Annons

500mm +

Produkter
(logga in för att koppla)

Ben Rangel

Medlem
Har använt ett Sigma 150-500 till fågel/naturfoto och är rätt missnöjd.
95% av bilderna ligger nära full zoom.
Vill därför ha synpunkter på en lämplig kombination för 500mm +

300L/f4 IS+2xTC, 400L/5,6+1,4xTC, Tamron 150-600mm .
Behöver jag IS?
Ointressant är vikt och prisskillnad.

//John
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hus

Det vore bra om du skrev till vilket kamerahus det ska användas. Med de flesta hus så tappar du AF med konverterkombosarna.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ok

400 + 1,4III är ok och har snabbare fokus samt är skarpare än 300+2xIII. Bra skärpa också på den kombon (400+1,4). AF blir dock lite seg dock bättre än på tamronet som inte är förstahandsvalet då jag vet att jag ska fota mestadels fågel. Det finns lite fälttester på olika objektiv och objektiv+extender kombinationer på min hemsida,
http://www.naturreportage.se/manadens_13/sept_okt13/september_oktober_13.htm
http://www.naturreportage.se/manadens_14/mars_april_14/mars_april_14.htm
Lycka till med valet.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Spontant.
GLÖM "billiga" zoomar om du önskar optisk kräm ut i hörnen med EOS 5D mkIII. Här krävs absolut topp-skärpa för att du skall bli nöjd.

IS/VR/OS VC etc.. är en god hjälp men absolut inget måste för att få fina bilder.
Jag har använt IS på långa fasta telen i många år men har nu objektiv utan IS och trivs kalas. Men visst hade jag gärna haft IS om jag fick välja bara så där.

Jag föreslår dig att kika efter ett beggat äldre EF300 f/2,8L USM, EF400 f/2,8L USM (mkI eller hellre mkII), EF500 4,5L USM eller EF600 f/4L USM.

De gånger du kommer till att fotografera med 300mm vid 2,8 UTAN att tänkta på att du har oskarp optik vid den bländaren är inte bara bra för bilden - det är också en upplevelse i sig :)

EF300 f/2,8L USM är ett fantastiskt objektiv, användbart till fantastiskt mkt.
Du väljer EF600 f/4L USM ENBART om du vet att du kan offra alla de bilder som 300akombo har potential att ge.

Fundera också ut vilket stativ som fungerar bäst för dig - utifrån vad du skall fota med objektivet.

Oavsett om du har IS eller ej så är stativet viktigt.

Vad gäller kombos med converter så tycker då jag att du skall sikta på att köpa dig den brännvidden som ger dig ett objektiv som till minst 50% skall avnändas utan converter. Det är alltid där du har den bästa optiken, såklart. Annars kommer convertern alltid hänga på där och sura ner. Jag vill hur som helst understryka att även jag använder 1,4xTC.
2xTC kommer jag aldrig att äga igen - dög inte för mig på den analoga tiden och knappast med en 5D mkIII heller ;)

/N

Ps, vad gäller reservdelar och sånt så kan det vara svårt på dessa gamla telen. Men priserna är ju också lägre jämfört med de nyare IS-varianterna.
 

Ben Rangel

Medlem
Spontant.
GLÖM "billiga" zoomar om du önskar optisk kräm ut i hörnen med EOS 5D mkIII. Här krävs absolut topp-skärpa för att du skall bli nöjd.

IS/VR/OS VC etc.. är en god hjälp men absolut inget måste för att få fina bilder.
Jag har använt IS på långa fasta telen i många år men har nu objektiv utan IS och trivs kalas. Men visst hade jag gärna haft IS om jag fick välja bara så där.

Jag föreslår dig att kika efter ett beggat äldre EF300 f/2,8L USM, EF400 f/2,8L USM (mkI eller hellre mkII), EF500 4,5L USM eller EF600 f/4L USM.

De gånger du kommer till att fotografera med 300mm vid 2,8 UTAN att tänkta på att du har oskarp optik vid den bländaren är inte bara bra för bilden - det är också en upplevelse i sig :)

EF300 f/2,8L USM är ett fantastiskt objektiv, användbart till fantastiskt mkt.
Du väljer EF600 f/4L USM ENBART om du vet att du kan offra alla de bilder som 300akombo har potential att ge.

Fundera också ut vilket stativ som fungerar bäst för dig - utifrån vad du skall fota med objektivet.

Oavsett om du har IS eller ej så är stativet viktigt.

Vad gäller kombos med converter så tycker då jag att du skall sikta på att köpa dig den brännvidden som ger dig ett objektiv som till minst 50% skall avnändas utan converter. Det är alltid där du har den bästa optiken, såklart. Annars kommer convertern alltid hänga på där och sura ner. Jag vill hur som helst understryka att även jag använder 1,4xTC.
2xTC kommer jag aldrig att äga igen - dög inte för mig på den analoga tiden och knappast med en 5D mkIII heller ;)

/N

Ps, vad gäller reservdelar och sånt så kan det vara svårt på dessa gamla telen. Men priserna är ju också lägre jämfört med de nyare IS-varianterna.
Efter vad som skrivits hittils i tråden lutar det år ett 400L+1,4xTC. Ett 500L el. 600L är svårt att hitta begagnat (även om det vore skönt att slippa TC).
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Busenkelt.
Men marknaden är på andra sidan Atlanten eller nedanför oss i EU.
Sök upp ett inom EU och gör en bra affär.

EF 500 f/4,5L USM dyker nog upp i snitt 1,2ggr/år på blocket. Priset sannolikt runt 22k.. Håll uppe en bevakning och piska till direkt.

Tålamod!
/N

PS, den kombon du är inne på har jag haft och den är kalasfin. Bang for the buck. Lite trist närgräns men en tröst är att ett gammalt 600mm f/4L USM har hela 6m.. ;)

http://www.ebay.com/itm/Canon-EF-600mm-f-4-L-USM-Non-IS-600-4-lens-bundled-with-Hood-/301271593239?pt=Camera_Lenses&hash=item46252fb117
 

Ben Rangel

Medlem
Busenkelt.
Men marknaden är på andra sidan Atlanten eller nedanför oss i EU.
Sök upp ett inom EU och gör en bra affär.

EF 500 f/4,5L USM dyker nog upp i snitt 1,2ggr/år på blocket. Priset sannolikt runt 22k.. Håll uppe en bevakning och piska till direkt.

Tålamod!
/N

PS, den kombon du är inne på har jag haft och den är kalasfin. Bang for the buck. Lite trist närgräns men en tröst är att ett gammalt 600mm f/4L USM har hela 6m.. ;)

http://www.ebay.com/itm/Canon-EF-600mm-f-4-L-USM-Non-IS-600-4-lens-bundled-with-Hood-/301271593239?pt=Camera_Lenses&hash=item46252fb117
Med tanke på att det uteslutande ska användas till rovfågel och andra flyfän så är närgränsen inga problem.

Tack för värdefull info/fakta..... ett kliv närmare i.a.f (Tamron går bort) :)
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Ofta är man ju nära fåglar också och jag upplever då 400 5,6L:ans närgräns som heeelt på gränsen. Har många bilder på näthinnan som jag aldrig fick med det objektivet.
6m är på tolk för långt och det är det jag själv tvingas drass med. Bara å gilla läget.

Sök upp ett skarpt 400 5,6L. Testa det gärna först - de är alla olika - som alla andra objektiv.
/N
 

SINGO

Aktiv medlem
Har använt ett Sigma 150-500 till fågel/naturfoto och är rätt missnöjd.
95% av bilderna ligger nära full zoom.
Vill därför ha synpunkter på en lämplig kombination för 500mm +

300L/f4 IS+2xTC, 400L/5,6+1,4xTC, Tamron 150-600mm .
Behöver jag IS?
Ointressant är vikt och prisskillnad.

//John
Jag har kört med 5d3, 400/5.6 och Canons konverter 1.4III med mycket goda resultat redan på bländare 8. Märkte inte direkt någon skillnad mot bara gluggen. Både af och skärpa var riktigt bra.

Ta även en titt på denna https://www.youtube.com/watch?v=1fmMG5jgDwk
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bra

Jag har kört med 5d3, 400/5.6 och Canons konverter 1.4III med mycket goda resultat redan på bländare 8. Märkte inte direkt någon skillnad mot bara gluggen.

Ta även en titt på denna https://www.youtube.com/watch?v=1fmMG5jgDwk
Kombon är bra (använder själv) men har avsevärd lägre af-hastighet (och sämre pricksäkerhet) än med cropkamera+enbart 400/5,6. Dock upplever jag som af-hastighet och pricksäkerhet ligger högre än med 5dII+tamron 150-600.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag använder Canon 5d3 med Sigmas 500/4,5, har även Canons 400/5.6 men Sigmas är minst lika vass, blir fantastiska bilder på rovfågel som fiskgjuse m m. AF är snabb och den levererar redan på full öppning.
 
ANNONS