Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

erdeljan

Aktiv medlem

Bilagor

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Kanske inte bedrägeri men definitivt en lat snubbe som kopierade min text från http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=250965
till http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_60mm_f_2_8G_ED_AF_S_Micro_NIKKOR_64826917.htm?aw=1

Dessutom så finns den en "Jörgen" från Helsingborg som säljer Nikon prylar den senaste tiden, hans annonser kommer upp igen efter att annonser har varit borttagna som "Sålda" - flera ggr om (se upp)
Solskydd var ett nytt namn på motljusskydd. Annonserna är lika, men jag ser inget som är direkt kopierat ordagrant. Är någon av annonserna uppdaterad?
 

Bilagor

pictorhayes

Aktiv medlem
Kapat konto eller någon som plötsligt tappat moralen...
Samma säljare har fler attraktiva varor till KöpNu ute.

Och massor av dyra varor upplagda idag och samma vara såld flera gånger...
 

Photocon

Aktiv medlem
Nu gäller inte det här Blocket/Tradera men väl Amazon.de (Tyskland). Någon som är sugen på helt ny A7II för 800 Euro? Eller 5DMkIII resp Samsung NX1 för 700 Euro. Eller varför inte en D750 med 24-105 för 700 Euro?

Här måste ligga ett par hundgårdar begravna-eller också har jag missat något finstilt. Denna ÅF är "neu" på Amazon.de Går man vidare hittar man som motvikt en Canon G3 kompakt för 1.500 Euro (ja, nånstans måste ju säljaren ta igen på gungorna vad han förlorat på karusellerna:)

Men det vore ju väldigt kul om det stämde. Har dock inte lust att sätta 700-800 Euro på spel.

Länk: http://www.amazon.de/gp/aag/main/ref=olp_merch_name_1?ie=UTF8&asin=B00NKZHAUK&isAmazonFulfilled=0&seller=ADNUUN9WDOZSX

SKRIV DIT "Kamera i sökfältet" och njut av angenäm prissättning:)

//Lennart
 

easyrider

Aktiv medlem
Kapat konto eller någon som plötsligt tappat moralen...
Samma säljare har fler attraktiva varor till KöpNu ute.

Och massor av dyra varor upplagda idag och samma vara såld flera gånger...
Inte nu längre, jag brukar rapportera om jag ser något misstänkt. Det går alltså att anmäla för granskning om man ser något som ser suspect ut ;-)
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej på er!

För mig är det litet konstigt med alla problem, men förstår att det finns.
Jag har köpt på Blocket, hämtade normalt prissatt hos säljaren, så då bör det ju inte gå fel.
På Tradera har jag köpt på mig kilovis med objektiv (och fiskegrejor) upp till en 900:-/st samt en X100S för mer än så. Bara en sak (ABU rulle) var sämre än utlovat. Allt har kommit, tom från Ukraina, på några dagar.

Har en känsla att Tradera funkar bättre?

-J!
 

Gutta

Aktiv medlem
Hej på er!

För mig är det litet konstigt med alla problem, men förstår att det finns.
Jag har köpt på Blocket, hämtade normalt prissatt hos säljaren, så då bör det ju inte gå fel.
På Tradera har jag köpt på mig kilovis med objektiv (och fiskegrejor) upp till en 900:-/st samt en X100S för mer än så. Bara en sak (ABU rulle) var sämre än utlovat. Allt har kommit, tom från Ukraina, på några dagar.

Har en känsla att Tradera funkar bättre?

-J!
Din tur kommer. Lovar. :)
Jag hade samma goda erfarenheter som du och tyckte ändå att jag var ganska nogrann....men till slut åkte jag dit.
 

daniellantz

Ny medlem
Världens sämsta affärsperson eller en rätt genomskinlig bluff?

http://www.tradera.com/item/340230/250174310/canon-eos-5d-mark-iii

(EOS 5D III med 24-105 för köp nu 8 800:)

Visa bilaga 140205

Och jag åkte på det...

Jag har aldrig råkat ut för bedrägeri förr, men nu har jag bitit i det sura äpplet. Jag har letat efter en 5D Mark III länge nu och när denna dök upp (då fanns det inte en massa andra annonser under samma namn) så kollade jag upp säljaren. Bra omdömen, personen existerade på hitta, telenr stämde osv.

Skickade då ett mail och frågade om allt var i sin ordning med kameran och hur det kommer sig att den säljs till fastpris. Fick ett trevligt svar tillbaka att personen hade ekonomiska bekymmer (inkasso) och var tvungen att sälja sin kamera. Allt verkade legitimt och jag köpte kameran igår kväll, förde över pengar och meddelade säljaren via mail. Fick tillbaka att den skickas under morgondagen. Sen gick jag och lade mig glad över ett riktigt klipp!

8975kr senare fick jag ett sms på morgonen från den RIKTIGA kontoägaren (på tradera) att kontot var kapat och att bankuppgifterna hade ändrats. Polisanmälan är gjord och jag har spårat betalningen som gick till Swedbank. Ringde dels min egen bank och fick till svars att de inte kan göra någonting. Ringde då betalningsmottagarens bank och fick samma svar.

Hela dagen har jag försökt luska reda på så mycket jag kunnat, och har till och med lyckats spåra mailkonversationen jag hade med bedragaren så att jag börjar närma mig ett telefonnummer. Det hänger lite på Microsoft just nu. Dessvärre när jag kontaktade polisen för bara en liten stund sen låter intresset väldigt svalt.

Så mina 8975kr lär jag aldrig se igen.
 

easyrider

Aktiv medlem
Och jag åkte på det...

Jag har aldrig råkat ut för bedrägeri förr, men nu har jag bitit i det sura äpplet. Jag har letat efter en 5D Mark III länge nu och när denna dök upp (då fanns det inte en massa andra annonser under samma namn) så kollade jag upp säljaren. Bra omdömen, personen existerade på hitta, telenr stämde osv.

Skickade då ett mail och frågade om allt var i sin ordning med kameran och hur det kommer sig att den säljs till fastpris. Fick ett trevligt svar tillbaka att personen hade ekonomiska bekymmer (inkasso) och var tvungen att sälja sin kamera. Allt verkade legitimt och jag köpte kameran igår kväll, förde över pengar och meddelade säljaren via mail. Fick tillbaka att den skickas under morgondagen. Sen gick jag och lade mig glad över ett riktigt klipp!

8975kr senare fick jag ett sms på morgonen från den RIKTIGA kontoägaren (på tradera) att kontot var kapat och att bankuppgifterna hade ändrats. Polisanmälan är gjord och jag har spårat betalningen som gick till Swedbank. Ringde dels min egen bank och fick till svars att de inte kan göra någonting. Ringde då betalningsmottagarens bank och fick samma svar.

Hela dagen har jag försökt luska reda på så mycket jag kunnat, och har till och med lyckats spåra mailkonversationen jag hade med bedragaren så att jag börjar närma mig ett telefonnummer. Det hänger lite på Microsoft just nu. Dessvärre när jag kontaktade polisen för bara en liten stund sen låter intresset väldigt svalt.

Så mina 8975kr lär jag aldrig se igen.
Tråkigt att höra. Vad jag undrar över är varför konton ständigt kapas på Tradera. Och vad gör Tradera för att försvåra/omöjliggöra kapningar? Har Tradera inget ansvar?

Med lite sunt förnuft kan man undvika de flesta bedrägeriförsöken men just kapningar är lite svårare eftersom bedragaren gömed sig bakom ett alias med gott omdöme (oftast).
 

daniellantz

Ny medlem
Tråkigt att höra. Vad jag undrar över är varför konton ständigt kapas på Tradera. Och vad gör Tradera för att försvåra/omöjliggöra kapningar? Har Tradera inget ansvar?

Med lite sunt förnuft kan man undvika de flesta bedrägeriförsöken men just kapningar är lite svårare eftersom bedragaren gömed sig bakom ett alias med gott omdöme (oftast).
Vad jag reagerar mest på är hur det kan vara så förbannat svårt för polisen att bara begära uppgifter från banken. Jag har ju fört över pengar till ett personkonto i Swedbank, ingen utländsk bank eller konstigt konto. Det måste ju vara enkelt att bara ta reda på vem idioten är, frysa alla tillgångar och väcka åtal. Jag tänker göra allt i min makt för att lösa detta, med förhoppningen att jag kan få tillbaka åtminstone något. Men sanningen är nog tyvärr att det blir svårt..

Sen är väl troligtvis mina pengar uttagna från det kontot för längesen. Det är dock fortfarande retligt när man sitter och pratar med en bankman som med några knapptryckningar skulle kunna föra tillbaka mina pengar, men jag förstår givetvis att det inte är så enkelt. De ger mig inte en enda uppgift om denna personen. Därför vill jag att polisen agerar så snabbt som möjligt, nu när det finns klara ledtrådar.
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag förstår. Polisen kan man tyvärr inte lita mycket på vid den här typen av brott. Det har jag själv upplevt när jag råkade ut för kortbedrägeri. Fick ett brev hem att förundersökningen var nerlagt. Men det är en annan n historia ;-)

Men jag menar att det borde ligga i traderas intresse att att det deras handelsplats är säker. Sådana här händelser ökar inte direkt förtroendet.
 
ANNONS