Annons

Kalla årstider och kondens.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu börjar temperaturen sjunka emot minusgrader och igår gjorde jag samma misstag som jag gjort flera gånger tidigare. Jag gick ut med min kamera utan väska och fotade. Sen när jag kom in i lägenheten igen så immade hela kameran igen, den blev riktigt fuktig. Ingen fara om det händer någon gång ibland men hur ska man göra för att undvika detta?

Det gäller ju att utrustningen får värma upp sakta, räcker det att packa ner prylarna i en fotoväska och låta dom tina upp sakta i den. Eller måste man även trä en plastpåse över väskan för att förhindra kondenseringen? Känns som en lite väl paranoid metod dock, men kamerautrustning är inte gratis. Hur gör ni?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Normalt sett tar jag bara in den o väntar tills den torkat.
Vill du så kan du stoppa den i tex en handduk o vänta tills den tinat upp.
Minneskortet kan du plocka ur utomhus o trycka in i datorn ändå.
 
Aja, det är inte värre än så? Har för mig att kondens var värre än att stänka kameran med vatten, men då slutar jag noja ;P.... Min största farhåga är mögel i systemet
 

JonasHol

Aktiv medlem
Jag lägger utrustningen i zipplock påsar innan jag går in i värmen, den får ligga i påsarna tills de nått rumstemperatur. All kondensering sker på påsens utsida och utrustningen slipper bli fuktig.
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag slänger också ner kameran i en zippåse innan jag går in för att skydda mot kondens om det är kallt. Ta ut minneskortet innan om du inte vill vänta på bilderna.
 

iSolen.se

Guest
Nu börjar temperaturen sjunka emot minusgrader och igår gjorde jag samma misstag som jag gjort flera gånger tidigare. Jag gick ut med min kamera utan väska och fotade. Sen när jag kom in i lägenheten igen så immade hela kameran igen, den blev riktigt fuktig. Ingen fara om det händer någon gång ibland men hur ska man göra för att undvika detta?

Det gäller ju att utrustningen får värma upp sakta, räcker det att packa ner prylarna i en fotoväska och låta dom tina upp sakta i den. Eller måste man även trä en plastpåse över väskan för att förhindra kondenseringen? Känns som en lite väl paranoid metod dock, men kamerautrustning är inte gratis. Hur gör ni?
Utsidan klarar sig...ösregn brukar inte kunna ta sig in.

Men jag låter den ändå ligga kvar i väskan, det räcker för att det inte ska bli kondens på något dumt ställe. Är mest orolig för att få kondens inne i objektivet eller i sökaren där man inte kan komma åt och göra rent.
 

cls

Aktiv medlem
Nu börjar temperaturen sjunka emot minusgrader och igår gjorde jag samma misstag som jag gjort flera gånger tidigare. Jag gick ut med min kamera utan väska och fotade. Sen när jag kom in i lägenheten igen så immade hela kameran igen, den blev riktigt fuktig. Ingen fara om det händer någon gång ibland men hur ska man göra för att undvika detta?

Det gäller ju att utrustningen får värma upp sakta, räcker det att packa ner prylarna i en fotoväska och låta dom tina upp sakta i den. Eller måste man även trä en plastpåse över väskan för att förhindra kondenseringen? Känns som en lite väl paranoid metod dock, men kamerautrustning är inte gratis. Hur gör ni?
Jag brukar bara låta kameran ligga kvar i stängd fotoväska - jag föreställer mig att det räcker för att det inte ska bli kondens (men jag vet ju inte hur det ser ut därinne). Det har i alla fall gått bra i många år. Har jag bråttom att kolla bilderna plockar jag ur kortet innan jag går in och låter det ligga i sin lilla plastask - kortet acklimatiserar sig fort medan det tar lång tid för kilovis med glas och metall i kameraväskan.

När jag är ute i minusgrader är det lätt att komma ihåg det, men samma problem finns ju i heta/fuktiga klimat. När kamera & väska har legat i luftkonditionerat hotellrum och man har lite för bråttom att plocka upp den ur väskan efter att man gått ut så blir det ju samma kondensproblem - det har jag lyckats med flera gånger. (Men grejerna verkar inte ha tagit skada av det.)
 

PMD

Aktiv medlem
Ju tätare grejer desto mindre risk för kondens på insidan. Vad man vill undvika är att varm luft (som innehåller mer fukt än kall) ska komma in den kalla kamera och kylas ner. VId nedkylningen riskerar man kondensbildning.

Kondens på utsidan är oftast inte ett lika stort problem. Det brukar inte bli värre än att man kan torka av ytorna med kondens på innan det blir risk att vattnet tränger in i kameran/objektivet.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Från minus 5 och rakt in i plus 22.
Samma sak varje vinter, fast med varierande temperatur förstås.
Så efter sisådär än 15år så har inget hänt pga kondens.
Klart överdrivet problem.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag kör också oftast med kameraväskmetodiken. De enda gånger den inte är klockren är om det dessutom regnar eller snöar rikligt, då blir ju allt fuktigt/blött i alla fall, och kalla våta prylar vill ju inte gärna torka oavsett vad man gör med dom.
Dock inga problem hittills.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag gör inget. Låter bara kameran ligga tills den blivit varm och torr.
Teoretiskt är plastpåse bäst. Men då ska kameran stoppas i påse innan du går in.

Petter...
 
ANNONS