Annons

ON1 Raw. En intressant utmanare eller komplement till LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Tycker du ska läsa vad jag skrev igen, du förenklar så kraftigt att det blir fel. Det var inte så lätta effekter som exponering jag pratade om.
Nä och jag skrev nog vilka extrema justeringar jag gjorde (iaf så skrev jag nog att jag använde de flesta). Använde alla jag visste var ickedestruktiva. Blev väl 3 reglage som lämnades orörda och det var inte 1 eller 2 extrema lager utan väldigt många. Gör det o se eller du behöver en video som exemplifierar? Tror du klarar av LR så pass väl och verifiera detta själv.
 

iSolen.se

Guest
Nä och jag skrev nog vilka extrema justeringar jag gjorde (iaf så skrev jag nog att jag använde de flesta). Använde alla jag visste var ickedestruktiva. Blev väl 3 reglage som lämnades orörda och det var inte 1 eller 2 extrema lager utan väldigt många. Gör det o se eller du behöver en video som exemplifierar? Tror du klarar av LR så pass väl och verifiera detta själv.
Fast jag pratade ju om dehaze och poängen att veta vilka delar filtrer består av så att man inte jobbar emot filtret. Ska vi ta upp tråden där istället för här?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fast jag pratade ju om dehaze och poängen att veta vilka delar filtrer består av så att man inte jobbar emot filtret. Ska vi ta upp tråden där istället för här?
Här diskuterar jag ON1. Argumentera om LR beståndsdelar i den andra tråden har jag avslutat.
Vill du bena ut dehaze och förstå dess algoritm och översätta det till saker du förstår och verktyg du redan använder ber jag dig vänligen ta kontakt med kundtjänst för adobe och be dom förklara. För min egen del vet jag ungefär vad den gör och det går inte simulera det fullt ut med LR andra verktyg.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det kan hända att jag är lite väl långsint.
Ja det är du! :)

Att företag köper upp varandra hör ju knappast till ovanligheterna.

Nu har jag inga finansiella data men jag tycker allt pekar på att Lightroom har en varit en osedvanlig succé i programvarubranschen.

Att du hela tiden refererar till svagheter som fanns i versioner 3-4 genereationer tillbaka tycker jag är mer än långsint, det är helt enkelt irrelevant.

"Lightroom-träsket", vet inte vad du syftar till. För många användare har väl just LR inneburit att man lämnat en "träskig" oordning och fått en väl ansad park med raka gångar och finklippta häckar.

Ditt ordval och dina arguement polariserar bara debatten. Varför inte koncentrera sig på hur det ser ut idag och vilka styrkor och svagheter som de nya alternativen har?

God Jul!

Anders
 

iSolen.se

Guest
Här diskuterar jag ON1. Argumentera om LR beståndsdelar i den andra tråden har jag avslutat.
Vill du bena ut dehaze och förstå dess algoritm och översätta det till saker du förstår och verktyg du redan använder ber jag dig vänligen ta kontakt med kundtjänst för adobe och be dom förklara. För min egen del vet jag ungefär vad den gör och det går inte simulera det fullt ut med LR andra verktyg.
Du blandade in mig genom att namnge mig (det var ren tur att jag såg det) och dessutom påstod du saker som jag inte sagt. Då tillåter jag mig att svara och på nytt förklara den andra diskussionen. Du förstod uppenbarligen aldrig min poäng.

Nu kommer det ett annat program med liknande "problem"/ egenskaper så jag följer detta med nyfikenhet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här spelade jag in hur jag menade med feonomenet om den destruktiva lager hanteringen.
https://youtu.be/WJDV3ZdFbCs
Roligt fenomen är ju hur "snabb" den är.... oftast är den så här sölig att ladda fram mina RAW i biblioteksdelen, ibland snabbt. Störigt är det iaf

/Stefan
Indexeringen är en katastrof. I första betan sänkte den bara datorn och blev aldrig klar.
Nu i tredje betan om jag nu kallar den senaste för det så fungerar det.
Det tar lite tid att indexera 5-10 000 bilder som jag brukar ha per år.
När den väl gjort det så blir den snabbare med tiden. Den verkar också behöva skapa previews vilket som i LR tar tid.
Så min har blivit ordentligt mycket snabbare med tiden.
Nu kör jag Mac och ser man på buggrapporten är problemen olika på olika plattformar.
Jag får mycket déjà vu av LR starten så här långt.
Ett nytt Rom byggs inte på kort tid.
Tanken är god. Men vi får ge det tid. LR var ungefär detsamma.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är du! :)

Att företag köper upp varandra hör ju knappast till ovanligheterna.

Nu har jag inga finansiella data men jag tycker allt pekar på att Lightroom har en varit en osedvanlig succé i programvarubranschen.

Att du hela tiden refererar till svagheter som fanns i versioner 3-4 genereationer tillbaka tycker jag är mer än långsint, det är helt enkelt irrelevant.

"Lightroom-träsket", vet inte vad du syftar till. För många användare har väl just LR inneburit att man lämnat en "träskig" oordning och fått en väl ansad park med raka gångar och finklippta häckar.

Ditt ordval och dina arguement polariserar bara debatten. Varför inte koncentrera sig på hur det ser ut idag och vilka styrkor och svagheter som de nya alternativen har?

God Jul!

Anders
De stängde ner den konverterare jag körde utan att överhuvudtaget erbjuda en migrationsväg att tala om. Den Lightroom de då erbjöd oss fungerade dessutom erbarmligt illa med mina Minolta- och Sony RAW. Det tog ända till verion 3.x tills det var något så när och Lightroom kan ännu inte mäta sig med CO när det gäller preview-kvaliteten.

Det har jag ju gjort också - beskrivit Lightrooms relativa tillkortakommanden i den senaste Lightroom tråden mer i detalj. Spiken i den kistan var ju att de drev oss in i en licensmodell jag inte inte vill ha med ett bolag som inte kan skydda mina kortuppgifter. De skrev mail till mig och 100 000-tals andra användare och bad oss ändra password efter att någon hackat deras kunddatabas. Problemet med den nya licensmodellen är ju att de nu MÅSTE ha våra kortdata i sin databas eftersom man ju nu prenumererar på månadsbasis vilket de faktiskt inte behövde ha tidigare då jag inte prenumererade tidigare utan själv bestämde när jag skull köpa uppgraderingar av dem.

Jag har haft två kortintrång efter denna läcka och de har fått ut ca 20 000 från mitt kort vid dessa tillfällen. Det har skapat mig en del strul men banken har hittills täckt de förlusterna. Så jag har rätt stora och välgrundade skäl att inte lita på Adobes dataintegritet tyvärr. Men det är ju upp till var och en att fatta sina egna beslut i den frågan.
 

reboot81

Aktiv medlem
De stängde ner den konverterare jag körde utan att överhuvudtaget erbjuda en migrationsväg att tala om. Den Lightroom de då erbjöd oss fungerade dessutom erbarmligt illa med mina Minolta- och Sony RAW. Det tog ända till verion 3.x tills det var något så när och Lightroom kan ännu inte mäta sig med CO när det gäller preview-kvaliteten.

Det har jag ju gjort också - beskrivit Lightrooms relativa tillkortakommanden i den senaste Lightroom tråden mer i detalj. Spiken i den kistan var ju att de drev oss in i en licensmodell jag inte inte vill ha med ett bolag som inte kan skydda mina kortuppgifter. De skrev mail till mig och 100 000-tals andra användare och bad oss ändra password efter att någon hackat deras kunddatabas. Problemet med den nya licensmodellen är ju att de nu MÅSTE ha våra kortdata i sin databas eftersom man ju nu prenumererar på månadsbasis vilket de faktiskt inte behövde ha tidigare då jag inte prenumererade tidigare utan själv bestämde när jag skull köpa uppgraderingar av dem.

Jag har haft två kortintrång efter denna läcka och de har fått ut ca 20 000 från mitt kort vid dessa tillfällen. Det har skapat mig en del strul men banken har hittills täckt de förlusterna. Så jag har rätt stora och välgrundade skäl att inte lita på Adobes dataintegritet tyvärr. Men det är ju upp till var och en att fatta sina egna beslut i den frågan.
Eller så betalar man i förskott: https://www.amazon.com/gp/product/B00O66FYRS

Man kan ju hoppas att de lärt sig något sedan hacket 2013.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Så vad tycker ni som fortfarande kör ON1 RAW?

Nu är den ju uppe i 10.0.2 och jag tycker att den äntligen börjar bli användbar (10.0 startade inte ens på min vintage-mac). Är själv väldigt trött på Lightroom. Framför allt för att det är så långsamt men även för att jag tycker att jag för mer stuns i bilderna med Alien skin Exposure eller ON1 RAW. Jag tycker dock inte ON1 Raw är så snabbt som jag hoppats. Men det känns som en mer modern raw-hanterare och jag gillar hur mycket man kan arbeta med bilden oförstörd istället för att behöva exportera en stor tif-fil för att öppna i annat program.

Jag har ju, som säkert många andra, investerat en väldans massa tid i Lightroom och alla bilder man har där. Så det känns inte som man vill byta program utan att vara helt säker på att man väljer rätt. Sitter nu och provar Capture One Pro, Exposure X2 och ON1 Raw (har köpt de två sistnämnda men vill vara säker innan jag lägger ner pengar på COP). Alla har ju egenskaper som är väldigt bra. Men inget program har ju allt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eller så betalar man i förskott: https://www.amazon.com/gp/product/B00O66FYRS

Man kan ju hoppas att de lärt sig något sedan hacket 2013.
Det där var ju faktiskt ett bra tips för de som trots allt vill gå in i CC, att man faktiskt kan kringgå problemet med att lägga ett öppet kort hos Adobe med förbetalning. Då kan man ju faktiskt ge dem en engångskod om man vill det istället. Bra att man öppnat för den möjligheten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så vad tycker ni som fortfarande kör ON1 RAW?

Nu är den ju uppe i 10.0.2 och jag tycker att den äntligen börjar bli användbar (10.0 startade inte ens på min vintage-mac). Är själv väldigt trött på Lightroom. Framför allt för att det är så långsamt men även för att jag tycker att jag för mer stuns i bilderna med Alien skin Exposure eller ON1 RAW. Jag tycker dock inte ON1 Raw är så snabbt som jag hoppats. Men det känns som en mer modern raw-hanterare och jag gillar hur mycket man kan arbeta med bilden oförstörd istället för att behöva exportera en stor tif-fil för att öppna i annat program.

Jag har ju, som säkert många andra, investerat en väldans massa tid i Lightroom och alla bilder man har där. Så det känns inte som man vill byta program utan att vara helt säker på att man väljer rätt. Sitter nu och provar Capture One Pro, Exposure X2 och ON1 Raw (har köpt de två sistnämnda men vill vara säker innan jag lägger ner pengar på COP). Alla har ju egenskaper som är väldigt bra. Men inget program har ju allt.
Hur har du tänkt migrera från Lightroom i så fall? Jag tror det kan vara bra info för den som tröttnat på LR men ändå har en massa bildredigering i det systemet som man helst inte vill tappa. Det brukar alltid vara något man tappar.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Hur har du tänkt migrera från Lightroom i så fall? Jag tror det kan vara bra info för den som tröttnat på LR men ändå har en massa bildredigering i det systemet som man helst inte vill tappa. Det brukar alltid vara något man tappar.
ON1 skriver att det i version 2017.3 ska komma en funktion att migrera inställningar, metadata och framkallningar från Lightroom. Så om det fungerar bra så löser det sig helt.
Annars så vet jag inte. Eventuellt så arkiverar jag Lightroomkatalogen och flyttar över bilder från den och redigerar om dem allt eftersom jag behöver dem. Ett evighetsprojekt men vad gör man. Man skulle också kunna göra en jätteexport från Lightroom med fullstora jpeg-filer som man kan ha som referens om man någon gång skulle råka dumpa Lightroomkatalogen men det är ju inte så jättekul rent förvaringsmässigt.

Därför känner jag att om jag lämnar Lightroom så vill jag byta till ett system som jag kan hålla mig till. Man vill ju inte börja bygga ett nytt bildarkiv och sedan tvingas göra om allt om ett par år. När man tänker så så lutar det mer åt Capture One som är ett mer etablerat system. Men det är ju så frestande att hitta ett program med lite effekter så man slipper exportera bilder hela tiden när man vill skapa något annorlunda.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
ON1 har gjort framsteg i sin senaste version. Särskilt vad gäller Fuji.
De hanterar compressed raw och resultaten i raw-konverteringen är bland det bästa jag sett hittills. Fast programmet är fortfarande buggigt. Skulle just exportera fil nummer 2. Det gick inte. Den första gick utmärkt fast nummer 2 gick inte alls. Så fick starta om programmet och då fungerade det.
De är på rätt väg men det är fortfarande en hel del som spökar.
Jag skulle inte vilja leva med endast ON1 raw. Då skulle jag bli ändå mer vithårig om nu det går.
Capture One hanterade X-Trans II sensorn ganska bra men det är sämre med den senaste. De har tusen skäl till att inte göra så de kan hantera compressed RAF. Den ena mer krystade än den andra. Det är licenser och gud vet vad som de skyller på. Lilla Iridient som är en one man show fixade det på nolltid.
För tillfället använder jag inte C1PRO alls. Finns inget att hämta där just nu.
Det har nu nämnts från flera håll att de skall supporta Fuji GFX. För det verkar som de lite satt Fuji på undantag för de ger sig in i MF marknaden. Fast nu gjort en ny bedömning. Vi får avvakta och se.
Just nu skulle jag inte köpa Capture One. Ändrar de inte attityd kommer jag inte betala för nästa uppgradering.
När det gäller LR har jag förstått det som man skall kunna hantera sina historiska bilder men inte nya om man säger upp sin prenumeration. Fast det är värt att kolla upp om man tänker lämna LR/PS.
Själv är jag inte beredd att göra det under de närmaste 12 månaderna.
Jag tror att det kommer ta tid innan ON1 raw är stabil och kan ersätta LR.
Både Sten-Åke och jag var med på resan när LR utvecklades. Det tog lång tid innan LR var tillbaka till Rawshooter nivån som vi tidigare använt och som blev uppköpta av Adobe.
Så jag anser vi måste ge ON1 tid. Den här typen av komplicerad programvara är inget som går på några månader. Fast konceptet och det de gjort sedan September är imponerande.

Jag vill gärna se var gränserna går och har testat ON1 en hel del de senaste dagarna. Jag har nu bara mina Fuji kameror och vill givetvis ha ut mesta möjliga från dem.
Vi diskuterar gärna på fotosidan den lilla skillnaden mellan olika objektiv eller mellan olika sensorer.
Fast det är mer sällan vi diskuterar skillnaden mellan raw-konverterare. Trots att den skillnaden ofta är större.

Nåväl skall inte trötta er med detaljer.
Det är alltid svårt att välja testfiler när man skall jämföra.
Så jag väljer på måfå de senaste 2 som jag testat.
Länkar till mer högupplösta bilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375331/3548427.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375331/3548428.htm?_p=3548427

Vet inte om någon är intresserad av andra jämförelser. Om ni är det så har jag fler jämförelser mellan olika program.
Min slutsats för tillfället är att ON1 är bäst i klassen men buggig och ibland frustrerande att jobba med.
 

Bilagor

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har kört Capture One Pro 10 nu ett tag och slagits med ett bakvänt men kraftfullt verktyg. Dock har det otroliga irritationsmoment, speciellt för de som använder Mac verkar det som. Se längre ner.

När det gäller konverteringen från NEF, Nikons raw, så klarar inte CO att få till en ren neutral svart. Den sticker väldigt ofta i blått och du är tvingad att justera detta hela tiden. Tar du upp samma bild i t.ex. Nikons (Silkypix) Capture NX-D eller gamla NX-2 så blir svart, -korrekt svart utan några som helst färgstick.

CO har också många automatiska påslag av justeringar direkt när du öppnar en bild vilket irriterade mig i alla fall. Det är dessutom lita bakvänt att lära sig hitta alla, stänga av dem och spara avstängningarna/profilen.

När man väl sopat undan alla hårtussar man slitit av sig så är det ett extremt kraftfullt och kompetent program. Du kan justera, finjustera och putsa i oandlighet med bra resultat. Du kan spara, kopiera och lägga på justeringar enkelt. Du kan arbeta på många olika sätt men jag behövde verkligen läsa på för att få en förståelse för vad som skiljer dem och vad som passar mig.

Det har fina flöden för att ställa in, styra och köra olika exportkanaler av bilder.

När det gäller de stora flödena, dvs skapa kataloger, sessioner etc har programmet stora problem med buggar och dålig prestanda när det gäller "kataloger". Sessioner verkar vara stabilare. Kanske för att man ofta hanterar färre bilder då. Det spelar ingen större roll o du har en extremt kraftfull dator eller inte. Det är ändå samma typ av problem.
Det hänger sig, svarar inte, spinner en badboll en stund och processar du många bilder i stöten vid flytt av bilder så fryser programmet ofta helt och i värsta fall behöver du tvinga ner det varpå databasen kraschar och inte går att reparera igen. Och du får börja om.

PhaseOne känner till detta och verkar arbeta på det men du behöver verkligen inte köpa programmet just nu eller prenumerera på det.


Går man från Aperture till CO så är känslan i prestanda som att backa 10 år. Kombinationen Aperture samt Niks pluggar är makalöst kraftfullt och snabbjobbat, Och att öppna en bildkatalog med 300 eller 30000 bilder spelar ingen roll. Aperture bara blixtrar till. Det gör inte CO just nu. Hoppas de får ordning på det.


Återigen frågar jag mig vad som egentligen fick Apple att döda Aperture.
Galningar.


Jag har inte provat Exposure X2 ännu.
Hur upplever du den?


Jag har ju, som säkert många andra, investerat en väldans massa tid i Lightroom och alla bilder man har där. Så det känns inte som man vill byta program utan att vara helt säker på att man väljer rätt. Sitter nu och provar Capture One Pro, Exposure X2 och ON1 Raw (har köpt de två sistnämnda men vill vara säker innan jag lägger ner pengar på COP). Alla har ju egenskaper som är väldigt bra. Men inget program har ju allt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
ON1 skriver att det i version 2017.3 ska komma en funktion att migrera inställningar, metadata och framkallningar från Lightroom. Så om det fungerar bra så löser det sig helt.
Annars så vet jag inte. Eventuellt så arkiverar jag Lightroomkatalogen och flyttar över bilder från den och redigerar om dem allt eftersom jag behöver dem. Ett evighetsprojekt men vad gör man. Man skulle också kunna göra en jätteexport från Lightroom med fullstora jpeg-filer som man kan ha som referens om man någon gång skulle råka dumpa Lightroomkatalogen men det är ju inte så jättekul rent förvaringsmässigt.

Därför känner jag att om jag lämnar Lightroom så vill jag byta till ett system som jag kan hålla mig till. Man vill ju inte börja bygga ett nytt bildarkiv och sedan tvingas göra om allt om ett par år. När man tänker så så lutar det mer åt Capture One som är ett mer etablerat system. Men det är ju så frestande att hitta ett program med lite effekter så man slipper exportera bilder hela tiden när man vill skapa något annorlunda.
Det är ju bra för er som behöver göra den resan kanske. Vi som tvingades migrera till Lightroom 1.0 från RawShooter fick inte mycket till hjälp utan i princip var allt jobb man gjort där bortkastat.

Möjligen kan det ju vara en möjlighet att göra DNG-filer med Lightroom. Det är ju DNG man bollar mellan DxO och LR om man nu behöver det och det gäller nog till Capture One också numera. Capture One hade problem med DNG fram till version 8 men de problemen är nog åtgärdade nu. Jag har dock läst att man nog får räkna med att tappa en del metadata från Lightroom då CO och LR inte helt mappar där. Men bildredigeringarna får man i alla fall med sig om jag förstod PC Magazine rätt som testat detta. Jag kommer möjligen att göra detta också men förmodligen får man väl släpa med sig LR 6.0 in i evigheten och göra allt nytt i Capture One istället om man nu väljer det istället för ON1 Raw. Kul i alla fall att det kommer lite nya alternativ.

Ni som använder ON 1 ser ni några kompatibilitetsproblem med äldre filer?? En sak som ju kan hända är ju att ON 1 Raw inte bryr sig om att göra profiler till äldre RAW-format. Det är ju ett av de tänkbara problem man faktiskt kan få när man väljer att gå in i ett system som kommit fram först drygt 10 år efter att de första systemkamerorna började spotta ur sig RAW-format.

För oss som kör Sony så har ju Phase One verkligen gjort en stor insats genom att göra profiler till om inte alla Sonys systemkameror så till det mesta. Så vi har verkligen kunnat få mycket nytta ur samarbetet mellan dessa båda bolag. Frågan är om även ON 1 är beredda att ta på sig det stora arbetet för alla andra tillverkares olika RAW som folk kommer dragandes med. Men även för Sony så har man inte fullt stöd för alla modeller när det gäller "tethering"-finesserna men i en del fall kan ju det faktiskt bero på begränsningar i de äldre kamerorna.

Du skriver också:

"det är ju så frestande att hitta ett program med lite effekter så man slipper exportera bilder hela tiden när man vill skapa något annorlunda."

Du kanske ska kolla på DxO Optics Pro också. De har ju en rätt kul plugin som heter Filmpack 5 som man kan göra en hel del kul med.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har naturligtvis inte haft alla så jag kan inte garanterna något. Fast de hanterar raw från gamla Olympus E-10 från 2001 och samtliga andra gamla kameror jag haft.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag har inte provat Exposure X2 ännu.
Hur upplever du den?
Kul att höra om dina erfarenheter med Capture One. Har använt det en del då jag körde Sony ett tag innan jag gick tillbaka till Nikon. Vart aldrig riktigt kompis med det. Det känns mer tekniskt än kreativt, typ. Uppskattar dock kontrollen över färger och då speciellt kontroll över hudfärg något enormt. Testar det lite igen som sagt.

När det gäller Exposure X2 så gillar jag verkligen deras film-presets, korn och texturer. Däremot så tycker jag att själva delen för att framkalla RAW-filerna och hantering av dessa inte känns fullt lika utvecklat som hos de andra. Sen stör det mig lite att så fort jag applicerar en preset så nollställs exponering, färgbalans mm. Det är oftast det första jag gör innan jag testar vart jag vill ta bilden. Kanske en bagatell för vissa men för mig handlar om att hitta ett bra arbetsflöde. Ett där jag snabbt kan gå igenom och justera bilder, rensa och se vilka av bilderna jag vill ta vidare och arbeta mer på. Att då behöva göra om samma grundändringar hela tiden är outhärdligt.


Du kanske ska kolla på DxO Optics Pro också. De har ju en rätt kul plugin som heter Filmpack 5 som man kan göra en hel del kul med.
Jo jag kollade på det men det gick bort när jag förstod att det inte fanns några möjligheter till selektiv ändring med exempelvis penslar. Använder det hela tiden för att ljusa upp, fixa ögon mm. Annars har de ju också View Port, eller vad det heter, som verkar grymt på att korrigera perspektiv mm.

Jag hoppade också på Lightroom 1, dock slapp jag migrera då jag redigerade bilderna rätt löst i Olympus mjukvara, vad det nu hette, och Camera RAW. Så det gick rätt snabbt att få in allt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker du har en viktig sak här. Ett abetsflöde måste vara logiskt.
Vi börjar med att sätta vitpunkt och svartpunkt, får exponeringen rätt och konstrasten.
Vi fixar färgtemperaturen till vad vi tycker passar och färgmättnaden.
Sedan har vi Haze, clarity och structure att också använda om vi behöver det.
Detta är grundjusteringen.
Vad som sedan händer är vår egna mer kreativa tolkning av bilden.
Det är här jag tycker att ON1 tänker rätt.
Jag är med i deras plus program och de släpper väldigt mycket bra material.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Tycker du har en viktig sak här. Ett abetsflöde måste vara logiskt.
Vi börjar med att sätta vitpunkt och svartpunkt, får exponeringen rätt och konstrasten.
Vi fixar färgtemperaturen till vad vi tycker passar och färgmättnaden.
Sedan har vi Haze, clarity och structure att också använda om vi behöver det.
Detta är grundjusteringen.
Vad som sedan händer är vår egna mer kreativa tolkning av bilden.
Det är här jag tycker att ON1 tänker rätt.
Jag är med i deras plus program och de släpper väldigt mycket bra material.
Absolut. Jag tycker att man märker att de som arbetar med att utveckla ON1 RAW är fotografer och att de försöker få något sorts flöde utefter hur "fotografer" arbetar (i alla fall hur de arbetar). De har också ett bra community med mycket material, filmer mm. Jag uppgraderade från tidigare produkter så jag tecknade inte deras Plusmedlemskap. Nu känns det lite dumt att köpa det då jag redan betalat för programmet som annars ingår.

Jag arbetar också mycket med SLR Lounge:s preset-system för Lightroom och det är lite samma - men ändå olika. Det är uppbyggt på ett system där man successivt bygger upp sin bild med olika presets där man börjar med att lägga en grund för att sedan gå vidare med definition, skärpa, färgtoning och slutligen vinjett mm.

http://tinyurl.se/8mp_ti4

Det är en hel del som inte känns helt hundra i ON1 ännu (hantering av högdagrar exempelvis) men jag hoppas verkligen, och tror, att det kan bli något riktigt bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kul att höra om dina erfarenheter med Capture One. Har använt det en del då jag körde Sony ett tag innan jag gick tillbaka till Nikon. Vart aldrig riktigt kompis med det. Det känns mer tekniskt än kreativt, typ. Uppskattar dock kontrollen över färger och då speciellt kontroll över hudfärg något enormt. Testar det lite igen som sagt.

När det gäller Exposure X2 så gillar jag verkligen deras film-presets, korn och texturer. Däremot så tycker jag att själva delen för att framkalla RAW-filerna och hantering av dessa inte känns fullt lika utvecklat som hos de andra. Sen stör det mig lite att så fort jag applicerar en preset så nollställs exponering, färgbalans mm. Det är oftast det första jag gör innan jag testar vart jag vill ta bilden. Kanske en bagatell för vissa men för mig handlar om att hitta ett bra arbetsflöde. Ett där jag snabbt kan gå igenom och justera bilder, rensa och se vilka av bilderna jag vill ta vidare och arbeta mer på. Att då behöva göra om samma grundändringar hela tiden är outhärdligt.

Jo jag kollade på det men det gick bort när jag förstod att det inte fanns några möjligheter till selektiv ändring med exempelvis penslar. Använder det hela tiden för att ljusa upp, fixa ögon mm. Annars har de ju också View Port, eller vad det heter, som verkar grymt på att korrigera perspektiv mm.

Jag hoppade också på Lightroom 1, dock slapp jag migrera då jag redigerade bilderna rätt löst i Olympus mjukvara, vad det nu hette, och Camera RAW. Så det gick rätt snabbt att få in allt.
DxO har helt klart en enorm svaghet i bristen på detaljverktyg. Jag fattar faktiskt inte att de inte fixat det hålet ännu. De är ju uppe i version 11 nu.
 
ANNONS