Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Beträffande detta prat om USB för uppgradering av firmware i adapter och objektiv så tycker jag att det borde gå att få att funka med kamerans vanliga USB-ingång. Med Sonys E-mountobjektiv har man ju inget annat. Man stoppar USB-kabeln i datorn och kör igång uppdateringsprogrammet så sköts det via den vanliga USB-porten. Det borde väl kunna göras för både adapter och tredjepartsobjektiv också kan man tycka. Sigmas adapter är väl att betrakta som ett Sony-tillbehör.
Så gör man för att uppdatera programvaran i m4/3-objektiv, men för att det ska fungera att uppdatera programvaran i Sigmas objektiv via en Sony-kamera så måste förstås Sony skriva programkod för det som körs i en Sonykamera. Kanske inte högsta prioritet att hjälpa en konkurrent att uppdatera objektiven.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
...Man stoppar USB-kabeln i datorn och kör igång uppdateringsprogrammet så sköts det via den vanliga USB-porten. Det borde väl kunna göras för både adapter och tredjepartsobjektiv också kan man tycka. Sigmas adapter är väl att betrakta som ett Sony-tillbehör.
Att Sigma skulle göra sig beroende av en funktion i en Sony-kamera kommer aldrig att hända. Tillverkarna är mycket noga att hålla isär sådant.

Sen får man ju komma ihåg att dessa objektiv faktiskt är för Canon-kameror. Skulle väl vara lite väl mycket begärt att de som har Canon och skaffar Sigma-objektiv blir tvungna att köpa en Sony-kamera för att kunna uppgradera objektivet :).

Det bästa är förstås en USB-kontakt direkt i varje objektiv och andra prylar. Adaptern har ju det, så då är det bra. Objektiven har det inte,men där har tycker jag Sigma gjort en mycket bra lösning med USB-dockan. Det är absolut inget att klaga på,bättre än vad någon annan objektivtillverkare har gjort.

Deras program är också mycket trevligt att använda. Kudos till Sigma!


/Mats
 

matnyttige

Aktiv medlem
Provade Sigma MC-11 i dag på Scandinavianphoto för ev köp med min Sony A7R (ej version II alltså) samt Canon EF 200/1.8 L och det gick inget vidare. Jagade skärpan fram o tillbaka och rejäl långam.
Kanske Sony A7RII skulle ge bättre resultat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så gör man för att uppdatera programvaran i m4/3-objektiv, men för att det ska fungera att uppdatera programvaran i Sigmas objektiv via en Sony-kamera så måste förstås Sony skriva programkod för det som körs i en Sonykamera. Kanske inte högsta prioritet att hjälpa en konkurrent att uppdatera objektiven.
Alla vinner på interoperabilitet i längden. Särskilt på en "cross over"-plattform där man i princip ska kunna köra vilka objektiv som helst. Sony har väl öppnat för tredjepartare att ta del av info kring E-mount vad jag vet.

Inlåsning leder till mindre spridning och marknadsandelar. Som exempel har PC-plattformen (IBM-kompatibler som det hette förr) varit öppet sedan första början och MAC är låst även om man tvingats öppna sig lite mer över tiden. Den slagsidan består än idag.

Intresset för Sonys kameraplattform skulle bara vara en bråkdel om man inte kunde köra andra tillverkares objektiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Provade Sigma MC-11 i dag på Scandinavianphoto för ev köp med min Sony A7R (ej version II alltså) samt Canon EF 200/1.8 L och det gick inget vidare. Jagade skärpan fram o tillbaka och rejäl långam.
Kanske Sony A7RII skulle ge bättre resultat.
Kollade du att den hade firmware 3.x? Den ledde till ett lyft även för A7r som var märkbart.
 

PMD

Aktiv medlem
Alla vinner på interoperabilitet i längden.
Det är jag inte helt övertygad om, och rätt många tillverkare av teknisk utrustning tycks inte tro det heller. Microsoft har t.ex. vunnit rätt bra på "embrace, extend and extinguish".

Att alla konsumenter vinner på interoperabilitet tror jag dock på.

Inlåsning leder till mindre spridning och marknadsandelar. Som exempel har PC-plattformen (IBM-kompatibler som det hette förr) varit öppet sedan första början och MAC är låst även om man tvingats öppna sig lite mer över tiden. Den slagsidan består än idag.
Men IBM är inte det bolag som vann mest på det, och Apple är ett av världens högst värderade bolag.

Intresset för Sonys kameraplattform skulle bara vara en bråkdel om man inte kunde köra andra tillverkares objektiv.
Kanske. Kanske inte. Vem vet?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nej, jag fick ju bara prova den en kort stund och jag antar man måste ha Sigmas USB-docking station för det (eller?).
Han menade kamerans firmware. Det går att se genom att bläddra i menyerna allra längst till höger och sista fliken.

Jag tror vi inte ska ropa hej riktigt än ang. adapterns funktion med Sigma-objektiv. Visst visar en del som provat, inklusive jag själv, att det verkar funka bra, men det är inget som Sigma utlovar och en del andra, bl.a. Tony Northrup, råkade ju ut för att kameran hängde sig totalt med ett Canon-objektiv och MC-11.

Vidare tror jag att de nyare kamerorna, A7RII och A6300 fungerar betydligt bättre än de äldre.
Även om mitt Tamron funkar bra med MC-11 på A6300 så är jag inte alls säker på att det gör det på A6000 t.ex. Metabones gjorde i allafall inte det. Återstår att se, men eftersom jag har lånat ut min A6000 nu så kan jag inte prova förrän om ett par veckor.


/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Kollade du att den hade firmware 3.x? Den ledde till ett lyft även för A7r som var märkbart.
A7r finns inte med i Sigmas lista över supporterade kameror (det står en fotnot om att det kan fungera, men långsamt eller något liknande). Det lär fungera betydligt bättre med A7R II som har PDAF.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Se Anders kommentar ovan (eller vad Sigma själva skriver). Det är bara den senaste generationen av A7:eek:rna (ver II) som stöds av adaptern. Sorry.

Bästa tipset är nog att byta huset emot en II:a, alternativt en A6300 (som också stöds).
Jo, samtidigt som de visa diskuterar om adaptern fungerar överhuvudtaget med Canonobjektiv. :)
Men det verkar vara samma som en del andra adaptrar tex Comlite som jag har.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, samtidigt som de visa diskuterar om adaptern fungerar överhuvudtaget med Canonobjektiv. :)
Men det verkar vara samma som en del andra adaptrar tex Comlite som jag har.
Jo, det är komplext detta med adaptrar. :)

Kanske försöka starta med hus som stöds, eller objektiv ifrån Sigma som stöds. Kanske blir för många osäkra parameterar annars. Men förstår att du önskar att den funkar med allt direkt. Hoppet finns dock att allt detta blir bättre med tidern och ny FW. Adapetern har ju inte varit ute länge, och Sigma verkar jobba på uppdateringar kontinuerligt. Så ge inte upp hoppet riktigt vid denna tidpunkt.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Är det någon som läst något test med en Sigma Art 35mm 1.4 på ett A7II-hus (ej R)? Är lite sugen på att byta ut min FE 35mm 2.8 mot något ljusstarkare och kombinationen MC-11 och ett Art 35 mm känns helt klart intressant. Funkar det bra så är det ju en jäkla fördel att kunna komplettera med ett 24mm och ett 85 mm, när det behagar komma. Sonys egna i GM-serien lade sig ju inte sådär jättebra prismässigt om man inte tjänar pengar på sitt fotograferande. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det någon som läst något test med en Sigma Art 35mm 1.4 på ett A7II-hus (ej R)? Är lite sugen på att byta ut min FE 35mm 2.8 mot något ljusstarkare och kombinationen MC-11 och ett Art 35 mm känns helt klart intressant. Funkar det bra så är det ju en jäkla fördel att kunna komplettera med ett 24mm och ett 85 mm, när det behagar komma. Sonys egna i GM-serien lade sig ju inte sådär jättebra prismässigt om man inte tjänar pengar på sitt fotograferande. :)
Vi får väl se vad som kommer från Samyang också. Det ska ju komma en 50mm/1,4 snart och om det var en 18mm. En 35:a borde också ligga i röret. Nu har de tydligen skickat med AF också, vilket väl är premiär.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Vi får väl se vad som kommer från Samyang också. Det ska ju komma en 50mm/1,4 snart och om det var en 18mm. En 35:a borde också ligga i röret. Nu har de tydligen skickat med AF också, vilket väl är premiär.
Ja jag såg det igår. Det är ju superintressant. Det finns ju helt klart ett hål att fylla i Sony:s objektivutbud i mellanprisklassen. Man kanske ska avvakta lite och se vad som kommer därifrån.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har ju Samyangs 85mm/1,4 som jag älskar och deras 100mm makro som jag optiskt är väldigt glad åt, så jag har rätt stora förväntningar på bra grejor och bra pris/prestanda. Det är inga små objektiv och så blir det ju ofta med ljusstarka objektiv. Men ser man till objektiven i Sonys nya serie så är ju dessa minst lika stora och mer, så det kanske folk inte hänger upp sig på trots allt. Kul i alla fall att det stadigt blir alltmer att välja mellan och att allt inte är svindyrt. Det nya 50mm/1,4 verkar ju landa på 600 U$.

Kolla även jämförelsen på SAR av den nya normalzoomen från Sony mot andra alternativ. Ser ju lovande ut prestandamässigt även om priset är väldigt högt om jag inte missminner mig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är ju just det Samyang nu gör och gjort ett bra tag och de är långtifrån ensamma om det..

Det är en genväg med adaptern men jag tycker som du. Man har ju gjort A-mountobjektiv hela tiden, så varför ska vi behöva adapter nu till E-mount. Det är en annan sak med de som kör Canon men objektiv gjorda för E-mount har ju ofta visat sig vara mer välfungerande än andra lösningar. Det finns problem med i princip alla intelligenta adapters där man upptäcker alla möjliga begränsningar och funktioner som faktiskt inte stöds.

Sigmas vägval gör att man snabbt kan sälja mellan 10 till 15 befintliga objektiv till Sonys E-mountplattform, men frågan är om inte andra tillverkare kommer tjäna på att Sigma stannat vid adapterlösningen till slut. Ska bli intressant att se hur Samyangs nya AF-objektiv presterar. Både Sigma och andra kan mycket väl ha skjutit sig i foten. Har man en blandad uppsättning objektiv, så är det alltid strul med adapter. Adapterlösningar är om inte annat komfortsänkande. Ofta landar man i att köpa flera stycken till de objektiv man använder mest frekvent. Så har det i alla fall funkat för mig med mina manuella objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med er bägge att "native"-objektiv alltid är att föredra om det är möjligt. Skall bli intressant att följa Samyang här. Har alltid varit nyfiken på deras objektiv, men saknad av AF har gjort mig lite avvaktande. Tycker det var bra och smart med E-mount som start för deras nya AF-linje.

Adaptrar är ju alltid ytterligare en felkälla och komponent som kan fallera, även om det är bra att de finns vid behov. Det sagt så tycker jag att Sigmas adapter verkar ändå vara en av de som jag tror har potential och kan bli riktig hyfsad med tiden och lite FW-uppdateringar.
 
ANNONS