Annons

Datorkomponenter för datorbygge

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor Möller

Aktiv medlem
Hej,

Har sedan många år arbetat med Mac men nu tröttnat p.g.a. Apples ovilja att släppa bra komponenter till rimliga priser och dess svårigheter att uppgradera i efterhand. Jag är nu sugen på att bygga ihop min första dator från grunden och den skall nästan uteslutande användas till fotoredigering i Adobe Lightroom.

Jag har satt min budget till 8-10k kr och vill få så mycket som möjligt för denna peng.

Processor: i5 eller i7/Skylake eller Kaby Lake?
Känns som att de båda presterar likvärdigt i Lightroom och att den då billigare i5:an känns som ett bättre val.

Moderkort:
Vill ha möjlighet till senare uppgradering och eventuellt Wifi.

Grafikkort:
Enklast möjliga tänker jag. Kommer inte att spela spel på den här maskinen och det användningsområde jag har ställer istället högre krav på övriga komponenter.

Lagring:
Jag är sugen på M.2-lagring i kombination med en mekanisk disk men kan också, för att komma ner i pris, tänka mig en vanlig SSD. Vet ej hur stor prestandavinsten med M.2 är.

Minne:
Åtminstone 16Gb.

Chassi/kylning/nätagg:
Här tar jag gärna emot förslag!

Windows:
Billiga förslag?
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag kör en i5-NUC och tycker det är den bästa datir jag haft. Skulle jag börja nu skulle jag skaffa en fläktlös barebone.

Jag kör enbart Linux och har inte provat att köra LR under Wine, men det vore enormt bra. Just nu går LR på en MacBook Pro, men det är ju lätt att totalt ruttna på Apple.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Blev visst några kronor över 10000 :-(

Var länge sedan jag satte ihop en dator, men jag tror att det här är kompatibla saker.

Inget grafikkort att nämna, ASUS GeForce GT 730 Silent 2GB, då du säger att du inte behöver det. Frågan är hur det inbyggda är i förhållande till det.

Det bör vara en snabb dator då det är senaste generationen cpu och en snabb m2.ssd och 16 gb ram. Flaskhalsen i det här systemet är helt klart grafikkortet.

Ljudet får du ta från det inbyggda Realtek ALC887.

Om du inte har windows liggandes så får du lägga till ca 1100 för en OEM-licens.

Moderkortet klarar upp till 64 GB RAM. Det bör väl räcka?

Vill du få ytterligare fart i datorn, så slänger du in ett bättre grafikkort t ex Geforce 1060 eller Radeon RX 470 alt RX480. Det kostar ca 1300-1400 ytterligare att göra så.

Enda nackdelen jag kan se är att om du vill ha wifi får du köpa en USB-variant på det eftersom det inte finns på moderkortet vad jag kan se.

Får se vad övriga medlemmar som har hum om datorer säger. Bu eller Bä!
 
Senast ändrad:

Danne B

Aktiv medlem
Dator för Lightroom?

Var länge sedan jag satte ihop en dator, men jag tror att det här är kompatibla saker.

Inget grafikkort att nämna, ASUS GeForce GT 730 Silent 2GB, då du säger att du inte behöver det. Frågan är hur det inbyggda är i förhållande till det.
Det bör vara en snabb dator då det är senaste generationen cpu och en snabb m2.ssd och 16 gb ram. Flaskhalsen i det här systemet är helt klart grafikkortet.

Ljudet får du ta från det inbyggda Realtek ALC887.

Om du inte har windows liggandes så får du lägga till ca 1100 för en OEM-licens.

Moderkortet klarar upp till 64 GB RAM. Det bör väl räcka?

Vill du få ytterligare fart i datorn, så slänger du in ett bättre grafikkort t ex Geforce 1060 eller Radeon RX 470 alt RX480. Det kostar ca 1300-1400 ytterligare att göra så.

Hoppsan!! Glömde att kasta in ett nätaggregat.
Nätdel
Kan ju vara bra att lägga till ett nätaggregat också, så datorn går att få igång. ;)

Edit: Du fick visst med ett under tiden jag skrev. :)

Lightroom har inte så jättehöga systemkrav, men trivs vad jag testat bättre med högre klockfrekvens, än med massor av kärnor i processorn.
Så i5 är det bättre valet.

Den här länken kan vara intressant att läsa, vid val av processor.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC-6-Multi-Core-Performance-649/
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Kan ju vara bra att lägga till ett nätaggregat också, så datorn går att få igång. ;)

Edit: Du fick visst med ett under tiden jag skrev. :)

Lightroom har inte så jättehöga systemkrav, men trivs vad jag testat bättre med högre klockfrekvens, än med massor av kärnor i processorn.
Så i5 är det bättre valet.

Den här länken kan vara intressant att läsa, vid val av processor.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC-6-Multi-Core-Performance-649/
Var som sagt länge sedan jag slängde ihop en dator. Sitter på en snart 6 år gammal Haswell-burk som tuffar på som tåget, så känner inget behov av att uppgradera den eftersom jag spelar mindre och mindre.

För att återgå till topic. Det går att kapa en 100-ing här och där om man jobbar på det. Men jag tror att det är en bra dator för de pengarna.

Exempelvis, som du själv förslår, en vanlig ssd, lite långsammare cpu, lite mindre cpu-kylare.

Till exempel:

Lite billigare dator för lightroom

Den här kan du uppgradera cpu, minne, grafikkort och ssd/hdd för att få en snabbare dator om du känner för det.

Lite osäker på grafikkortet då psu är på 550W.

Jag har tagit för givet att antingen du eller någon du känner bygger datorn. Annars får du lägga till montering i priset.
 
Senast ändrad:

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Var som sagt länge sedan jag slängde ihop en dator. Sitter på en snart 6 år gammal Haswell-burk som tuffar på som tåget, så känner inget behov av att uppgradera den eftersom jag spelar mindre och mindre.

För att återgå till topic. Det går att kapa en 100-ing här och där om man jobbar på det. Men jag tror att det är en bra dator för de pengarna.

Exempelvis, som du själv förslår, en vanlig ssd, lite långsammare cpu, lite mindre cpu-kylare.

Till exempel:

Lite billigare dator för lightroom

Den här kan du uppgradera cpu, minne, grafikkort och ssd/hdd för att få en snabbare dator om du känner för det.

Lite osäker på grafikkortet då psu är på 550W.

Jag har tagit för givet att antingen du eller någon du känner bygger datorn. Annars får du lägga till montering i priset.
Mus och tangentbord kan du få från ca 200:- tillsammans.

Första förslaget får du lägga till windows då jag missade totalt att det skulle ingå. Ca 1100:- till alltså.
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
I5 före I7 då jag får högre klockfrekvens per krona? Vad jag har förstått tjänar jag inte så mycket prestanda på att välja M.2 före SSD, eller?
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
I5 före I7 då jag får högre klockfrekvens per krona? Vad jag har förstått tjänar jag inte så mycket prestanda på att välja M.2 före SSD, eller?
Det beror på vilken m.2 du väljer. Vissa är blixtsnabba och andra har samma hastighet som en vanlig ssd. En normal ssd läser ca 500/500 och den jag valde i första systemet, Samsung 960 EVO 250GB, ligger på, enligt specifikationerna, på 3200/1500. Det borde ju göra skillnad.

Här har du ett annat system som, enligt mig, borde vara tystare. Ingen mus och tangentbord då det är ganska personligt hur man vill ha de sakerna.

Tystare?

Bor du i Göteborg så kan jag rekommendera dig att åka ut till Inet och snacka med dom.
 

Danne B

Aktiv medlem
I5 före I7 då jag får högre klockfrekvens per krona? Vad jag har förstått tjänar jag inte så mycket prestanda på att välja M.2 före SSD, eller?
Ju fler kärnor en processor har, ju lägre klockade brukar de bli. Så i5 eller vanlig i7:a typ 4770K skulle jag valt.
Har själv en 5960X (8-kärnig) som kostade 10000kr när jag köpte den, men den är slöare än både i5 och i7 4770K, när jag använder den till Lightroom.

När det gäller val av SSD, är det flera faktorer som spelar in.
M.2 har flera fördelar, såsom t.ex. storlek och hastighet.
De har ett lite högre pris om man inte tar de billigaste, men då får man sämre prestanda.

Vanlig SATA-SSD har fördelen att du får större disk för samma peng, men kanske inte lika snabb.

Är dock ingen större märkbar skillnad rent användningsmässigt, vilken du än väljer. Program startar 0.1 sekund snabbare etc. etc..
Ända gången jag märkt skillnad är när jag kopierat från en M.2-disk till en Intel PCI-E disk där jag tillfälligt lagrade filmklipp och fick över 1GB/s.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Ju fler kärnor en processor har, ju lägre klockade brukar de bli. Så i5 eller vanlig i7:a typ 4770K skulle jag valt.
Har själv en 5960X (8-kärnig) som kostade 10000kr när jag köpte den, men den är slöare än både i5 och i7 4770K, när jag använder den till Lightroom.

När det gäller val av SSD, är det flera faktorer som spelar in.
M.2 har flera fördelar, såsom t.ex. storlek och hastighet.
De har ett lite högre pris om man inte tar de billigaste, men då får man sämre prestanda.

Vanlig SATA-SSD har fördelen att du får större disk för samma peng, men kanske inte lika snabb.

Är dock ingen större märkbar skillnad rent användningsmässigt, vilken du än väljer. Program startar 0.1 sekund snabbare etc. etc..
Ända gången jag märkt skillnad är när jag kopierat från en M.2-disk till en Intel PCI-E disk där jag tillfälligt lagrade filmklipp och fick över 1GB/s.
Kolla gärna över de olika systemen jag har slängt ihop och kom med synpunkter då det som sagt är väldigt länge sedan jag byggde ihop en dator.
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
Ju fler kärnor en processor har, ju lägre klockade brukar de bli. Så i5 eller vanlig i7:a typ 4770K skulle jag valt.
Har själv en 5960X (8-kärnig) som kostade 10000kr när jag köpte den, men den är slöare än både i5 och i7 4770K, när jag använder den till Lightroom.
Vilka är skillnaderna mellan i7 4770K och säg i7 6700/7700?
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
7400 vs 7500 vs 7600 - teoretisk skillnad?
Såg inte 7600 när jag sorterade på Inet. Utav någon konstig anledning så visades inte den när jag sorterade på integrerad grafik.

7600 är ju aningens dyrare och har en lite högre klockfrekvens. Jag hade satsat på antingen 7500 eller 7600 om jag var som du. 7400 går bort enligt mig då det skiljer så lite upp till 7500. Tror du kommer ha nytta av de där extra MHz som 7500 och 7600 har extra i förhållande till 7400.

Det hade varit lite lättare om du hade spelat spel också. Då kör man på de värsta direkt ;-)
 
Senast ändrad:

Danne B

Aktiv medlem

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Är väl lite högre klockning och ett lite högre pris.
7400: 3.0GHz
7500: 3.4GHz
7600: 3.5GHz

Ju högre klockning ju bättre, men man kan också köpa en K-modell och enkelt klocka upp den själv. Dessa är lite dyrare, men har ett längre livsspann.

Här har du en jämförelse när de olika processorerna har testats med Passmark.
https://www.cpubenchmark.net/socketType.html#id10
Då är ju frågan om det moderkortet jag föreslog går att använda för att överklocka cpu:n eller om han måste gå på ett dyrare z270-kort. Ser inte 7400 i det testet, men där ser man den marginella skillnaden på 7500 och 7600.

Såg nu att kylare medföljer alla cpu vilket innebär att du kan slippa de 349:- i utgift på den kylaren jag la till i korgen. Den är i och för sig väldigt mycket bättre än den som följer med cpu, men behöver du hålla i slantarna så är det ett alternativ.

När det gäller hastigheten på cpu så är den som följer

7400: 3.0-3.5 GHz

7500: 3.4-3.8 GHz

7600: 3.5-4.1 GHz

De har sedan 4000-serien ett så kallat turboläge som innebär att det är max hastighet på cpu under belastning.

Jämförelse från intel.com
 
Senast ändrad:

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Då är ju frågan om det moderkortet jag föreslog går att använda för att överklocka cpu:n eller om han måste gå på ett dyrare z270-kort. Ser inte 7400 i det testet, men där ser man den marginella skillnaden på 7500 och 7600.

Såg nu att kylare medföljer alla cpu vilket innebär att du kan slippa de 349:- i utgift på den kylaren jag la till i korgen. Den är i och för sig väldigt mycket bättre än den som följer med cpu, men behöver du hålla i slantarna så är det ett alternativ.

När det gäller hastigheten på cpu så är den som följer

7400: 3.0-3.5 GHz

7500: 3.4-3.8 GHz

7600: 3.5-4.1 GHz

De har sedan 4000-serien ett så kallat turboläge som innebär att det är max hastighet på cpu under belastning.

Jämförelse från intel.com
Jag är fortfarande lite skeptisk till grafikkortet. Hittar inga jämförande tester mellan den inbyggda grafiken och 730-kortet.
Fast å andra sidan så har jag aldrig varit med om att ett separat grafikkort har varit sämre än det inbyggda.
 
ANNONS