Annons

Fuji X100 (!)

peber

Aktiv medlem
Om jag tar en bild i raw med min EOS 7d och bilden t e x blir för mörk så ser jag det både på den inbäddade bilden på displayen och på histogrammet. Om jag tar en bild i raw med min x100 och bilden t ex blir för mörk så ser jag det på histogrammet men inte på bilden på displayen, kameran verkar ljusa upp den. Det är det jag menar...

/Per
 

afe

Aktiv medlem
Det låter märkligt, och jag märkte inte att min X100 betedde sig på det viset, men å andra sidan använde jag displayen ytterst sällan för att kolla bilderna. Kan det ha att göra med hur du har ljusstyrkan på displayen inställd eller nåt?

Det går naturligtvis att plocka ur den inbäddade jpg-filen ur RAF-filen, men jag har inte nån bra koll på verktyg som kan göra det. Det kunde ju annars vara intressant för att se hur den bilden ser ut på datorn jämfört med råfilen.
 

peber

Aktiv medlem
Ska försöka illustrera... Det verkar som sagt som att en jpeg direkt ur kameran stämmer bra överens med vad jag ser på displayen. Nedan är bilder från mina båda kameror tagna vid olika tillfällen idag. Förutsättningarna i båda fallen är tidsautomatik, auto-iso samt på x100 auto-DR. Båda kamerorna tar rå+jpeg samtidigt. Jag har bara komponerat bilderna och tryckt av så mätningen är flerfältsmätning "as is"... Jag har endast lagt på lite kontrast på råbilderna, annars ingen bearbetning alls förutom lite skärpa vid exporten från LR både för rå och jpeg.

Bild 1 = X100 rå
Bild 2 = X100 jpeg

Bild 3 = EOS 7d rå
Bild 4 = EOS 7d jpeg

Jpeg-filerna stämmer alltså i båda fallen bra överens med vad jag ser på displayen... Jag brukar alltid fota manuellt och sätta exponeringen så det blir så lite efterbearbetning som möjligt men den här "egenheten" ställer till det lite i bedömningen av exponeringen. Och jag kan inte ge ngn länk just nu men jag har bestämt för mig att jag läst på andra forum om folk som upptäckt samma sak.

(och ja, jag ska fixa till blomlådorna! ;) )

/Per
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Auto-DR är till för att göra just så där, så det är inte så konstigt att det blir så. Stänger du av den funktionen (som jag aldrig använt) så lär det se lika mörkt ut i jpg.

Kameran gör helt enkelt en konvertering från RAW där den lyfter skuggorna när du kör i det läget (det finns säkert någon som kan förklara det bättre rent tekniskt, men ungefär så). Stänger du av allt sånt kommer rå- och jpgfilerna att bli mycket mer lika.
 

afe

Aktiv medlem
Japp. Du har rätt. Till mitt försvar ska jag säga att jag trodde inte auto-dr gjorde så kraftiga ingrepp i bilden. Men där ser man. Då har jag lärt mig nåt idag igen. :)

/Per

Bild 1 = rå
Bild 2 = jpeg
Så bra! :)

Som sagt - alla såna där inställningar visas i den inbäddade filen, och därför stänger jag alltid av de funktionerna (om jag inte av någon anledning kör rå+jpg).
 

rogka566

Aktiv medlem
Jaha.. då väntar man på en X100 i paket hos posten. Ska bli roligt att prova.
Kommer från 5D mk ii som är helt underbar, men som bara blev ståendes pga storleken.
 

rogka566

Aktiv medlem
Riktigt imponerad av bildkvaliten. Ljusmätning och programautomatik fungerar mycket bra. Även med blixt.

Utmaningen (eller förenklandet snarare i mitt fall) har gjort det ännu roligare att fotografera.
 

tookie

Medlem
Nu har jag försökt forska runt på internet men utan framgång. Jag har en fråga som jag hoppas någon av er kan besvara. Jag är väldigt sugen på att införskaffa mig en X100,
det som just nu sätter käppar i hjulet är priset. Dock har jag sett att man kan få den för ca 7000kr på Amazon.
Så min fråga lyder. Har Fuji världsgaranti på sina produkter? Detta är väldigt viktigt för mig, då jag har förstått att visa användare av kameran har stött på diverse problem. I det fallet hade det varit skönt att kunna förlita sig på en garanti om det gäller ett fabriksfel.
 

rogka566

Aktiv medlem
Jag ringde Fujifilm i Sverige och ställde frågan om Garanti vi köp utomlands.

Inom 1 år och om du har garantikvitto (inte inköpskvittot), så hjälper Fujifilm Sverige dig.
 

tookie

Medlem
Jag ringde Fujifilm i Sverige och ställde frågan om Garanti vi köp utomlands.

Inom 1 år och om du har garantikvitto (inte inköpskvittot), så hjälper Fujifilm Sverige dig.
Tack så jättemycket för hjälpen. Jag kunde i och för sig också tagit upp telefonen och slå en signal, så långt tänkte jag inte riktigt. Uppskattar att du tog dig tiden.

Om jag köper den i Sverige är det väl 2 års garanti, eller har jag fel då?
 

LGS

Aktiv medlem
Vi är ju med i EU, med bl.a. fri rörlighet av varor, då borde ju rimligtvis garantin gälla i hela EU.

Jag köpte själv min X100 förra hösten från Amazon och sparade några tusen, det är t.o.m. fri frakt till Sverige. De har också ett bra paketpris med originalväskan och (inte original) motljusskydd numer.

Jag kan också rekommendera att söka på fotoböcker hos Amazon. Det finns "några stycken" att välja på!
 
Vi är ju med i EU, med bl.a. fri rörlighet av varor, då borde ju rimligtvis garantin gälla i hela EU.

Jag köpte själv min X100 förra hösten från Amazon och sparade några tusen, det är t.o.m. fri frakt till Sverige. De har också ett bra paketpris med originalväskan och (inte original) motljusskydd numer.

Jag kan också rekommendera att söka på fotoböcker hos Amazon. Det finns "några stycken" att välja på!
Av nyfikenhet: Hur lång leveranstid fick du?
 

exzrael

Aktiv medlem
Köpte just en X100, men nu när jag läser om en eventuell X200 blir jag väldigt osäker. Frågan är ju vad den nya modellen kommer att kosta jämfört med X100 idag.

Ska man behålla eller lämna tillbaka - det är frågan.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Köpte just en X100, men nu när jag läser om en eventuell X200 blir jag väldigt osäker. Frågan är ju vad den nya modellen kommer att kosta jämfört med X100 idag.

Ska man behålla eller lämna tillbaka - det är frågan.
Behåll. Du lär inte bli besviken på den. En X200 lär inte dyka upp förrän på Photokina, och dessutom lär det dröja till jul innan den är ute i handeln. Då kommer den dessutom kosta +12000 kr skulle jag tro.
 
ANNONS