Annons

Digital platta för visning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ryan-A

Medlem
Som rubriken lyder, vill ha en lösning för visning av bilder, på resande fot. Kameradisplayerna är för små, en laptop är för stor.

Det som verkar mest vettigt i dagsläget är en HTC HD2 telefon.
Med stor 4.3" skärm med WVGA upplösning.

Något i den storleken jag tänkt mig, iphone är inget alternativ då man inte kan göra ett dyft utan itunes.

Men det jag mest tänkte var ifall ngn av er vet ngn sådan platta (utan telefonfunktion), eller om man måste hålla sig till en touchscreen telefon ?


thx
 

jelu1661

Aktiv medlem
En så kallad fotoram kanske?
Det finns batteridrivna sådana. De är någolunda billiga och har bildvisningfunktioner inbyggda. De modeller jag skruvat i (två) har det gått att plocka bort rätt mycket plast på (om man vill få ned storleken).
 

Walle

Aktiv medlem
Hur får du bilderna till telefonen utan laptop?

Det finns ju till för ändamålet skapade produkter, så kallade mellanlagringsenheter, som har skärm. Dessa brukar klara alla på marknaden vanligt förekommande minneskortstyper, ha stor hårddiskkapacitet och ofta en skärm på 4-5" (finns säkert med 7"-skärm också). Kruxet är att de brukar vara rätt dyra. I alla fall för några år sedan sist när jag kollade så kostade de trevligare modellerna från t.ex. Epson 5-6000:-, men det kan ju ha ändrat sig sen dess.
 

KGS

Aktiv medlem
...iphone är inget alternativ då man inte kan göra ett dyft utan itunes ...
Jag laddar in bilder med programmet Air Sharing som gör att min iPod Touch kommer upp som en hårddisk vilken som helst på skärmen, helt trådlöst. Sedan är det bara att dra o släppa som vanligt, funkar säkert lika bra på iPhone. Ger dessutom extra skydd (lösenord) om man känner för det.

Touchen är perfekt att visa upp bilder med när man är ute o rör på sig. Den e ju ändå alltid med liksom.
 

paco

Aktiv medlem
Väntar på en Nokia N900. Den har också WVGA 800x480 pixlar på en 3,5-tums skärm (jämför med Iphone som har 480x320). Kanske är overkill för att bara visa bilder på.

Ett annat tips är mediaspelare som Archos(?), som har större skärm. Såg en på spårvagnen i fredags och skärmen måste varit minst 5 tum. Touch screen var det också.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Väntar på en Nokia N900. Den har också WVGA 800x480 pixlar på en 3,5-tums skärm (jämför med Iphone som har 480x320). Kanske är overkill för att bara visa bilder på.
Det håller jag inte med om, det är väl just när man ska visa bilder som man vill ha så hög upplösning som möjligt? ... och då menar jag hög upplösning per ytenhet.
Jag tycker att det är sorgligt att det inte finns 17" bildskärmar till våra PC-datorer med åtminstone sex megapixel t.ex.
 

paco

Aktiv medlem
Det håller jag inte med om, det är väl just när man ska visa bilder som man vill ha så hög upplösning som möjligt?
Ja, jag menade inte skärmen, utan allt det andra som N900 klarar av. Kollade lite mer på dessa Archos och det var nog en Archos 5 jag såg. En internet tablet med linux och 5-tums skärm. Finns en sjua och nia också.
 

Ryan-A

Medlem
Jag laddar in bilder med programmet Air Sharing som gör att min iPod Touch kommer upp som en hårddisk vilken som helst på skärmen, helt trådlöst. Sedan är det bara att dra o släppa som vanligt, funkar säkert lika bra på iPhone. Ger dessutom extra skydd (lösenord) om man känner för det.

Touchen är perfekt att visa upp bilder med när man är ute o rör på sig. Den e ju ändå alltid med liksom.
Men hur funkar mapparna i Touchen?, är det samma som på Iphonen, så kan man ju inte ha massa undermappar katalogiserade på massa olika sätt. Utan drar man tex mappen "bilder" till iphonen och på datorn har du massa undermappar, och sedan undermappar i dom, så blir inte trädsystemet likadant ju i iphonen, utan ALLA mappar hamnar bredvid varann ju.
 
ANNONS