Annons

Batteriproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Augustkid

Medlem
Hallå, jag har en Nikon D810 med original batterigrep som jag köpte begagnat i vintras. Och har lite problem med batteriets förmåga eller vad en ska säga...
Iallafall, vi kan ta gårdagen som ett exempel,
Ny laddade batterier i både kamera och batterigrep, åker ner till sjön, lite lite vind men inget farligt, inte kallt för 5 öre. Kameran funkar kanon i några minuter men tillslut så säger den att batteriet är slut. Kan inte starta den alls på en stund och sedan funkar den igen, men gör samma sak flera gånger, säger att inget batteri finns osv, trots helt ny laddade batterier. Den gör såhär vilket väder det än är, men ännu mer när det blåser (och det behöver inte blåsa mycket...) har jag upplevt.
Jag kollade batterikapaciteten på alla batterier jag har här hemma, det verkar inte va något fel på dom... Så frågan är ju, vad är felet? För det händer från och till, ibland jätte ofta medans den ibland funkar kanon, utan att den gör som den gör...
Kan tillägga att den gjort såhär enda sen ja köpte den, men det känns som det blivit värre på sistone, eller så är det bara mitt tålamod som tagit slut haha...
Tacksam för svar och tips på vad jag kan göra åt saken!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om du har möjlighet, testa med ett par färska originalbatterier, bara för att kunna utesluta att det inte är kameran det är fel på.
 

Augustkid

Medlem
Har testat med batterier som är färskare än de som ingick, har en D500 oxå, och köpte ett extra batteri till den i samma veva som jag köpte D810. Så ena batteriet är runt 6 månader och de andra 1.5 år ungefär. De batterierna som ingick med D810 funkar kanon i min D500.
Så antar att det tyvärr är min kamera det är fel på då?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Så antar att det tyvärr är min kamera det är fel på då?
Nu vill jag inte påstå något som jag inte kan säga stämmer överens med verkligheten utifrån erfarenhet eller tekniskt kunnande, men om du provat samma batterier i två olika kameror, där det fungerar klanderfritt i ena kameran, då kan man kanske utesluta att felkällan är batteriet !?

Du kanske du skall gräva lite i menyerna på den kamera som har problem, och titta på vad det är för inställningar, innan du med bestämdhet anger kameran som felkällan, även om det utifrån i detta nu ser ut som det är där felet ligger.

Men jag vill lägga till att jag på inget sätt är speciellt kunnig inom området, så du skall nog ta mina spekulationer med en nypa salt. Men återigen; Titta på inställningarna i menyerna och försök att ta reda på om det finns någon inställning som kan ligga till grund för att den uppför sig konstigt. Sedan får vi väl hoppas på att någon mer kunnig forumist dyker upp i tråden, vad det lider. Om du inte finner något svar på frågan, återstår det väl bara att skicka den till Nikon i Stockholm ?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det första steget vore väl att testa utan batterigrepp för att se om det är kameran i sig eller något med kombinationen med greppet.
 

Augustkid

Medlem
Tänker detsamma, alltså att det känns skumt att det funkar i ena men inte de andra...
Men ja, jag får ta en liten titt på lite inställningar osv, se om det är nått där kanske...
 

Gunnar.Oquist

Ny medlem
Jag hade ett problem med samma symtom med D800 utan batterigrep. Efter ca 100 bilder i snabb följd så visade kameran att batteriet var slut. Efter några minuter fungerade den igen en kortare stund. Det slutade med att Nikon bytte moderkort, kostnad 5300:-.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är inte som i den andra tråden att kameran aldrig gick ned i viloläge?
Leta fram menyinställningen för detta eller gör en reset.
 
ANNONS