Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

85mm 1.4 VS 24-70 porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Är det någon som har fotat med både 24-70 och 85.an som kan yttra sig över skillnaden? Är det värt pengarna att införskaffa även en 85mm 1.4 för porträtt om man har en 24-70 2.8, det är ju en bättre bländare vilket tillför en del, men svårt att veta om man inte har provat 85:an om det är värt att införskaffa även den.
 

Kpl

Aktiv medlem
Är det någon som har fotat med både 24-70 och 85.an som kan yttra sig över skillnaden? Är det värt pengarna att införskaffa även en 85mm 1.4 för porträtt om man har en 24-70 2.8, det är ju en bättre bländare vilket tillför en del, men svårt att veta om man inte har provat 85:an om det är värt att införskaffa även den.
Det är ju två helt olika objektiv. Jag utgår från att du pratar om Nikons egna varianter.
Båda är väldigt skarpa, 24-70:an är skarp redan från 2,8 vilket du säkert redan har märkt. :)
Det är en av de skarpaste mittemellan zoomar jag har använt.
Men 85:an är grym, stor och tung och skarp. Däremot så har den en sämre närgräns på ungefär en meter om jag inte minns fel. Så det är svårt med riktigt tajta porträtt, kan vara värt att tänka på.
85:an har även underbara färger rakt ur kameran till skillnad från 24-70:an, petitess om man redigerar sina bilder mycket i efterhand.
Som alltid med den här sortens frågor så råder jag dig att gå och testa en i butik, känn och kläm på den.

Men visst, den är fantastisk, en klassisk porträttbrännvidd som det är lätt att gilla. :)
 

boldten

Aktiv medlem
85/1.4:an är grym för porträtt med smörig och fin bokeh. Ingen slump att den ibland benämns som "the cream machine". 24-70:an är en väldigt bra normal-zoom men för porträtt är det klasskillnad mellan dem. Enligt mig är en investering i 85:an värd varenda krona.

Jag brukar använda pbase.com för att kolla bilder tagna med olika objektiv och sen jämföra. Här finns bilder tagna med 24-70:
http://www.pbase.com/cameras/nikon/af_s_24_70_28g_ed

Samt AF-S 85/1.4:
http://www.pbase.com/cameras/nikon/af_s_nikkor_85_14g
 
Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Fast det beror väl också på vilket brännvidd du tänkt fota porträtten i. Menar du att du försöker jämföra 70mm på 24-70/2.8 med 85/1.4 på likvärdiga f-värden? Ju längre ifrån 85 du kommer desto annorlundare utsnitt får du.



/Stefan R. Nilsson
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
85 1.8 skulle nog vara ett smartare köp om du redan har 24-70. Rätt stor skillnad mellan 1.8 och 2.8.

Jag tycker det är svårt att sätta skärpan på 1.4, för kort skärpedjup vid porträtt.
 

Palletheking

Aktiv medlem
För porträtt är ju 85 1,4 överlägsen en normalzoom. Men det går ju att få till väldigt fina porträtt även med en 24-70. Jag har haft bägge, och äger idag ingen av dem, dock Nikons nya 85 1,8 G. Just brännvidden 85 mm tycker jag är perfekt för porträtt. Det lilla som saknas i utsnitt med 85:an pga sämre närgräns beskär man sig lätt till så det ser inte jag som något problem. det korta skärpedjupet som du kan få med 85:an är ovärdeligt, tycker jag. 85 1,4 är ju det absolut bästa som jag ser det, men lillebror 85 1,8 ligger ju precis hack i häl och är även den en otroligt skarp o fin glugg.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Jag hade istället köpt en 70-200/2.8 faktiskt.
Det finns väldigt många fotografer som använder den som porträttglugg.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Nu har jag fått lite o tänka på, det är väl onekligen så att 85:an 1.4 är det bästa man kan få tag på gällande porträtt, det är ju bländaren man är ute efter där. Men det finns ju även 50mm 1.4 är det någon som har någon som har både 85mm 1.4 och 50 1.4? Det är väl ioförsig en bättre jämförelse än med 24-70, och 40mm är ju ganska mycket billigare än 85.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Nu har jag fått lite o tänka på, det är väl onekligen så att 85:an 1.4 är det bästa man kan få tag på gällande porträtt, det är ju bländaren man är ute efter där. Men det finns ju även 50mm 1.4 är det någon som har någon som har både 85mm 1.4 och 50 1.4? Det är väl ioförsig en bättre jämförelse än med 24-70, och 40mm är ju ganska mycket billigare än 85.
Om du vill ha billigare alternativ till 85 1,4 är 85 1,8 bästa alternativet. Ger klart snyggare oskärpa än 50 1,4. Kolla in min sida. Finns specifika album för gluggarna 50 1,4 G och 85 1,8 G samt 180 2,8. Just för att folk skall kunna få sig en fingervisning om objektiven.
 
ANNONS