Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på små Canon EF-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

hne

Aktiv medlem
28-105/3.5-4.5 (både ettan och tvåan) är större och tyngre än 24-70/4L IS USM. Gäller i än högre grad 28-135/3.5-5.6 IS USM.

Vidvinkelzoom och en ljusstark fast glugg blir knappast mindre/lättare men kanske roligare att släpa på.
 

mmakr

Aktiv medlem
Liten glugg.

40 mm 2.8 STM är nästan objektivlockstor, raktecknande , god bokeh trots att den inte är så ljusstark samt skarp. Enda felet är att den inte har IS. 24-70 mm är bra ,klart mindre än 24-105, och optiskt klart bättre. 16-35 mm är större och skarpare men med mindre omfång. Jag har erfarenhet av alla fyra . När jag skall fotografera landskap är 16-35 ett givet val, Mvh Åke
 

bach7617

Aktiv medlem
40 mm 2.8 STM är nästan objektivlockstor, raktecknande , god bokeh trots att den inte är så ljusstark samt skarp. Enda felet är att den inte har IS. 24-70 mm är bra ,klart mindre än 24-105, och optiskt klart bättre. 16-35 mm är större och skarpare men med mindre omfång. Jag har erfarenhet av alla fyra . När jag skall fotografera landskap är 16-35 ett givet val, Mvh Åke
Hur är 17-40mm? Mindre och lättare än 16-35mm men den verkar inte vara favorit i tråden...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur är 17-40mm? Mindre och lättare än 16-35mm men den verkar inte vara favorit i tråden...
17-40/4L är 15 år gammal, har betydligt sämre kantskärpa och är svårare att serva. Men den är vädertätad och skarp i mitten - inte konstigt att den varit populär till APS-C-kameror.
 

afe

Aktiv medlem
17-40/4L är 15 år gammal, har betydligt sämre kantskärpa och är svårare att serva. Men den är vädertätad och skarp i mitten - inte konstigt att den varit populär till APS-C-kameror.
Används med fördel med ett större motljusskydd på APS-C (som jag inte kommer ihåg namnet på), och fungerar då utmärkt. Det är dock lite onödigt stort.
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Används med fördel med ett större motljusskydd på APS-C (som jag inte kommer ihåg namnet på), och fungerar då utmärkt. Det är dock lite onödigt stort.
Du tänker på motljusskyddet till EF 24/1,4 version 1. Det är djupare, men inte alls lika brett som det medlevererade motljusskyddet, vilket för att kombinationen lättare slinker ned i väskan.
 

hne

Aktiv medlem
17-40/4L är ett kul objektiv som går att komma över begagnat för vad som i sammanhanget får ses som struntsummor. Jag har en som får åka med om jag ska till trånga gamla stadsgator. Det är ungefär lika skarpt på bländare 4 som sigma 18-35/1.8 är på bländare 1.8. Det senare tecknar dock inte ut för fullformat.

17-40/4L är ungefär lika stort som 35/1.4L som är ungefär lika stort som 85/1.8 i bakvänt motljusskydd. Praktiskt när man ska packa effektivt.
 

kamsam

Aktiv medlem
Kompakta EF-objektiv

Ett alternativ som ännu inte nämnts är EF 50 compact macro f/2,5. Det sticker ut knappa halvcentimetern mindre än ett 35 mm med motljusskydd. Bildkvaliteten med det är ett av de bästa bland Canons alla objektiv.
JO
 
ANNONS