Annons

Hårddisk till bilder och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Janne: finns det några nackdelar med FSOB som du har märkt?

Vissa online backup-leverantörer skryter med fritt utrymme men stryper istället uppladdningshastigheten så att det tar en evighet att lägga upp det man har från början. Vad får du för hastighet när du lägger upp bilder från en ny plåtning?

För 500kr/år får man nästan svårt att motivera att bygga en egen nas och ställa hemma hos päronen om man inte gör det för att man tycker det är kul.
 

j2^

Aktiv medlem
Janne: finns det några nackdelar med FSOB som du har märkt?
1. Ikonen som visar om en fil är kopierad eller inte är skitful, och kan inte stängas av.
2. Man kan inte ha flera datorer knutna till samma mailadress.
3. FIlgenomsökningen vid uppstart tar längre tid än jag skulle vilja (men ger ingen direkt prestandasänkning)
4. Du kan inte köra den på en Serverplattform

Min lösning av 3&4 är att köra FSOB på en virtuell maskin under min ESXi-server här hemma, denna får sedan plocka filerna från servern via iSCSI.

Uppladdningshastigheten... tja, den varierar. Det är sällan jag ser mer än 3-4Mbps.
 

PMD

Aktiv medlem
Vissa online backup-leverantörer skryter med fritt utrymme men stryper istället uppladdningshastigheten så att det tar en evighet att lägga upp det man har från början.
Jag använder CrashPlan och backar upp mot en disk på en dator som inte står hemma. Det går att göra första backupen lokalt, och sen flytta disken till fjärrmaskinen och sen göra inkrementella backuper över nätet. Mycket praktiskt om man har en långsam uplink.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag använder CrashPlan och backar upp mot en disk på en dator som inte står hemma. Det går att göra första backupen lokalt, och sen flytta disken till fjärrmaskinen och sen göra inkrementella backuper över nätet. Mycket praktiskt om man har en långsam uplink.
Vad har CrashPlan med din fjärrdisk att göra? Vad jag kan se är CP en tjänst liknande FSOB och inget backupprogram man själv kan styra. Att göra den ursprungliga kopian lokalt och sedan skicka iväg disken är ju inga problem men går ju knappast att kombinera med FSOB eller CP?

Att tanka upp hundratals GB med 3-4 Mbit/s tar ju en evighet, i en annan liknande tråd pratades det om en månad för att lägga upp sitt bibliotek hos en onlinetjänst. Antingen får man då välja ut de bilder man vill säkra eller hitta en annan lösning. Janne, vad kostar det att hyra 300 GB hos dig? :)

Edit: Det fanns tydligen flera versioner av CP, ett program där man själv ställer upp mottagardiskarna och en onlinetjänst i olika varianter.
 

j2^

Aktiv medlem
Emil jag får inte mycket ler än 5-6Mbps till min inhyrda maskin. :) Jag ser på det som att det får ta den tid det tar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tittade på detta med tider för ett tag sedan då jag har en maskin som jag lägger över en del av min backup på hos mina föräldrar. Min plan var att köra den via ice eller 3g, men det blev för långsamt ens för dom alldra viktigaste filerna jag ville backupa. Med en fast lina kan man komma upp till betydligt bättre siffror. Jag har en extern maskin som jag lägger min backup på. Vid överföring av stora filer kan jag ibland uppnå riktigt höga hastigheter, snabbaste uppkopplingen jag haft överförde 2GB på 1.5min. Då hade jag en hyrd lina i ett kongresscentrum. Inlinan till där jag har den externa maskinen är ospecificerad (dvs datacentret vill inte säga hur fet den är), men bevisligen är den snabb. Hemifrån så tar 2GB minst 1 timme och oftast 2 timmar.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
Vad har CrashPlan med din fjärrdisk att göra? Vad jag kan se är CP en tjänst liknande FSOB och inget backupprogram man själv kan styra. Att göra den ursprungliga kopian lokalt och sedan skicka iväg disken är ju inga problem men går ju knappast att kombinera med FSOB eller CP?

[...]

Edit: Det fanns tydligen flera versioner av CP, ett program där man själv ställer upp mottagardiskarna och en onlinetjänst i olika varianter.
Det är samma program. Man kan alltå välja att göra backup mot CrashPlans servrar (mot en avgift) eller mot en dator som man kontrollerar själv, antingen lokalt eller hos en kompis eller kanske på jobbet. Man kan också göra backup direkt mot en extern disk. Mycket praktiskt.

En variant är att göra backup dels mot en extern disk, och dels mot en en dator som står någon annanstans. Då kan man enkelt återställa filer från den externa disken i händelse av klantighet och man har en offsite-backup i händelse av katastrof. Ungefär så gör jag.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är samma program. Man kan alltå välja att göra backup mot CrashPlans servrar (mot en avgift) eller mot en dator som man kontrollerar själv, antingen lokalt eller hos en kompis eller kanske på jobbet. Man kan också göra backup direkt mot en extern disk. Mycket praktiskt.

En variant är att göra backup dels mot en extern disk, och dels mot en en dator som står någon annanstans. Då kan man enkelt återställa filer från den externa disken i händelse av klantighet och man har en offsite-backup i händelse av katastrof. Ungefär så gör jag.
Man skall dock vara försikt med att backupa till jobbet även om man har en egen burk. Fråga först för ofta är bandbredd osv dimentionerat efter verksamheten där och IT-säkerheten kan också äventyras av vissa lösningar.
En anställd hos oss klarade sig med nöd och näppe från att få sparken efter att hon fyllt en server helt och hållet med sin backup på 800GB.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
Fyller man sin arbetsgivares dator med sin privata backup så har man nog inte tänkt efter så mycket före. :)

Jag föreslår förstås inte nån slags underjordisk verksamhet. För all dylik verksamhet ska man förstås fråga sin arbetsgivare om tillstånd för, innan man sätter igång något.
 
ANNONS