Annons
Gammal 2017-01-05, 11:40
mmakr

5dsr bättre.
gamleJ skrev: Ja det är mycket som kan bli fel inte minst inställningsmässigt. Lite för lång slutartid kan ju vara boven istället för autofokusen även om jag inte tror jag gått i just den fällan. Jag tycker dock min 5dsr känns generellt säkrare gällande af gentemot 5dmkiii och så borde det väl inte vara förutom vid itr?
5dsr har samma fokuseringsmekanism i stort sett som 1xd och även jag märkte en viss skillnad jämfört med 5DIII när jag bytte upp mig. Mvh Åke
Gammal 2017-01-05, 14:12
gamleJ

mmakr skrev: 5dsr har samma fokuseringsmekanism i stort sett som 1xd och även jag märkte en viss skillnad jämfört med 5DIII när jag bytte upp mig. Mvh Åke
Jag tror min mkiii hade problem med fokus på längre brännvidder och inte minst med extender. När jag tänker tillbaka så minns jag att den nu och då markerade att den låst fokus fast det var uppenbart att så inte var fallet. När jag fokuserade om tog den mer som ett skutt till fokus istället för en mjuk åkning. Borde lämnat in den men eftersom den fungerade bra vid de brännvidder jag oftast använde så blev det inte av. Det är också svårt att veta vad bra autofokus är innan man provat en kamera där det fungerar perfekt. Min 5dsr får bli rättesnöret för autofokus framöver. Med motsvarande objektiv+extenderkombo har den konsekvent satt fokus säkert. Synd att det inte finns uthyrning till privatpersoner. Jag hade gillat att kunna hyra tex ett likadant hus för att göra jämförelser om misstanke fanns att någon funktion inte levde upp till förväntan.

Passar på att gratulera till ditt ägande av 5dsr. Jag har bara haft min en kort tid men den överraskar positivt inom alla områden, alla farhågor innan köp har kommit på skam😃. Vågade tillslut köpa tack vare Magnus Fröderbergs sakliga genomgångar i de tester han gjorde. Det var många missuppfattningar kring hur en 50mp sensor skulle påverka fotograferingen.
Gammal 2017-01-05, 15:42
apersson850

AFJ skrev: Förtydligande: På mk4 så visas alltså cirkeln endast om jag aktiverar spot-mätning men på mk3 visas den oavsett vilken mätmetod som är vald. Det verkar alltså vara "by design" eftersom manualernas sökarbilder reflekterar detta.

Så frågan är, varför har man ändrat? Har man insett att det är "fel" att visa den hela tiden som i mk3?
Förr gick det inte att ändra, för cirkeln satt i mattskivan.
Numera skapas cirkeln av den transmissiva LCD som skapar allt annat krafs som kan visas i sökarbilden, så nu går det lätt att sätta på/stänga av spotmätningscirkeln också. Den funktionen finns redan i 7D.
Gammal 2017-01-05, 20:08
AFJ

apersson850 skrev: Förr gick det inte att ändra, för cirkeln satt i mattskivan.
Numera skapas cirkeln av den transmissiva LCD som skapar allt annat krafs som kan visas i sökarbilden, så nu går det lätt att sätta på/stänga av spotmätningscirkeln också. Den funktionen finns redan i 7D.
OK, jag antar att du menar 7D2 för på på 5D3 går det väl inte att slå av?

Men går det att slå av/på cirkeln som man önskar? Det följer väl numera vald mätmetod, eller?
Gammal 2017-01-06, 12:55
Ingju

AFJ skrev: OK, jag antar att du menar 7D2 för på på 5D3 går det väl inte att slå av?

Men går det att slå av/på cirkeln som man önskar? Det följer väl numera vald mätmetod, eller?
Jodå det fungerar på första versionen av 7D, så apersson 850 har ,som alltid, helt rätt.
Gammal 2017-01-07, 00:14
AFJ

Ingju skrev: Jodå det fungerar på första versionen av 7D, så apersson 850 har ,som alltid, helt rätt.
Att Persson brukar har rätt håller jag med om! :-)

Men jag får inte riktigt ihop det. Om det gick att deaktivera visningen på 7D så borde det väl gå på 5Dmk3 (som är senare)? Jag kan inte se att det är möjligt på 5Dmk3, har jag missat något?

På 5Dmk4 - kan jag verkligen styra visningen efter egen önskan? Jag förstår det som att cirkeln endast visas när spotmätning är aktiv.

Varför jag yrar om det här är för att jag gillar att ha den här cirkeln helt enkelt som en hjälp för var "mitten" av bilden ligger.
Gammal 2017-01-07, 11:33
Ingju

Visserligen är 5DIII senare än 7D men för den skull är det inte givet att allt som finns på någon modell tidigare kommer på alla andra modeller senare.

Jag har en 7D och en av mina bröder en 5DII, 5DII kom ju året innan 7D, De är ganska lika i mycket, men den enda fördelen med 5DII är sensorformatet annars är 7D mer avancerad i stort sett i allt, efter. vad vi kunnat jämföra.
Så Canon har nog prioriterat olika när det gäller de olika modellserierna.

Cirkeln kan nog vara bra för centrering, det får jag klara mig utan om jag inte
kör punktmätning, men har istället rutmönstret aktiverat, det hjälper också till att hålla horisonten i våg på bilden.
Gammal 2017-01-09, 14:32
Jocce

Hur upplever ni "spot focus" på Mark IV?

Inte använt det så mycket på min Mark III, men provade lite igår, dels genom ett stängsel (försökte få ögat på en häst skarpt) men även lite småfåglar mellan grenar.
Körde både AI Focus och AI Servo och tyckte den ändå hela tiden ville låsa på staketet eller grenarna...

/Jocce
Gammal 2017-01-09, 18:21
martin991

Jocce skrev: Hur upplever ni "spot focus" på Mark IV?

Inte använt det så mycket på min Mark III, men provade lite igår, dels genom ett stängsel (försökte få ögat på en häst skarpt) men även lite småfåglar mellan grenar.
Körde både AI Focus och AI Servo och tyckte den ändå hela tiden ville låsa på staketet eller grenarna...

/Jocce
Jag använder det en hel del, på bägge kamerorna du nämner. Fungerar mycket bra men det man skall tänka på är att själva punkter där kameran letar fokus är lite större än vad som presenteras.
Jag använder one-shot till 95% av alla bilderna jag tar så jag kan inte uttala mig om hur AI Focus och Servo fungerar, annat än att jag inte upplevt några problem på de 5% jag använt AI Servo.
Gammal 2017-01-10, 14:45
apersson850

Med Spot AF brukar den verkliga AF-punkten vara lite större än vad den visas i sökarbilden. Med vanlig enpunktsfokus kan punkten utan vidare gå en bra bit in på det som ser ut att vara grannpunktens domän.

Canon 7D var den första EOS med s.k. transmissiv LCD i sökaren. Därför gick det att göra fler tricks på den än på någon annan dåvarande, och några senare, EOS-modeller.
Nu har man tagit i mycket mer på exempelvis 7D Mark II och 5D Mark IV.
Gammal 2017-01-10, 23:01
Alve Henricson

Dual Pixel Raw
Hur/var ser man i en bilds metadata att man tagit med inställningen Dual Pixel Raw aktiverad?

Tog några testbilder i en serie av andra bilder, men kan nu inte hitta de som är tagna med Dual Pixel Raw.
Gammal 2017-01-13, 11:30
Jocce

Kom på igår när jag lekte lite med Macrot:

Går det att köra "Tethered" till datorn via inbyggda Wifit i Mark IV?

Förstår att det troligen är slöare än med sladd, men väldigt mycket mer flexibelt.

Kan man kanske t.om. få upp Live-Viewbilden som i appen?

/Jocce
Gammal 2017-01-13, 13:48
Tims

Tänkte plocka upp hobbyfotograferandet på nytt, efter att ha legat i foto-dvala sedan 2012. Denna verkar intressant. Hade ett par 5D mk II som jag tyckte om, och det har väl hänt en del på kamerafronten sedan dess. Det blir detta hus med "standarduppsättningen" EF 24-70 f/2.8, EF 70-200 f/2.8 IS och så tänkte jag testa ett 85mm f/1.2 för första gången. Det finns väl inget en mk II kan som inte mk IV klarar av?
Gammal 2017-01-13, 13:50
Flash Gordon

Tims skrev: Tänkte plocka upp hobbyfotograferandet på nytt, efter att ha legat i foto-dvala sedan 2012. Denna verkar intressant. Hade ett par 5D mk II som jag tyckte om, och det har väl hänt en del på kamerafronten sedan dess. Det blir detta hus med "standarduppsättningen" EF 24-70 f/2.8, EF 70-200 f/2.8 IS och så tänkte jag testa ett 85mm f/1.2 för första gången. Det finns väl inget en mk II kan som inte mk IV klarar av?

Den kan inte ge lika mycket bandning när man höjer lågdagrarna:-)
Gammal 2017-01-13, 13:55
Tims

Flash Gordon skrev: Den kan inte ge lika mycket bandning när man höjer lågdagrarna:-)
Hehe, jag har läst någon recension här och där och huset är ju vad det är, själv tror jag glaset är viktigare än kamerahuset, men jag var nöjd med mk II så jag blir väl inte besviken av detta hus då, tänker jag. Använder inga fancy-grejer som gps, wifi eller så, utan vanliga stillbilder med bländarautomatik :)
Jag såg till min stora glädje den har USB 3. Det är nästan en dealbreaker då överföringar mellan mk II och datorn gick långsammare än påven.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:50.

Miops Capsule360