Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

atotowi

Aktiv medlem
Det du kan göra är att kontakta din operatör så kanske de kan spärra telefonens IMEI då kan den inte användas hos någon operatör. Det brukar vara OK att få det gjort om den blivit stulen.

Det var ju en elegant lösning att byta ut sin trasiga telefon genom att "köpa" en likadan med blocket paket och sen tacka nej och skicka sin trasiga tillbaka...
Om man har samvete (och kanske oförstånd) att prova nåt dylikt.
 

Eltan

Avslutat medlemskap
Det har du ju svaret svart på vitt, idioten har bytt ut din mobil mot en trasig, är avståndet mellan er långt?
Annars borde du åka och 'hälsa på' och berätta för han öga mot öga att du kommer ställa till ett helvete för han ifall han inte ger tillbaka din mobil.
Ja fy jag blir så ledsen på människor! Trevlig julanda.
Ja jag skicka den till en adress nere i Skåne så är en bra bit för mig tyvärr.
Räknar inte med att få pengar eller telefon tillbaka men anmälan ska göras o hoppas han åker dit!
 

ja-foto

Aktiv medlem
Ja fy jag blir så ledsen på människor! Trevlig julanda.
Ja jag skicka den till en adress nere i Skåne så är en bra bit för mig tyvärr.
Räknar inte med att få pengar eller telefon tillbaka men anmälan ska göras o hoppas han åker dit!
Ok, förklara för honom att han kan få EN chans att fixa det här, annars går du in med tunga artelleriet.
Maila, ring, eller skicka brev, vad som helst bara han känner att han inte kommer undan.
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Finns ju en uppenbar risk att det blir ännu än lurad i den här affären, är det en efaren
bedragare så finns ju risken att telefonen redan är ute på försäljning...:-(
Så försök få den spärrad snarast.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om man har slarvat bort kvittot (och även kartongen) så finns det säkert registrerat på säljstället.

En mycket tråkig historia. Hoppas att du orkar strida vidare. Kränkningen du blivit utsatt för svider väl mer än stålarna antar jag.
 

Ekdaniel

Avslutat medlemskap
Så tråkigt när sådant händer!
Har liknande erfarenhet. Tråkigt att dom alltid hittar nya sätt att bedra andra på!

[Admin. Synnerligen vidrigt att just en av dem skriver här i forumet och låtsas vara hederlig. Dvs ovanstående är skrivet av en bedragare.]
 
Senast redigerad av en moderator:

pictorhayes

Aktiv medlem
Ja, det känns som en bluff!
För övrigt - knappast någon som köper den samlingen av prylar som julklapp...
(speciellt inte utan att ha clearat med mottagaren innan)
 

Photocon

Aktiv medlem
Öst är öst-väst är väst och aldrig skola de mötas, enligt citatet. Kruxet är att säljaren vill ha betalt i förskott och köparen betala vid leverans.

Personligen har jag löst det så att jag aldrig handlar på Blocket. Däremot via FS och då med medlemmar som har en historik och ett längre medlemsskap. Har inte slagit fel ännu på c:a 40 transaktioner.

Även om jag skickat varan jag sålt utan förskottsbetalning eller köpt och betalat i förskott eller efterskott.
Lång historik och helst brons/silver/guld-medlemsskap anser jag vara en bra garanti för att slippa bli lurad.

Dock kan ju ett konto vara kapat, men det torde en aktiv FS-medlem upptäcka då vederbörande ofta besöker FS.

//Lennart
 

Felow

Medlem
Misstänkt bädrägeri

Hej, misstänker att jag har blivit lurat av en medlem här. Jag förskotts betalade och vi kom överens om att han skulle kontakta mig tidigt dagen därpå när han hade skickat paketet. Men nu är han kontaktlös. Vad är nästa steg att ta?
 
ANNONS