Annons

HDR i Elements? Eller i Gimp?

Produkter
(logga in för att koppla)

spett och slägga

Avslutat medlemskap
Finns det verktyg för HDR i Elements?

Har vänner som som sitter i HDR träsket, och skulle själv vilja prova.

Känner att Photshop cs3 (9600:) är lite häftigt pris för att putsa någon bild i månaden...

<irritation>
(jag känner INGEN som har köpt en licens INGEN, alla crackar och delar, och det märks på begagnat marknaden, för det finns nästan aldrig något till salu, vare sig det är Dreamweaver eller Photshop eller musikprogram eller liknande. Sverige är Priatlandet framför alla. Men jag vägrar att cracka! Man ska betala för sig! Däremot kan prissättningen diskuteras på programmen.)
</irritation>

Såja! :) Nu fick jag det sagt.
Men är Elements något att ha?
Är det använbart?
Går det att hdr:a i Gimp?
 

Barret2000

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det fungerar med HDR i Gimp, men jag tipsar gärna om Photomatix, som finns att köpa för $99, alternativt prova gratis, om man inte har något emot deras logga lite här och var på bilden.

Det är ett fantastiskt program, som jag tycker fungerar många gånger bättre än mitt (köpta) Photoshop för HDR-konvertering. Och till på köpet så är det ju ett par tusenlappar billigare.
 

tettimul

Aktiv medlem
Om du är/funderar på att bli/kommer att bli student, vilket inte är så ovanligt i Uppsala, kan man köpa sin licens för 2300 kr. Fortfarande en hög pengar men inte lika stor hög. Men om din huvudfråga vet jag inget däremot. Jag skulle nästla mig in på en intressant kurs (finns gott om restplatser) och köpa en cs3 licens istället för elements.
 

Essen

Aktiv medlem
Finns det verktyg för HDR i Elements?

Har vänner som som sitter i HDR träsket, och skulle själv vilja prova.

Känner att Photshop cs3 (9600:) är lite häftigt pris för att putsa någon bild i månaden...

<irritation>
(jag känner INGEN som har köpt en licens INGEN, alla crackar och delar, och det märks på begagnat marknaden, för det finns nästan aldrig något till salu, vare sig det är Dreamweaver eller Photshop eller musikprogram eller liknande. Sverige är Priatlandet framför alla. Men jag vägrar att cracka! Man ska betala för sig! Däremot kan prissättningen diskuteras på programmen.)
</irritation>

Såja! :) Nu fick jag det sagt.
Men är Elements något att ha?
Är det använbart?
Går det att hdr:a i Gimp?
Använder aldrig Gimp själv. Jag har ju PS3 som jag ... ja, just det ja... Men en snabb flukt visar ju att det finns enklare hantering av lager och mask, så även om det inte finns, som i PS, en färdig HDR-funktion så borde man kunna efterlikan den effekten själv?

<Indignation>
Överprisade produkter och lagvidriga villkor i kombination med en dominerande ställning minskar valfriheten och utbuden trängs undan.
Är det verkligen konstigt att vi nu får bevittna en modern form av revolution? Cracker:s är samtidens frihetskämpar som slår hål på bubblan.
</Indignation>

Någon annan kan säkert mer.
 

spett och slägga

Avslutat medlemskap
Om du är/funderar på att bli/kommer att bli student, vilket inte är så ovanligt i Uppsala, kan man köpa sin licens för 2300 kr. Fortfarande en hög pengar men inte lika stor hög. Men om din huvudfråga vet jag inget däremot. Jag skulle nästla mig in på en intressant kurs (finns gott om restplatser) och köpa en cs3 licens istället för elements.
Det är jätte bra av Adobe!
Jag köpte Dreamweaver så, istället för 5500:- så kostade det 1100:-


Photomatix ska jag kolla upp!

Jag har två gratis Hdr program: FDR Tools Basic och Qtpfsgui men de tröskar sönder bilderna, massvis med brus och trasiga pixlar.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Det är jätte bra av Adobe!
Jag köpte Dreamweaver så, istället för 5500:- så kostade det 1100:-


Photomatix ska jag kolla upp!

Jag har två gratis Hdr program: FDR Tools Basic och Qtpfsgui men de tröskar sönder bilderna, massvis med brus och trasiga pixlar.
Dom programmen tröskar inte sönder bilderna mer än nån annan tonemappning. Sjävlvklart ska du inte köpa photoshop bara för att göra HDR-bilder. Photoshop är dock det som lägger ihop dina exponeringar bäst av alla programmen, du får mer ghosting och problem av att skapa en HDR-fil genom photomatix eller dom andra.

Se till att lära dig mer om HDR innan du köper nåt program så vet du vad du behöver och vad som är ditt uttryck.

Ditt problem med brus t.ex beror minst lika mkt på att folk inte har koll på vad programmen behöver för material att jobba med. Det finns alldeles för många HDR-gurun där ute som påstår att man ska ta 3 exponeringar för alla scener osv. Tekniken är så ny och långt ifrån färdigutvecklad, så anamma inte nånting som nån säger utan prova dig vidare tills du hittar bättre resultat.
 

spett och slägga

Avslutat medlemskap
Dom programmen tröskar inte sönder bilderna mer än nån annan tonemappning. Sjävlvklart ska du inte köpa photoshop bara för att göra HDR-bilder. Photoshop är dock det som lägger ihop dina exponeringar bäst av alla programmen, du får mer ghosting och problem av att skapa en HDR-fil genom photomatix eller dom andra.

Se till att lära dig mer om HDR innan du köper nåt program så vet du vad du behöver och vad som är ditt uttryck.

Ditt problem med brus t.ex beror minst lika mkt på att folk inte har koll på vad programmen behöver för material att jobba med. Det finns alldeles för många HDR-gurun där ute som påstår att man ska ta 3 exponeringar för alla scener osv. Tekniken är så ny och långt ifrån färdigutvecklad, så anamma inte nånting som nån säger utan prova dig vidare tills du hittar bättre resultat.
Det kan vara jag som har för högt iso och för små bilder 5mpx
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
Själv använder jag Hugin när jag ska göra HDR. Fungerar riktigt bra tycker jag och ger ett "naturligt" utseende till bilderna.

Vill jag tonmappa och göra bilderna lite mer artistiskt kreativa använder jag Qtpfsgui. Fungerar också riktigt bra med lite pillande.

Båda programmen kan kännas lite svårförstådda i början, men man lär sig snabbt och det finns ganska mycket hjälp att få online. Dessutom har de den underbara bonusen att de är open source (=gratis, för det mesta).

Edit: Såg just att du redan hade Qtpfsgui...
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Det kan vara jag som har för högt iso och för små bilder 5mpx
Vet inte vad du har för kamera. Men får du väldigt mkt brus så är det klart att det påverkar. Men ofta är det oxå att du har för lite teckning i lågdagrarna. Många rekommenderar som sagt tre exponeringar, två steg isär. Det är inte alltid det räcker. Din ljusaste/längsta exponering bör ha dom absolut mörkaste lågdagrarna som mellantoner för att du inte ska slå i "the noise floor" som det ibland kallas. Tonemappningen i photomatix går att ta lite längre än photoshops, tycker jag. Men den kan vara väldigt aggressiv. Det finns ett antal spakar som är till för att få ordning på halos och överdrivet brus i bilden, men programmet kan ändå inte tolka bilder så som du gör.

Beroende på smak givetvis, men en tonemappad bild från photomatix ser jag aldrig som färdigt resultat. Nu hade du inte photoshop, men en sak som är bra är att göra en snällare variant i t.ex photoshop och sen tona ihop dom med lagermasker.
 

spett och slägga

Avslutat medlemskap
Vet inte vad du har för kamera. Men får du väldigt mkt brus så är det klart att det påverkar. Men ofta är det oxå att du har för lite teckning i lågdagrarna. Många rekommenderar som sagt tre exponeringar, två steg isär. Det är inte alltid det räcker. Din ljusaste/längsta exponering bör ha dom absolut mörkaste lågdagrarna som mellantoner för att du inte ska slå i "the noise floor" som det ibland kallas. Tonemappningen i photomatix går att ta lite längre än photoshops, tycker jag. Men den kan vara väldigt aggressiv. Det finns ett antal spakar som är till för att få ordning på halos och överdrivet brus i bilden, men programmet kan ändå inte tolka bilder så som du gör.

Beroende på smak givetvis, men en tonemappad bild från photomatix ser jag aldrig som färdigt resultat. Nu hade du inte photoshop, men en sak som är bra är att göra en snällare variant i t.ex photoshop och sen tona ihop dom med lagermasker.
Jag bytte min veteranmoppe häromveckan mot en fotoväska med 400d och gluggar mm.
Ingen värsting kamera, jag var igentligen ute efter en K20d.

Jag tog nyss ett par bilder ute på verandan med stativ och i Raw format i 200 iso, skall prova i alla tre program och lägga upp dem här för komentarer.

Programen är nu tre:
* Photomatix
* Qasdfgh eller vadet nu hette ;)
* Fdr Tools Basic.

Strax så..
 
Senast ändrad:

spett och slägga

Avslutat medlemskap
Såja!
Det tog tid...



Här är en länk till mina bilder mapp med HDR testbilderna:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=114580

Alla bilderna är genererade i default läge (dvs, automatiskt) utom en som heter "justerad" efter som den blev så otroligt livlös i automatläge att jag bara var tvungen att manuellt justera bilden för att ge programmet rättvisa.

Detta med HDR tar mkt kraft av datorn.
Ett av programen hängde sig mkt (Qtpsgui)
Detta program förstör bilden med mkt brus och distortion, kanske gör jag något fel.
Men efter som det hänger sig i "Align" (bildcentrering) så hoppade jag över det, och "ghosting" vågade jag heller inte pröva efter som det bara var i Beta än så länge.

Photomatix verkar enklas att hantera, men ger vattenstämplar över hela bilden.

Bedöm själva!
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Tänk på att alla program du använder är endast verktyg för att ge dig möjligheten att ge dina bilder en sista touch att förstärka och ge ditt högst personliga uttryck. Ingen av dom här programmen räknas som filter eller något one click wonder. Alla bilder är olika, alla scener du fotar har olika dynamiskt omfång och är mer eller mindre lämpade för olika typer av efterbehandling. Det bästa du kan göra är att fortsätta läsa på om vad dynamiskt omfång är, hur grafik fungerar vid bildbehandling och hur du kan använda detta på ditt sätt.

Photoshop, om man bortser från vissa filter till det, är bra på just det sättet, att det krävs att man sätter sig in ganska ordentligt i hur saker fungerar, för att man ska få bra resultat av att använda det. Först då får man närmast full kontroll över efterbehandlingen.

Nummer ett bör vara att du fotar nånting som du tycker är intressant och att du har en ide om hur ljuset påverkar scenen på ett sånt sätt som förstärker vad du vill förmedla, att du ägnar mycket tanke åt komposition och bilduppbyggnad.

Dom allra bästa bilderna du hittar, om dom är HDR-bilder, var antagligen väldigt bra redan innan den behandlingen och behandlingen måste tjäna syftet med bilden på ett specifikt sätt.
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Har inte senaste elements en funktion för HDR ?
Frågar för att jag vill veta om jag ska skynda mig att köpa eller vänta lite :)
 

Swallin

Ny medlem
Gimp funkar

Finns det verktyg för HDR i Elements?

Har vänner som som sitter i HDR träsket, och skulle själv vilja prova.

Känner att Photshop cs3 (9600:) är lite häftigt pris för att putsa någon bild i månaden...

<irritation>
(jag känner INGEN som har köpt en licens INGEN, alla crackar och delar, och det märks på begagnat marknaden, för det finns nästan aldrig något till salu, vare sig det är Dreamweaver eller Photshop eller musikprogram eller liknande. Sverige är Priatlandet framför alla. Men jag vägrar att cracka! Man ska betala för sig! Däremot kan prissättningen diskuteras på programmen.)
</irritation>

Såja! :) Nu fick jag det sagt.
Men är Elements något att ha?
Är det använbart?
Går det att hdr:a i Gimp?
Det går med att få HDR effekt i Gimp. Kanske inte lika bra och smidigt som med hjälp av Photoshop. Lägg till filtret Exposure-Blend och därefter färgseparering i LAB, testa dig fram. Tror du kan bli ganska överraskad /Stefan
 
ANNONS