Annons

Nybörjare söker hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

alexxxa

Avslutat medlemskap
Hej på er!!

Har fått upp ögonen för kameror och fotografering och ska nu köpa mig en bättre kamera.
Jag vill fota fina vardagsbilder varvat med enklare porträtt och landskapsbilder.. Min budget är max 9000kr och det jag har kommit fram till är följande:

Antingen Olympus pl-7 med Panasonic AF 25/1.4 LEICA DG SUMMILUX ASPH.
Eller Sony a6000 med Sigma 30/1.4 DC HSM Art.

Tycker ni det låter som några vettiga alternativ eller har ni några andra fina tips?
 

MichaelB

Aktiv medlem
Japp här är ett alternativ till.

Fujifilm X-E2 3990:- (Cyberphoto)
Fujifilm Fujinon XF 35/1.4 R 4990:- (Cyberphoto)

Kamerhuset X-E2 blir med den nya firmware som släppt nästan
identisk med efterföljaren X-E2s som kostar 2000:- till.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Vad menar du med nybörjare, har du aldrig ägt en kamera förut?

Om så är fallet, skulle jag absolut rekommendera något med ett zoomobjekiv, för att komma fram till vilken brännvidd du gillar att använda. T.ex. an A6000 med 16-50mm.

Per.
 

alexxxa

Avslutat medlemskap
Japp här är ett alternativ till.

Fujifilm X-E2 3990:- (Cyberphoto)
Fujifilm Fujinon XF 35/1.4 R 4990:- (Cyberphoto)

Kamerhuset X-E2 blir med den nya firmware som släppt nästan
identisk med efterföljaren X-E2s som kostar 2000:- till.
Har kikat på det kamerahuset med, och har hört väldigt gott om just Fujifilm kameror. Ska läsa mer om detta alternativ. Du hade kört på denna kombo? Tack!!
 

alexxxa

Avslutat medlemskap
Vad menar du med nybörjare, har du aldrig ägt en kamera förut?

Om så är fallet, skulle jag absolut rekommendera något med ett zoomobjekiv, för att komma fram till vilken brännvidd du gillar att använda. T.ex. an A6000 med 16-50mm.

Per.
Jo, en Nikon D3100 för några år sedan men intresset svalnade då jag inte tyckte den gav mig mycket.
Okej tackar! :)
 

MichaelB

Aktiv medlem
Har kikat på det kamerahuset med, och har hört väldigt gott om just Fujifilm kameror. Ska läsa mer om detta alternativ. Du hade kört på denna kombo? Tack!!
Hej
Japp jag kör en Fuji X-E2 fast med ett zoom objektiv 18-55 2.8-4 en riktigt bra zoom kostar ca 6000:-

Det positiva med Fuji är att dom kommer med uppdateringar till redan befintliga kunder som ibland gör produkten mycket bättre & det är väldigt trevligt. Så var det i fallet med just X-E2
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Om jag var nybörjare skulle jag satsa på begagnat. Ta tll exempel en Canon 70D som kostade cirka 11-tusen för inte så länge sedan, den kan du nu köpa begagnad för cirka 4- eller 5-tusen pix. Du kan också köpa en begagnad EF 24-105 F4 L IS för samma pris. Utmärkt kvalitet som håller flera år till. (Men visst är det trevligt med nytt också ;) )
 

SallyIV

Aktiv medlem
Vill du kunna lära dig fotografering på det gamla sättet, dvs med att styra tid, bländare och känslighet är Fuji's kameror absolut att rekommendera. Givetvis har de full automatik så att det blir tittatryck.
Fuji's bildkvalitet direkt ur kameran (JPEG) har fått genomgående toppbetyg och flertalet ifrågasätter om efterbehandling är nödvändigt (kan dock inte uteslutas), men med fotografering i RAW-format måste du jobba i ett efterbahendingsprogram, dvs det tar tid..

Fuji gör små kameror, men fulladdade med kompetens. Gå till en affär och kolla.

Jag har en XE2 och är synnerigen nöjd, köper du med en av Fuji's zoomar, även den biligaste 16-55 får bättre betyg än andra fabrikats.

Notera dock att med en zoom får du en sak till att hålla reda på - brännvidd.
Ett sätt är att köpa Fujinon 27/2,8 och lära dig fota med fast brännvidd, även det en återgång till hedenhös - men man kunde ju plåta även 1950!

Test Fuji XE2: https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-e2

Med din budget får du med även Fuji XT10, en lika bra kamera men med an annan layout än XE2.


-J!
 

perstromgren

Aktiv medlem
Notera dock att med en zoom får du en sak till att hålla reda på - brännvidd.
Ett sätt är att köpa Fujinon 27/2,8 och lära dig fota med fast brännvidd, även det en återgång till hedenhös - men man kunde ju plåta även 1950!
Jag förstår att du menar väl, men att fotografera med fast brännvidd är inte svårare än att låta objektivet stå inställt på en enda brännvidd och inte röra den. Tejpa fast den, i värsta fall.

Det finns förstås andra anledningar till att använda fast brännvidd, men det kan vi nog lämna därhän för denna fotograf ännu så länge.

Per.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jäpp, Silvertejp är magiskt! Men med 27/2,8 blir det ett väldigt kompakt kamerapaket.. samtidigt som det begränsar - och räddar motiven från komprimerat perspektiv..

Vi får se vad TS tänker vidare på!

-J!
 
ANNONS