Annons

Vill inte fylla upp SSD - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Bättre att satsa på större ssd istället och skippa långsamma mekaniska hårddiskar. Ha bara mekanisk hårddisk som extern för bilderna och backup. Jag ska bygga en ny dator så fort intel släpper sin nya processor i7 7700k, och då ska jag endast ha en ssd på 1 TB som interdisk, och vid behov köpa en eller flera till, men bilderna har jag på externa mekaniska. SSD är inte bra för backup, inte bra om den är strömlös länge. SSD är relativt billiga numera.
Nu är jag inte riktigt med.

SSD har i och för sig blivit mycket billigare men fortfarande är det en rejäl prisskillnad mot en mekanisk med samma kapacitet.

Om du ändå tänker lagra bilderna på externa mekaniska diskar, då känns 1TB SSD som enbart systemdisk som lite "overkill", speciellt om man har en tight budget som TS.

Varför är det bättre att ha bilderna på externa mekaniska än interna mekaniska? Har man en stationär dator och är 1 användare så tycker jag det mesta talar för att man i första hand skall använda datorns interna diskplatser.

En intern disk är för det mesta snabbare, den är mer skyddad, du slipper ha sladdar och massa "burkar" som lätt är i vägen och löper risken att ramla i golvet eller få kaffe på sig.

Jag tycker externa diska lämpar sig bäst för backup och för de som jobbar med laptops.
 

zosma

Aktiv medlem
Nu behöver ju inte TS köpa en ssd disk på 1 TB. Men tycker ändå att man inte ska gå under 250 i systemdisk och lite program. Anledningen att jag väljer 1 TB är att jag vill inte ha några mekaniska till annat än backup och möjligen till bilder. Just nu har jag en systemdisk på 120 gb, och då får man hela tiden tänka var man ska lägga filerna. Köpte den när ssd fortfarande var dyrt.

Sen var man vill ha bilderna är ju en smaksak, jag har dom på externa och tycker det funkar fint. Och har strömmen till den bara när jag jobbar med bilderna, dock är den kopplad för det mest i datorn.

Edit: Sen är prisskillnaden mellan 120 gb och 250 gb ca 300 kr. Åtminstone vad gäller lösa diskar
 

nbottning

Aktiv medlem
Jag beställde denna som jag länkat till tidigare. Man kan inte vela för länge.

Bara acceptera den budget man har :)

Jag får återkomma med funktionsrapport!

Screenshot_2016-10-07-17-38-05-1.jpg
 
ANNONS