Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

imm0rtelle

Medlem
Jag har en Canon eos 60D..
Är nöjd med det prisvärda 50mm 1,8.. men vill nu ha ett bättre..
Har kollat in 85 mm 1,8.. samt Canon EF 35/2,0 IS USM

Vill iaf ha ett objektiv som funkar för porträtt, närbilder av tex blommor, som funkar bra att ta vardagsbilder på mina livliga barn.. kom gärna med andra förslag om ni har!
 

F.Holmberg

Aktiv medlem
Jag har 35/2 is USM och jag gillar verkligen kombinationen av ljus-styrka och is. Gillade även på crop att den låg ganska när "normal" brännvidd.

Vill du ha bra skärpa och met bokeh för ett rimligt pris är nog 85/1,8 en bra kandidat.

En av mina favoriter just nu är 100/2,8 macro. Den kan jag varmt rekommendera om den faller inom budgeten. Funkar bra både till porträtt, människor i rörelse (den fokuserar snabbare än man tror) och är ett riktigt makro (bra om man vill plåta blommor) - och dessutom is. Den tenderar att fastna på mitt kamerahus ;)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Först talar du om vad du HAR. Sen önskar du ngt BÄTTRE. Och till sist föreslår du ngt ANNAT.

Vad är det du vill egentligen?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är inte lätt att formulera vad man exakt behöver, utbudet av linser är enormt, lägger man även till pirattillverkare så är det nästan oöverskådligt.

Alla gör sina erfarenheter och kan man kapa några steg med hjälp av bra tips, så ligger det också mycket pengar i potten…:)

/Ulf
 

afe

Aktiv medlem
100 mm Macro är mitt förslag - jättekul objektiv oavsett sensorstorlek. pch fungerar bra för de flesta motiv!
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag instämmer, ett makro-objektiv är aldrig fel. Funkar perfekt till blommor och porträtt. Det finns ju en mängd olika men alla har det gemensamt att de levererar bra skärpa och inte är tok-dyra.

Canons 85 1.8 tycker jag är sisådär - åtminstone mitt exemplar.

Detta sagt, jag tycker absolut du borde skaffa en normal-zoom, typ 18-55. Det är alltid användbart. Men du kanske redan har ett sådant?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är inte lätt att formulera vad man exakt behöver, utbudet av linser är enormt, lägger man även till pirattillverkare så är det nästan oöverskådligt.

Alla gör sina erfarenheter och kan man kapa några steg med hjälp av bra tips, så ligger det också mycket pengar i potten…:)

/Ulf
OK med de fakta i botten:
600/4, 100 tusen fattigare o jag har ingen nytta av det, för det jag fotograferar ...
Nä det kan bli hur fel som helst.

Men jag gissar att fotografen vill ha längre brännvidd.
70-200/4 IS eller 2,8 IS

Vill man bara komma närmre, ett macro eller en mellanring
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Canon eos 60D..
Är nöjd med det prisvärda 50mm 1,8.. men vill nu ha ett bättre..
Har kollat in 85 mm 1,8.. samt Canon EF 35/2,0 IS USM

Vill iaf ha ett objektiv som funkar för porträtt, närbilder av tex blommor, som funkar bra att ta vardagsbilder på mina livliga barn.. kom gärna med andra förslag om ni har!
Bättre än EF 50mm f/1.8 II är svårt att hitta, om man bara betraktar teknisk bildkvalitet. Man får gå en hel del i pris för att hitta något som är bättre.

Dina två alternativ är rätt olika varandra. EF 85mm f/1.8 USM är ett halvlångt teleobjektiv medan EF 35mm f/2.0 IS USM är ett normalobjektiv. De har lite olika användningsområde.

Andra har föreslagit ett makroobjektiv (t.ex. EF 100mm f/2.8L IS USM och jag kan hålla med om den rekommendationen om du tänker ägna dig mycket åt närbildsfotografering. Det är ett mycket bra objektiv för det. Däremot kanske det inte är idealiskt för livliga barn. Det har hyfsat snabb autofokus om man ställer in AF-begränsaren så att det inte kan fokusera i det närmaste fokuseringsområdet (inställningsvalen är 0.3m-0.5m, 0.5m-oändligt, samt 0.3m-oändligt), men det finns objektiv i det brännviddsområdet med snabbare AF.

Annars är det ett alldeles utmärkt objektiv även för motiv på lite längre håll.

EF 100mm f/2.8L IS USM är ganska stort och tungt. Ett stativfäste rekommenderas om man ska använda objektiv. Canons stativfäste är svindyrt, men det finns rätt billiga, ganska bra, piratfästen att köpa. Undvik de allra billigaste i plast.
 
ANNONS