet i min förvirring.

Tack på förhand
/Robert
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hej. Ursäkta sent svar.

Jag kan erkänna att vi inte är helt konsekventa med utmärkelsen "bra köp". Idag är så många produkter så bra att det lätt går inflation i antalet utmärkelser. Därför har vi blivit snålare med "bra köp"-utmärkelser.
Det har också hänt vid något tillfälle att vi glömt bort utmärkelsen i tidningen och fått lägga till det vid webbpubliceringen.

Du skriver "betyg" men det blir lite fel att se "bra köp"-utmärkelsen som ett betyg eftersom en sämre kamera kan vara ett bättre köp. Den här utmärkelsen är relaterad till både pris och prestanda.

Vi har funderat på att slopa "bra köp" helt eftersom vi tycker att det tar lite fokus från testtexten. Det är trots allt den som ska ge en detaljerad bild av hur produkten presterar. Och det finns plus och minus som ger en snabb översiktlig uppfattning. Du hade helt rätt när du uppfattade att X-E3 är lite bättre än X-T20..
 

R_V_Molin

Ny medlem
Tack så jättemycket för ett utförligt svar.
Personligen gillar jag testresultatet "Bra Köp", men jag ser hellre att det är mindre "betyg" iom att era testtexter är så utförliga att man inte kan missta sig på vad ni anser om produkten.
Då får även vi som eventuella köpare läsa igenom och fundera på vad vi faktiskt har för behov av olika funktioner skulle ge just oss iom att vi har olika sätt att fotografera.

Sammanfattningsvis tycker jag att ni gör ett utmärkt arbete med testerna och personligen ser jag gärna att bara texten finns att läsa. Andra har säkert helt andra tankar runt detta, men vi är nog alla överens om att vi uppskattar testerna.

Tack igen.
Robert
 
ANNONS