Annons

Fuji X100 (!)

marwo

Aktiv medlem
Tryck på DISP i fotoläget.
Tror du att du skulle kunna förtydliga litet? I vilket skede ska jag trycka på 'disp'? Jag har gjort det när manualen säger att jag ska göra det, dvs när alla inställningar är gjorda, men det hjälper inte. Eller vad menar du med 'fotoläget'?

mvh
Martin
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tror du att du skulle kunna förtydliga litet? I vilket skede ska jag trycka på 'disp'? Jag har gjort det när manualen säger att jag ska göra det, dvs när alla inställningar är gjorda, men det hjälper inte. Eller vad menar du med 'fotoläget'?

mvh
Martin
Sätt igång kameran, titta i sökaren och tryck på DISPBACK för att få fram histogrammet.

Angående autoblixtens vara eller ickevara kommer den fram om du inte kör på bländar- eller slutartidsautomatik.

Testade förresten AF-knappen nu. Får samma resultat som du får. Men det kanske mer är som att förfokusera med avtryckarfingret för att sedan hålla fokusen låst med tummen på AF-knappen?
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Nu har jag ingen X100 men då knappen heter AF-L det vill säga Lock och inte AF-On så är det nog så som PeterWem beskriver.

M
 

marwo

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Konstigt bara att de inte alls stämmer med vad manualen säger att man ska göra. När det gäller AF-L så kanske det är som ni säger, men jag hade fått intrycket från andra skribenter att många använde den knappen för att fokusera och sedan komponerade om bilden.
 

JacMel

Aktiv medlem
Manualen (som följer med i kartongen) är knappast uppdaterad för att stämma överens med senaste firmware. Någon som har länk till den senaste versionen online? Finns den ens?
 

marwo

Aktiv medlem
Jag kollade i manualen och AF-L knappen fungerar som du vill om kameran är i "manual-focus mode".

M
Vad jag skulle vilja ha (även med autofokus på och i bländarförval) är en inställning där man låser fokus men inte exponering när man sedan komponerar om bilden. Det är ju inte bara med manuellt fokus som detta är viktigt. Helst skulle jag vilja programmera avtryckaren på detta sätt.
Jag trodde att AE-L/AF-L-knappen hade denna funktion i alla lägen.
 

marwo

Aktiv medlem
Ett stort tack till alla er här i tråden som kom med tips - nu tror jag att jag har fått alla knepigheterna lösta, t.o.m. moljusskyddet är på (tack vare You Tube-länken). Tack också till Fujis service här i Stockholm som svarade på mail omedelbart och erbjöd sig att hjälpa mig på telefon.
Nu gäller det bara att få litet tid över för att plåta också.
 

JacMel

Aktiv medlem
Jag upplever att det tar längre tid att starta kameran i och med senaste FW. Någon som har samma erfarenhet?
 

peber

Aktiv medlem
Det är inte så att du hade QuickStart på innan du uppgraderade? Jag märker ingen skillnad.

/Per
 

peber

Aktiv medlem
Har testat lite idag och om jag har rätt - vilket jag tror - så har jag upptäckt en lite lurig sak... Om man kör jpeg i kameran så gör den vissa justeringar på bilden vilket gör att en jpeg oftast även om bilden är tagen under svåra ljusförhållanden inte behöver så mycket efterbearbetning. Kör man RAW så är det som vanligt, den ska fixas. Det luriga är dock att den preview som läggs i RAW-filen är bearbetad av kameran på samma sätt som en intern jpeg. Ja, jag vet att previewbilden är en inbäddad jpeg men den borde väl inte vara bearbetad utan se ut som RAW-filen? Vilket den alltså inte gör... Det syns tydligt i Lightroom när LR ska skapa sin preview utifrån RAW-bilden. Under importen ser man först den inbyggda som ser "bra" ut, sen så ser man hur bilden egentligen ser ut. Dock verkar det som att histogrammet visar den korrekta exponeringen...

Slutsats: om du kör RAW, lita inte på vad du ser på skärmen. Lita bara på histogrammet...

Om någon har en annan slutsats så säg gärna emot... :)

/Per
 

afe

Aktiv medlem
Det är helt riktigt, och jag tror i stort sett alla kameror gör sin inbäddade jpg efter kamerans inställningar för bildstilar etcetera.
 

ilarbs

Medlem
Jag tycker det är positivt. Det gör att jag kan få en bild av hur det blir i svartvitt vilket jag oftast konverterar till i slutändan.
 
ANNONS