Annons

Fungus (svamp)

Produkter
(logga in för att koppla)

Zeeke71

Aktiv medlem
Undrar om svamp i objektiven är vanligt i Sverige,är det något man bör oroa sig för med en allt dyrare objektiv samling eller klarar vi oss med våra kalla och torra vintrar,Någon med lång erfarenhet av foto som kan sprida lite ljus över detta...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi har mindre problem än ekvatorländerna, men risken finns trots allt. Jag har haft två mögliga objektiv i min ägo.

Ventilerad förvaring i ett normalt svenskt bostadshus är nog ändå rätt säkert. Jag håller definitivt inte på och meckar med silicagel och grejer.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Är det inte snarare så att sporerna redan finns i princip överallt och bara väntar på rätt förutsättningar för tillväxt?
 

Walle

Aktiv medlem
Precis så tror jag att det är. Att sporerna finns överallt och väntar på rätt förutsättningar, altså.

Jag har några stora påsar silicagel, som kom med någon produkt jag köpte, i kameraryggan. Har dock aldrig tänkt tanken att det kan förebygga svamp, tänkte bara att det kan vara bra om väskan håller sig lite torr, speciellt eftersom kameran kan vara väldigt våt då den åker ner ibland :)
 

Dez

Aktiv medlem
Har ett förstoringsobjektiv som är lite mögligt, men det ger bra bilder ändå.
Läste någonstans att man kan lägga objektivet i solen så att ljuset går igenom det.
UV-strålningen skulle då få svampen att försvinna. Men det låter lite konstigt tycker jag.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
PJag har några stora påsar silicagel, som kom med någon produkt jag köpte, i kameraryggan. Har dock aldrig tänkt tanken att det kan förebygga svamp, tänkte bara att det kan vara bra om väskan håller sig lite torr, speciellt eftersom kameran kan vara väldigt våt då den åker ner ibland :)
Tänk på att kiselgel tappar effekt i takt med att den tar upp fukt (vilket kan gå rätt fort en regnig höstdag), som tur är kan man återställa fuktupptagningsförmågan genom att lägga påsarna i ugnen över natten (150-175 grader).
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Har ett förstoringsobjektiv som är lite mögligt, men det ger bra bilder ändå.
Läste någonstans att man kan lägga objektivet i solen så att ljuset går igenom det.
UV-strålningen skulle då få svampen att försvinna. Men det låter lite konstigt tycker jag.
Har för mig att jag läste någonstans att uv-ljuset torkade ut svampen och förhindrar därmed fortsatt tillväxt, men resterna av den svamp du redan har blir kvar.
 

strixnebulosa

Aktiv medlem
Rent allmänt så kan man döda en svamp med UV-ljus. Det inte bara torkar ut den utan förstör också en del livsprocesser. Om det räcker med lite sol vet jag inte för linsernas genomsläpplighet för korta våglängder avtar ganska snabbt. Använd ett solarium ;)
Kretskortstillverkare har UV-lådor som de använder för att exponera kretskort inför etsning. *tips tips*

Geggan finns ju kvar i objektivet efter avdödande, så efter det väntar en omfattande rengöring. (urk urk)
 

Zewrak

Aktiv medlem
Rent allmänt så kan man döda en svamp med UV-ljus. Det inte bara torkar ut den utan förstör också en del livsprocesser. Om det räcker med lite sol vet jag inte för linsernas genomsläpplighet för korta våglängder avtar ganska snabbt. Använd ett solarium ;)
Kretskortstillverkare har UV-lådor som de använder för att exponera kretskort inför etsning. *tips tips*

Geggan finns ju kvar i objektivet efter avdödande, så efter det väntar en omfattande rengöring. (urk urk)
Och eftersom det ändå ska rengöras, så kan man skippa steg ett och ta död på dem ordentligt, med saker som bevisligen fungerar. UV-ljus är inte ett bevisat fungerande sätt. En del hävdar att direkt du plockar bort UV-ljuset börjar det växa igen.
 

strixnebulosa

Aktiv medlem
Och eftersom det ändå ska rengöras, så kan man skippa steg ett och ta död på dem ordentligt, med saker som bevisligen fungerar. UV-ljus är inte ett bevisat fungerande sätt. En del hävdar att direkt du plockar bort UV-ljuset börjar det växa igen.
Japp det händer om du plockar bort UV-ljuset för tidigt. Oblejtivet ska ligga där i flera dygn för att det ska ha en varaktig effekt.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Japp det händer om du plockar bort UV-ljuset för tidigt. Oblejtivet ska ligga där i flera dygn för att det ska ha en varaktig effekt.
Mja. Jag har hört folk som använt UV-ljus för att stoppa den radioaktiva processen i en del objektiv, som haft fungus. Där inte ljuset hjälpt mot svampen ett dugg. Då pratar man om upp till månader med ljus. Problemet är inte bara det att det kanske inte dödar all svamp. Problemet är också att ljuset inte kommer åt all svamp.
 

strixnebulosa

Aktiv medlem
Mja. Jag har hört folk som använt UV-ljus för att stoppa den radioaktiva processen i en del objektiv, som haft fungus. Där inte ljuset hjälpt mot svampen ett dugg. Då pratar man om upp till månader med ljus. Problemet är inte bara det att det kanske inte dödar all svamp. Problemet är också att ljuset inte kommer åt all svamp.
Jovisst - hur effektivt det är beror alldeles på material i linserna etc.

Visst har UV effekter på svampen, men oavsett om den dör eller inte så ska den ut i alla fall, så man slipper inte en omfattande rengöring i alla fall. I bästa fall kan det vara en metod att hålla svampen i schack under en ekvatorial expedition.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Svampen i sig är inte så farlig. däremot har jag förstått det som att när den i sig dör av/vandrar vidare över ytan så lämnar den efter sig rester som efter ett tag etsar i glasytan. Det är när detta händer som den verkliga skadan sker, svampen i sig är inte värre än dam inuti objketivet, det är senare man få problem.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Kemikalier som är proteinupplösande ska man tvätta glasen i. Då kanske man har tur såvida det inte sitter på andra ställen än i glaset med. Har dessutom sett hur illa det kan gå när man använder ett objektiv mycket med fungi och det hoppar över i kameran. För att sedan sprida sig vidare till andra objektiv. Då spelar det ingen roll hur åtskillt de lagras. Men det beror ju på hur paranoid man är. Jag har ett par objektiv som har fungi, men det rör mig inte ryggen. :p Det är få dagar vi har så fuktig luft kombinerat med värme här om året så det växer nog inte mycket om alls på många år.
 
ANNONS