Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd för Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

martin90

Aktiv medlem
Hej!
Jag letar efter ett nytt kamerahus, har en Canon 400D idag, varit nöjd med den för det var min första kamera. Men Senaste tiden hade jag velat filma med. Tänkte höra med er vad ni tycker jag ska kolla på för kamera. inte lust lägga 10 000, men runt 6 000 kanske. Kanske får kolla över summan senare, men vi kan börja där iaf. Har vissa objektiv till min kamera som jag hade tänkt ta med till nästa kamera så räcker med huset i nuläget!

De viktigaste är, det ska vara Canon, går att filma med, och ligger runt 6000, gör inget om den är lite stör, har rätt stora händer.

Tack så länge! :)
 

tommypeters

Aktiv medlem
EOS 70D kostar 8000 nu, men det är mycket möjligt att det presenteras en efterföljare "70D mkII" på Photokina om ett par-tre veckor och då finns chansen att de reas någon tusenlapp billigare. Tror att det kan vara idé att avvakta och hålla bra koll på priserna.
 

martin90

Aktiv medlem
EOS 70D kostar 8000 nu, men det är mycket möjligt att det presenteras en efterföljare "70D mkII" på Photokina om ett par-tre veckor och då finns chansen att de reas någon tusenlapp billigare. Tror att det kan vara idé att avvakta och hålla bra koll på priserna.
Hade tänkt köpa den senare, men vill börja leta i tid så kan jag läsa om sakerna osv :) Många tycker om de, du kanske använder den själv?
 

tommypeters

Aktiv medlem
Nej, jag har kvar min 600D + 2st EOS-M (och en S110...), men en bekant har en 70D och det är en bra kamera i en lagom prisklass. Men kan man få den lite billigare så är det ändå bättre...
 

martin90

Aktiv medlem
Nej, jag har kvar min 600D + 2st EOS-M (och en S110...), men en bekant har en 70D och det är en bra kamera i en lagom prisklass. Men kan man få den lite billigare så är det ändå bättre...
Okej, kollade lite på den nyss och den verkar vara kanon, speciellt med skärmen man kan ta ut och det. Jag tänkte på lite objektiv med filmning, jag har för mig det behövs några slags "speciella" objektiv för de, stämmer det?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tänkte på lite objektiv med filmning, jag har för mig det behövs några slags "speciella" objektiv för de, stämmer det?
Nej

Men zoomobjektiv är lite knepigt. Att zooma när man filmar är nybörjarens största misstag. Man tror att det blir coolt men det blir mest irriterande skräp. Bättre att klippa mellan "scener". Så fasta objektiv är bra för filmning. Sen har man ibland inget val o då får det bli som det blir.

Men det finns FILM-objektiv som räknar T-stop. Vad som skiljer T-stop från bländarvärden har jag inte riktigt förstått. Dessutom är dessa optimerade för manuell fokus. Med en "jätte"-rigg kan man koppla fokusen till en ratt eller spak som ger ett jämnare resultat än att vrida direkt på fokusringen.

Priserna börjar runt 30 000kr o det är fasta objektiv...Kanske lite overkill om man inte badar i pengar. Sen vet jag inte om de passar alla EF-kameror.
 

martin90

Aktiv medlem
Nej

Men zoomobjektiv är lite knepigt. Att zooma när man filmar är nybörjarens största misstag. Man tror att det blir coolt men det blir mest irriterande skräp. Bättre att klippa mellan "scener". Så fasta objektiv är bra för filmning. Sen har man ibland inget val o då får det bli som det blir.

Men det finns FILM-objektiv som räknar T-stop. Vad som skiljer T-stop från bländarvärden har jag inte riktigt förstått. Dessutom är dessa optimerade för manuell fokus. Med en "jätte"-rigg kan man koppla fokusen till en ratt eller spak som ger ett jämnare resultat än att vrida direkt på fokusringen.

Priserna börjar runt 30 000kr o det är fasta objektiv...Kanske lite overkill om man inte badar i pengar. Sen vet jag inte om de passar alla EF-kameror.
HAHA 30K, lite saftigt för en "nybörjare" så de får vänta med ;) Men jag har filmat med en kamera för ett år sedan och jag hade något objektiv då som kan kunde zooma med men var bra för filmning. Kollade aldrig på namnen men de var till en Canon och var runt 200 stuket med en röd ring längs ut ^^
 

Keld

Aktiv medlem
Men det finns FILM-objektiv som räknar T-stop. Vad som skiljer T-stop från bländarvärden har jag inte riktigt förstått. .
f-stopp är ett teortisk värde som räknas ut med hjälp av brännvidd o bländaröppning, T-stopp är det verkliga värdet på hur mycket ljus som släpps in. Och det kan skilja ganska mycket. Prova att googla "f-stopp vs T-stopp" så finns det mer att läsa
 

martin90

Aktiv medlem
f-stopp är ett teortisk värde som räknas ut med hjälp av brännvidd o bländaröppning, T-stopp är det verkliga värdet på hur mycket ljus som släpps in. Och det kan skilja ganska mycket. Prova att googla "f-stopp vs T-stopp" så finns det mer att läsa
Okej tack så mycket! Det hjälpte lite :)
 

afe

Aktiv medlem
Det finns en hel del zoomobjektiv med EF-fattning som är avsedda för filmning (från Zeiss och Canon), men det är dyra rackare och tänkta att användas med rigg. Också Samyang har den typen av objektiv (fasta brännvidder) från drygt 3000:- och uppåt. För hobbybruk är alla dessa tämligen onödiga dock, och du kan filma med vilket objektiv som helst :)
 

Johan.76

Aktiv medlem
Hej.

Har själv en Canon 70D och kan varmt rekommendera den. Har inte filmat så mycket men en kanon kamera.

Rekommenderas verkligen.
 

tommypeters

Aktiv medlem
Ja, det är kanske STM som du sett när du tänkt på "objektiv för filmning"? STM-objektiv har tyst och jämn autofokus vilket är bra för videofilmning.
 

-----Per-----

Aktiv medlem
Själv köpte jag en eos-m som komplement till min systemkamera. Liten och trevlig med fin sensor för strax över 2k med STM normalzoom. Bra för filmning. Dock behöver man en adapter för att kunna sätta på ef-objektiv. Ingen höjdare för sportfoto men bra till mycket annat.
 

martin90

Aktiv medlem
Tack alla för svaren! Såg lite filmer och 70D! Verkar en kanon kamera i skillnaden mot min 400D :p Sen gör ju inte kameran allt! Men jag tänker ju inte köpa den nu, skulle bra va ute i tid i fall jag hittar en billig 70D! De har ju lite erbjudanden hit och dit ;)

Men ni som har 70D eller om ni vet några bra objektiv som ligger 200/300 för jag har ett 50 1.4 som jag hade bara tänk flytta över :) Eller vad använder ni överlag för objektiv :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Har också en 70D, okay cropkamera så länge ljuset är bra men sen packar den ihop, förmodligen ganska okay att filma med. Så betyg, som crop är den bra men jämförelse med FF 2,5/5 inte mer.

Kolla in en begagnad 60D (snarlik) så får du mer kamera för pengarna...:)

/Ulf
 

martin90

Aktiv medlem
Har också en 70D, okay cropkamera så länge ljuset är bra men sen packar den ihop, förmodligen ganska okay att filma med. Så betyg, som crop är den bra men jämförelse med FF 2,5/5 inte mer.

Kolla in en begagnad 60D (snarlik) så får du mer kamera för pengarna...:)

/Ulf
Vad menar du med att den packar ihop? Varför tycker du det? något personligt eller varför skulle de göra en sämre kamera som är nyare?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad menar du med att den packar ihop? Varför tycker du det? något personligt eller varför skulle de göra en sämre kamera som är nyare?
Nej, en ny Canon är inte sämre, men en begagnad 60D faller sannolikt mer i pris och du betalar mindre för att få en bra kamera, vilket inte är så konstigt.

Optiken är som den är och är det bra ljusförhållanden så fungerar alla moderna kamerahus idag, lite olika prestanda men det handlar också om smak, även handhavandet spelar in.

Faller ljuset och du börjar stressa kameran det är då skillnaderna uppstår, är det bra ljus och med en bra lins så kan du ta världsmästarbilder med din 400D, lite krångligare handhavande men bilderna kan bli hur bra som helst.

Det du får med en riktigt bra kamera är större flexibilitet, du kan fota under alla möjliga förhållanden men det blir fortfarande bra bilder och där hänger 70D inte med enligt mig. Tycker också att 70D är bökigare att jobba med, går tex inte lika snabbt att göra ändringar i quick view, också lite hobbykänsla över kameran, men fortfarande en bra cropkamera - ett format som i sig är en begränsning -.

/Ulf
 

afe

Aktiv medlem
70D har å andra sidan bättre autofokus vid filmning, så det finns klara poänger med den om man ägnar sig åt dylikt. Huruvida sensorformatet är en nackdel beror på vad man använder kameran till :)
 
ANNONS