Annons

Mindre trött av större skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Redigerar mina bilder på en MBP 13´

Skall sägas att jag inte tycker att bildredigering är så jättekul i sig självt vilket beror på att jag är väldigt triggerhappy och det därav blir väldigt många bilder att titta igenom. Eftersom jag passerat 40 och snart 50 så behöver jag läsglasögon för att se bra på nära håll.

Min fundering är om redigeringsarbetet möjligtvis blir enklare och däremot roligare på en större bildskärm, tänker att det kanske blir mindre ansträngsamt att glo på en större skärm typ 27´jmf med 13´?
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Redigerar mina bilder på en MBP 13´

Skall sägas att jag inte tycker att bildredigering är så jättekul i sig självt vilket beror på att jag är väldigt triggerhappy och det därav blir väldigt många bilder att titta igenom. Eftersom jag passerat 40 och snart 50 så behöver jag läsglasögon för att se bra på nära håll.

Min fundering är om redigeringsarbetet möjligtvis blir enklare och däremot roligare på en större bildskärm, tänker att det kanske blir mindre ansträngsamt att glo på en större skärm typ 27´jmf med 13´?
Det skulle jag absolut tro.

Själv har en stationär dator med 27" och inte så ljust och en tv i bakgrunden, när det inte är något bra på tv, så drar jag på mig hörlurar med musik och redigerar. Himla skönt. :)
 

Måns H

Aktiv medlem
Absolut

Det var ett tag sen jag passerade 40 och märkte att alltför smått på skärmen blev svårt. Jag tycker att 24 tum och rejäl höjd, 1200 pixlar, är lagom. Höjden gör att menyer mm där uppe får plats.

Kolla gärna innan köp. Skärmar med många små pixlar kan göra photoshop svårare eftersom skärmen visar verktygen väldigt små, näst intill osynligt ibland. Det går att ställa om men då tappar man en del smidiga funktioner tyvärr.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Jag gillar att köra med mer än en monitor så jag använder 2st 27" monitorer. Då kan man hela tiden ha bild eller video i fullskärm på den ena monitorn. Underlättar i Lightroom när man inte behöver gömma menyer & vetygsfält lika ofta för att få upp storleken på arbetsytan.
 

mmakr

Aktiv medlem
Större

Om man inte råkar vara näsynt är det nog så att en större skärm är mycket komfortablare. Dessutom ger en större skärm möjlighet att lättare se om bilden är skarp speciellt om skärmen har en hög upplösning vilket i sig också är vilsammare vid bildbetraktande. Upplevelsen av en bild blir annorlunda om skärmen är stor. Jag har en 27-tummare samt en 22 tum sekundärskärm och det fungerar utmärkt med progressiva linser. Satsa på stort! Mvh Åke
 

lofling

Aktiv medlem
Är man närsynt så behövs nog verkligen en större skärm om man inte har glasögon ;-)

Jag har ibland redigeringar bilder på laptop men det är en helt annan upplevelse att ha en stor eller helst, som nämnts, två stora skärmar. Jag hade en 24" och köpte en till. Med facit i hand skulle jag nog kört på 2x27" för jag tänker att jag ändå ska byta ut den gamla skärmen. Fast oavsett är det en enorm skillnad mot att bara sitta med en liten ynklig skärm. Rekommenderar starkt byte för dig och absolut till två skärmar!
 

lonian

Aktiv medlem
Använder själv en 32 tums datorskärm.
En fröjd för ögat att kunna se sina bilder i en högre upplösning 2560x1440.
Surfar man på nätet går det utan problem att ha 2 fönster sida vid sida om varandra, till och med 4st går om man vill.

Brukar kolla dokumentärer på skärmen då det blir det nästan som en tv.
 

mmakr

Aktiv medlem
närsynt.

Är man närsynt så behövs nog verkligen en större skärm om man inte har glasögon ;-)

Jag har ibland redigeringar bilder på laptop men det är en helt annan upplevelse att ha en stor eller helst, som nämnts, två stora skärmar. Jag hade en 24" och köpte en till. Med facit i hand skulle jag nog kört på 2x27" för jag tänker att jag ändå ska byta ut den gamla skärmen. Fast oavsett är det en enorm skillnad mot att bara sitta med en liten ynklig skärm. Rekommenderar starkt byte för dig och absolut till två skärmar!
Bara ett lite förtydligande: Är man rejält närsynt behöver man inga glasögon för att titta nära utan för att titta på långt håll. Man kan sitta helt nära en liten skärm utan att anstränga sig.l
 

lofling

Aktiv medlem
Bara ett lite förtydligande: Är man rejält närsynt behöver man inga glasögon för att titta nära utan för att titta på långt håll. Man kan sitta helt nära en liten skärm utan att anstränga sig.l
Jag är närsynt och ser inte något på en 13" skärm om jag inte har glasögon på eller sitter klistrad mot skärmen. Men att sitta helt nära en skärm skulle jag tro är ansträngande för de flesta och dessutom väldigt opraktiskt när man bildredigerar. Det är alltså inte bara på långt håll man har problem. Därav min kommentar om att en stor skärm i så fall vore bättre (men ändå inte bra om man nu mot all förmodan är rejält närsynt och inte använder korrektion för det).
 

mickecrown

Aktiv medlem
Storleken har betydelse!

Hej,

Jag gick från en 26" skärm med 1920x1200 till en 32" med 2560x1440.


Kan bara säga att jag aldrig vill gå tillbaka till mindre skärm igen.
Vet det ännu mer nu efter att ha tillbringat 7 veckor av semestern på landet med en
24" 1920x1080 till min laptop. Kändes som att sitta i en källare och titta!
Och jag tycker (subjektivt) att jag blir mindre trött i ögon och huvud av 32".

Mikael
 

afe

Aktiv medlem
Är man närsynt och som jag börjar närma sig mittstrecket (50 alltså) kan det mycket väl vara så att man behöver flera par glasögon. För mig fungerar det bra med mina vanliga glas för datorarbete (kör 24" 1920*1200), men många använder terminalglasögon som är anpassade för just avståndet till skärmen. Jag måste ha speciella läsglasögon (eller progressiva) för att läsa böcker och annat på kortare avstånd.

För tio femton år sedan såg jag hur bra som helst på nära håll, och kunde köra helt utan glasögon.

Kontentan är alltså att det kan vara värt att göra en synundersökning innan du byter skärm :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man bör tänka på att det inte bara är närsynt, långsynt och åldersynt som spelar in. Astigmatism är ytterligare en komponent och sådan lägger sig som en filt över oavsett vilka övriga synfel man eventuellt har. Så jag håller nog mer afe att en synundersökning kan vara en god idé. Särskilt som läsglasögon från bensinmacken inte korrigerar astigmatism. Själva synundersökningen är inte så fasligt dyr ändå. Det är glasögon som sedan kan kosta allt mellan lite och astronomiska summor beroende på optiker, synfel och egna preferenser.
 

bildsten

Aktiv medlem
Om inte annat så är det bekvämare och mera avslappnat när man kan luta sej bakåt i stolen när man redigerar eller läser på en stor skärm. Om skärmen är riktigt stor kan man till och med ha gung på stolen.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är glasögon som sedan kan kosta allt mellan lite och astronomiska summor beroende på optiker, synfel och egna preferenser.
Terminalglasögon kan man kanske få sin arbetsgivare att bekosta, om man har ett arbete som innebär att man sitter mycket vid en datorskärm. Beroende på omständigheter så är arbetsgivare skyldig enligt lag att tillhandahålla sådana.

Fula, men funktionella, bågar får man dock räkna med.
 
ANNONS