Annons

Canon spegellösa jämfört med Canon fullformat.

Produkter
(logga in för att koppla)

225237

Avslutat medlemskap
Hej,

Är det någom som har koll på hur Canons spegellösa systemkameror står sig mot deras fullformat dslr?

Prestanda skillnaden är väll stor men hur är bildkvalitén?
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej,

Är det någom som har koll på hur Canons spegellösa systemkameror står sig mot deras fullformat dslr?

Prestanda skillnaden är väll stor men hur är bildkvalitén?
Jag har den fösta M och köpte nyligen M3. Har 5Dmk3 och 6D. Jag upplever en påtaglig skillnad i bildkvalité, speciellt på höga ISO. Det beror inte bara på den mindre sensorn. Även utbudet av objektiv har stor betydelse.

Men är det inte lite som att jämföra äpplen och päron? De fyller ju helt olika behov.

EDIT: Ser att du redan har 6D så då antar jag att du funderar på M-serien som ett komplement. Där funkar den OK tycker jag, men å andra sidan finns det ju många andra alternativ att välja mellan som inte är Canon om du vill ha spegellöst.
 

225237

Avslutat medlemskap
Jag har den fösta M och köpte nyligen M3. Har 5Dmk3 och 6D. Jag upplever en påtaglig skillnad i bildkvalité, speciellt på höga ISO. Det beror inte bara på den mindre sensorn. Även utbudet av objektiv har stor betydelse.

Men är det inte lite som att jämföra äpplen och päron? De fyller ju helt olika behov.

EDIT: Ser att du redan har 6D så då antar jag att du funderar på M-serien som ett komplement. Där funkar den OK tycker jag, men å andra sidan finns det ju många andra alternativ att välja mellan som inte är Canon om du vill ha spegellöst.
Jag är mer nyfiken på hur långt Canon har kommit med sina spegellösa men annars är der väll Sony som har kommit längst?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är mer nyfiken på hur långt Canon har kommit med sina spegellösa men annars är der väll Sony som har kommit längst?
OK, det var ju inte riktigt så du ställde frågan. :)

Jag har ingen koll på de andra tillverkarna av spegellöst, men säker är det flera andra som har och kan ge råd.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kanske vore det en bra idé att byta rubrik och ställa frågan så den återspeglar det du vill ha svar på. Med nuvarande rubrik lär du få svar från ffa Canonanvändare där erfarenheten om andra spegellösa system kan vara begränsad. T ex undrar du hur Canons EOS-M kameror är jf med alla andra spegellösa är detta en fråga. Men du bör då kanske vägleda utifrån vilket perspektiv du undrar. T ex funderar du på att ersätta en Canon FF med ett spegellöst system med xx behov?
 

sundis73

Aktiv medlem
Jag har 5D mk2, 5Dsr och M3.
Har även ägt Eos M men min son har fått ärva den.

Canons spegellösa har definitivt sina begränsningar jämfört med andra märken som erbjuder spegellöst.
M3 når inte upp till FF när det gäller bildkvalitet men den är verkligen inte dålig.

Objektivutbudet kan ju lämna en hel del att önska.
Ef-m 22/2 är ett trevligt objektiv som jag använder för det mesta.
Ställer man kameran på kontinuerlig AF så funkar det rätt bra att köra adapter och "vanliga" objektiv.
Dock drar den en hel del batteri då så ett extrabatteri är nödvändigt.

Nackdelen är att den inte har någon inbyggd sökare. Jag kör med sökaren man kan köpa som tillbehör men då låser man blixtskon och kan inte montera en blixt.

Jag gillar verkligen den vinklingsbara skärmen, både för filmning och foto.
Kan man leva med 1080 30b/s så är kameran trevlig att filma med.

Att jag uppgraderade från M till M3 får väl ses som att jag överlag varit nöjd.

Men hade jag inte haft en massa Canonutrustning som sändare osv så hade jag nog satsat på Fujifilm.
 

225237

Avslutat medlemskap
OK, det var ju inte riktigt så du ställde frågan. :)

Jag har ingen koll på de andra tillverkarna av spegellöst, men säker är det flera andra som har och kan ge råd.
Nej inte riktigt.
Jag valde att jämföra med Canond fullformat dslr då jag kände att då vet jag vad jag jämför mot ☺

Men om jag förstått rätt så kan man ta väldigt fina bilder med Canons spegellösa men att de saknar prestanda samt att autofokus inte är lika snabb?

Jag undersöker lite för att se om jag eventuellt skulle ha något behov av en spegellös, de är kompakta och smidiga men samtidigt föredrar jag en rejäl pjäs i händerna.
 

mmakr

Aktiv medlem
Pekskärm

Eftersom jag har Jag har både en 5dsr och en M3 , en G7X samt dessutom en Sony -Nex 5r har jag en del personlig erfarenhet som jag vill delge.

Skaffade M3 som komplement och delvis som reserv till 5dsr inför en fotoresa. . Vid köpet följde det med en elektronisk sökare som jag i princip ej använder utan istället den vinklade skärmen med skärmutlösare som man gör på en mobil. Jag tycker att kameran fungerar bäst och snabbast på det viset. Har en adapter som fungerar utmärkt med skärmfokusering.

Med 22 mm objektivet är kameran ett alternativ att ta med sig vid vandring och istället för att byta objektiv på 5dsr kan man ta fram kameran ur fickan och ta bilder med god kvalité, förstås inte som med 5dsr och dess filterfria sensor, men väl användbart.

Att jag inte använder Sonyn beror på dess helt annorlunda gränssnitt annars är bilden utmärkt även på denna.. M3 är väldigt snarlik G7X och bilden på G7X är inte särskilt mycket sämre. En bildmässig fördel med M3 mot G7X är främst möjligheten till riktigt bra bokeh finns. M3 är med adapter och lämpligt EF -objektiv bra att använda vid gatufoto.

Att ha den som enda kamera tycker jag inte är att rekommendera om man vill ta bilder på något som rör sig snabbt. Mvh Åke
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Kolla också på Fujis kameror. Mycket kompetenta plus att dom har en grym line up med objektiv!
 
ANNONS