Annons

Superspektralfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Kräver ju att man tar bort IR/UV filtret som sitter framför sensorn också...

Fotar själv med IR-filter (kolla mitt album "I ett annat ljus") och planerar att konvertera med K20D till fullspectrum när jag köper en K-7.

I övrigt tror jag att de flesta objektiv släpper igenom ett mycket bredare spectrum än vad kameran klarar... Jag har inte behövt några special-objektiv för IR-foto ;)
Det är dock så att man får en annan fokuspunkt med ett vanligt objektiv, dvs om man fotar bredspectralt så får man ev en oskärpa på grund av att IR, synligt ljus och UV inte fokuseras i samma plan.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Ja, IR filter är dyrt, jag funderar att skaffa ett till mitt Sigma 10-20 med 77mm filtergänga, 1500 - 2000 kr

Verkar inte som om Cyber har Hoya IR-filter längre...
Inte Scandinavianphoto heller...
 

strixnebulosa

Aktiv medlem
Intressant tanke

Tänk om det gick att åstadkomma en sensor som registrerade varje inkommande ljuskvanta och bildade ett historgram med avseende på energin/våglängden för den valda exponeringstiden. En råfil från en sån sensor skulle förmodligen bli multum gigantisk, men attan så intressant.
 

Walle

Aktiv medlem
Tänk om det gick att åstadkomma en sensor som registrerade varje inkommande ljuskvanta och bildade ett historgram med avseende på energin/våglängden för den valda exponeringstiden. En råfil från en sån sensor skulle förmodligen bli multum gigantisk, men attan så intressant.
Jag har för mig att någon nämnde att han hade hört/läst någon höjdare hos någon kameratillverkare (många någon/något där) som yttrat sig i stil med att vi inom en inte allt för avlägsen framtiden kommer att se "fotonräknare" i kamerorna. Eftersom ljus är elektromagnetisk strålning, precis som radiovågor och röntgen"strålar" så borde ju en sådan teoretisk sensor klara ett betydligt bredare våglängdsområde än dagens sensorer :)

Övrigt:

Apropå fullspektrumfotografi och objektiv, är det inte så att glaset i dagens objektiv är rätt duktigt på att blockera UV-ljus? Dels har man ju många gånger läst att man inte behöver UV-filter för att dagens objektiv blockerar UV, och dels vill jag minnas att jag läste om någon som investerade i något väldigt gammalt objektiv just för att kunna fotografera UV. Säker är jag absolut inte!
 

paco

Aktiv medlem
Jag har ett Baader Venusfilter och kamera modifierad för IR och UV. Problemet är att det finns inte optik utan UV-blockerande skikt, om man inte sätter sig ner och slipar bort det. Väntar bara på att detta ska slå igenom och bli populärt, närsomhelst nu :) Då kanske det börjar dyka upp billigare objektiv för UV också.
 

strixnebulosa

Aktiv medlem
Något av UV släpper objektiven igenom, men det sjunker redan vid 395 nm och mera snabbt under 370nm.

Anledningen att man hade UV filter förr var ju dels att objektiven släppte igenom UV, och dels att det blåkänsliga skiktet i filmen hade för bred känslighet, 300 - 480 i stället för människans känslighet 430 - 470 (ungefär - genetisk variation förekommer)
 
ANNONS