Annons
Gammal 2017-08-19, 01:15
Abe Normal

lofling skrev: Läs mitt tidigare svar. Varför vill du höra precis vad jag tycker? Jag skiter faktiskt i om du inte har problem, för det hjälper inte andra så mycket att bara säga att det funkar bra för dig.

Ber om ursäkt, där jag faktiskt missade din mer beskrivande post om din dator. Den kom emellan två inlägg. Tänker nu inte främst inte på dig. Det händer ganska ofta att man beskriver ett problem med att skicka en länk på vad andra tycker.

Läste igen vad du skrivit. Känner igen det själv. Mina datorgrejer jag använder nu, har funnits med ganska länge och jag känner igen det där hackandet med justeringspensel, gradient filer som inte flyter, främst de dessa. Vet heller inte vilken bildstorlek du använder.

Jag gick in då och gjorde några justeringar, och problemet är borta. Använder två datorer och den ena är rena stenåldern, men tycker den funkar bra (Intel Quad Xeon 3,6 24 RAM och SSD). Den andra är en ganska okay i7, 16 RAM och SSD. upplever ingen större skillnad mellan datorerna, förmodligen går beräkningarna snabbare i min bärbara.

Med stor sannolikhet har alla datorerna i tråden bättre specar än min stationära dator :) Testade precis gradient filter och justeringspenseln på en RAW-bild från nya 6DII, tycker det flöt på riktigt bra.

Vet inte varför det inte funkar hos enskilda, känner igen problemet och har kunnat åtgärda det. Att ha en städad och nyformaterad hårddisk kan göra susen om andra program ligger och tar kraft. Kolla även drivrutiner.

Bildstorleken spelar också roll, typ 25, 50 eller 150 MB stora bildfiler, det kan suga :)

Sorry igen att jag missade ditt inlägg.
Gammal 2017-08-19, 01:42
PMD

martinot skrev: Aldrig förstått tjusningen med AIO-datorer (som iMac) där man tvingar ihop dator + skärm i en enhet, och inte kan byta ut de separat.
Poängen är att de tar mindre plats på ett skrivbord. Om det är en bra poäng eller inte beror mest på hur stort skrivbord man har.
Gammal 2017-08-19, 01:49
martinot

ajoe skrev: Det verkar som om det faktum att Lr är aktivt (men alltså inte gör något...) gör att allt annat i datorn segar och det blir badbollar här och där och det hade jag inte riktigt insett.
För att veta om du har brist på processorkraft, eller någon annan trång resurs gällande prestanda som minne, etc., så starta appen "Aktivitetskontroll" och kika främst på flikarna "Processor" och "Minne".

http://i.imgur.com/cgl0Qh4.png

Upprepa detta både utan Lr, och när du har Lr körandes oanvänd i bakgrunden (och inga indexeringar eller batchkonverteringar på gång). Då kan du se om det finns en koppling till resursbrist datorn i samband med att du har Lr igång oanvänt.

Nu vill jag inte stoppa dig ifrån att kika på alternativ till Lr (gör det själv så smått), men kan vara bra att veta om din nuvarande dator eventuellt har någon kapacitetsmässigt smal flaskhals som är värd att känna till (antingen för att uppgradera i mån av möjlighet, köpa ny dator, eller bara ha disciplin att stänga ner oanvända applikationer).

Har haft Lr6 igång hela dagen idag, och även om jag tycker den är lite trög att redigera i ibland, så störs jag inte alls att den (och en himla massa andra applikationer) ligger och kör oanvänd i bakgrunden.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	cgl0Qh4.jpg
Visningar:	39
Storlek:	52.4 KB
ID:	144472  

Gammal 2017-08-19, 02:04
martinot

PMD skrev: Poängen är att de tar mindre plats på ett skrivbord. Om det är en bra poäng eller inte beror mest på hur stort skrivbord man har.
Finns ju så många smidiga datorer och lösningar där du kan ha datorn i VESA-fäste på baksidan av skärmen (tar ingen plats alls då), eller bara löst på skrivbordet där den inte är ivägen.

Min lilla Intel NUC jag har som HTPC är ju extremt liten, så har svårt att se att den skulle vara skrymmande ens på de minsta pyttesmå skrivborden.

Då har man ändå full frihet att kombinera dator och skärm som det bäst passar, och kunna endast byta ut en av de när det är aktuellt.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	intel-nuc-kaby-lake-i5-7260u.jpg
Visningar:	22
Storlek:	5.1 KB
ID:	144473  

Gammal 2017-08-19, 02:08
Abe Normal

Det här med att lösa problem, i alla fall för mig. Åker ur hjärnan efter ett tag. Känner igen problemen så väl, men har ingen aning om hur jag gjorde. En del verktyg i LR var verkligen segt, typ Gradient filter och Justeringspenseln, det var pinsamt hackigt.

Det är en inställningsfråga, fräscha drivrutiner ingår också. Tänker också på det som skrivs i tråden om LR5 och LR6. Har både köpversionen och CC, idag tycker jag CC flyter på hur bra som helst. Funderar på om CC är upgraded och funkar bättre?
Gammal 2017-08-19, 03:18
PMD

martinot skrev: Finns ju så många smidiga datorer och lösningar där du kan ha datorn i VESA-fäste på baksidan av skärmen (tar ingen plats alls då), eller bara löst på skrivbordet där den inte är ivägen.
Finns det sådana skärmar och datorer som kan köra macOS?

Min lilla Intel NUC jag har som HTPC är ju extremt liten, så har svårt att se att den skulle vara skrymmande ens på de minsta pyttesmå skrivborden.
Varje liten extra pryl tar plats.

Då har man ändå full frihet att kombinera dator och skärm som det bäst passar, och kunna endast byta ut en av de när det är aktuellt.
Jovisst, om man orkar hålla på med sånt. Annars köper man helt enkelt en ny AIO-dator när den gamla känns trött,.
Gammal 2017-08-19, 07:31
rronnbac

Jag har, även om det är längesen, jobbat på Adobe, ingått i ett otal beta-test-team, och arbetar själv med utveckling, så jag anser mig vara hyggligt insatt.

Anledningen till att Lighroom inte är tillräckligt snabbt, för de mest krävande användarna, majoriteten har inga problem, beror på att stora delar av programmet skrevs i en tid när digitalkameror fortfarande var relativt nytt, då en normal upplösning kanske var 10-10 mpiix, då dedikerade grafikkort, flerkärniga processorer etc hade mkt liten spridning, och då de flesta användare hade få digitala bilder.

Såna här generella uttalande om att "Adobe kan inte skriva kod", "De är lata" etc vittnar om bristande insikt om hur utveckling och försäljning av programvara går till.

För Adobe är allt en prioriteringsfråga och en fråga om vad som genererar intäkter. Varje dollar som läggs på att optimera prestanda måste tas från annan utveckling. De flesta användare föredrar nya features framför ökad hastighet.

Men, när Adobe nu säger att de prioriterat upp prestandan så menar de det, det har blivit tillräckligt viktigt för dem och de kommer att göra det.

Det är dock inget man snyter ur näsan, det är som att byta ut grunden för ett redan uppfört hus, fan så mycket svårare än att göra det första gången då huset byggs och därför kommer det att ske stegvis och ta kanske ett par års tid och man kommer att se del för del påverkas.

Den som vill kan jämföra med vad som hänt för Premiere och After Effects.

Därmed inte sagt att man ska välja Lightroom, jag har inget ekonomiskt intresse i Adobe numera och struntar helt vad folk använder (själv använder jag Bridge och CameraRAW, eftersom jag bryr mig om fler filtyper än bara bilder)

Använd vad ni vill, men vet att Lightroom kommer bli snabbare, så fattar ni beslut på rätt grund.
Gammal 2017-08-19, 11:44
mmakr

Framtidssäkert
Använder Lightroom CC.

Efter ett par år med en 7 år gammal byggd dator och hantering av 50mb filer lät jag bygga om datorn med nytt moderkort samt en Intel Kaby Lake 7700 K processor snabba DDR4 minnen på 16 GB och bytte också grafikkort för att få den framtidssäker för 5 K skärm . Hårddiskarna fick vara kvar.

RAW filer från Canon 5dsr öppnas nu accetabelt snabbt och filer på 20 MB från Olympus E I mark II öppnas blixtsnabbt direkt från minimala inbäddade förhandsvisningar. Byte mellan bibliotek och framkallning är sker omedelbart.

På den här sidan finns relevant information om vad som krävs för att få en tillräckligt snabb dator . https://www.pugetsystems.com. Jag googlade en hel del information även från andra sidor.

Jag rekommenderar att låta bygga en stationär dator , när man uppgraderar hårdvaran behöver man nuförtiden inte ominstallera programmen . Mvh Åke Kjellmert
Gammal 2017-08-19, 13:03
martinot

PMD skrev: Finns det sådana skärmar och datorer som kan köra macOS?
Där har du en poäng.

Mac Mini fanns förut, men den tror jag inte hade något (iaf. inte medföljande eller officiellt) VESA-fäste.

Skärmar är dock inte OS-beroende, och går fint att använda samma till både MacOS och Windows (eller andra mindre vanliga system som Chrome OS, FreeBSD eller Linux).

PMD skrev: Jovisst, om man orkar hålla på med sånt.
Det är inte svårare än att koppla över en bildskärmskabel (ungefär lika svårt som att koppla in en extern hårddisk eller mus till datorn).

PMD skrev: Annars köper man helt enkelt en ny AIO-dator när den gamla känns trött,.
Problemet infinner sig när datorn är helt OK, men att man till exempel vill ha en ny bättre bildskärm.

Eller tvärt om; du är jättenöjd med bildskärmen du har, men vill ha mer CPU-kapacitet än vad du har idag (kör kanske nya tyngre applikationer som kräver mer).

Blir ett väldigt ekonomiskt (och för som bryr sig om sådant även miljömässigt) slöseri.

Jag hade personligen normalt (finns säkert något extremt undantag) inte gått på en sådan lösning.

Då får i princip samma inflexibla begränsningar som med en bärbar dator, men med inflexibiliteten att du inte enkelt kan sätta dig med den var du vill.

Helt enkelt (IMO) det sämsta av två världar, och blir en i mitt tycke dubbelt upp så inflexibel lösning.
Gammal 2017-08-19, 13:46
Flash Gordon

Programvara blir också gammal med tiden. Det finns alltid en bas och en kärna som är svår att ändra utan att bygga om det hela från grunden.
Så liknelsen att renovera hela husgrunden utan att riva huset är en bra liknelse.
Jag kommer inte ihåg när jag började använda LR men det är länge sedan jag fick den första betan.
Lr måste väl snart blivit så gammal att det är dags att få köra moppe.
Så det skulle nog behövas en ordentlig modernisering av LR.

Fast som du nämner i ditt inlägg är det nog så att det inte längre är entuisiasterna och entreprenörerna som bestämmer utan snarare ekonomerna. Allt skall motiveras i hur många månader det tar för att få investeringen återbetald. Det är många företag som gott i den fällan.

Idag finns det många utmanare som försöker skapa det nya LR. Den lösning som skall bli den nya standarden på marknaden.
On1raw är kanske den utmanare som satsar mest och gör det väldigt bra. Det tog många år för LR att gå från första betan till programmet kunde göra det mesta Photoshop klarade av för en fotograf.

On1raw håller ett högre tempo men man måste ge dem tid. Det kommer säkert ta upp till 2-3 år innan de kan ersätta LR fullt ut. Fast de har gjort stora framsteg under det här året. Det finns sedan en hel del andra som utmanar LR och PS. Kanske kan någon av dessa överraska.

Jag tror att Adobe kommer tvingas tillbaka till grundritningarna och skriva om hela LR. Eller så kommer Adobe att fortsätta räkna sina pengar och gå samma öde till mötes som Nokia.
Gammal 2017-08-19, 14:18
martinot

Flash Gordon skrev: Jag tror att Adobe kommer tvingas tillbaka till grundritningarna och skriva om hela LR. Eller så kommer Adobe att fortsätta räkna sina pengar och gå samma öde till mötes som Nokia.
Tror du helt rätt i detta, och i det övriga som du kommenterade.

Verkligen dags för en omstart för Adobe och Lr (om de inte på sikt vill tvinga bort i grunden nöjda kunder till att kika på konkurrenters produkter och lösningar).
Gammal 2017-08-19, 15:31
ajoe

Jag lade litet timmar på att prova ON1. Jisses vad svårt att ändra på sådant som blivit en vana. Men programmet känns bra. Oavsett det så lyckades jag få det att hänga på Fuji .RAF-filer och har skickat skärmdump till deras support så får jag se vad jag får för svar.

Sedan gjorde jag ett till försök med drivrutin för skrivaren efter ett tips på en Linux-sajt och fick en randig och helt oanvändbar sida utskriven, så även om Darktable nu verkar fungera bra med Fujifiler så spricker det på printern. Det hade annars känts bättre med Linux och att slippa både Apple, Pyttemjuk och Adobe.

Så antagligen blir det till att hänga kvar på Lr ett tag till.

Jag har fått Lr att hänga också, men det har alltid löst sig med en omstart.

Den här trenden att programvaror utvecklas från att säljas till abonnemangsmjukvaror iställetr gäller ju inte bara foto. Även mitt Elektonik-CAD.program Eagle har sedan det köptes upp av Autodesk gått samma väg, dvs att det börjar bli dags att se sig om efter nästa...
Gammal 2017-08-19, 16:40
Abe Normal

Flash Gordon skrev: Så det skulle nog behövas en ordentlig modernisering av LR.
Kan du ge konkreta exempel på vad du tror skulle behöva "moderniseras" eller förbättras med PS/LR?

Idag sitter alla med sina egna konfigurationer i datorerna, olika kameror, operativsystem osv. Kan tänka mig att vissa specar funkar bättre? Adobe ska få all denna hårdvara som finns att samverka och även vara bakåtkompatibelt.

Jag gillar att jobba intuitivt och är inte så mycket för spakar och reglage egentligen. Där tycker jag kombinationen PS/LR är helt enastående. Det går att arbeta på olika sätt, beroende på hur man funkar och det är ett stort plus.

Den dagen en annan tillverkare kommer med en mjukvara som funkar på ungefär samma sätt, men ännu bättre. Då tror jag att många kommer byta, det är inte svårare än så. Det är en marknad, och vi konsumenter vill ha det bästa. Jag känner ännu inte förfallet med Adobe, men det kanske finns där?
Gammal 2017-08-19, 22:17
PMD

martinot skrev: Problemet infinner sig när datorn är helt OK, men att man till exempel vill ha en ny bättre bildskärm.
Det brukar gå att ansluta en extraskärm till en AIO-dator, åtminstone om det är en iMac.
Det kräver förvisso mer utrymme på skrivbordet, men å andra sidan har man då två skärmar att bre ut sig över.

Eller tvärt om; du är jättenöjd med bildskärmen du har, men vill ha mer CPU-kapacitet än vad du har idag (kör kanske nya tyngre applikationer som kräver mer).

Blir ett väldigt ekonomiskt (och för som bryr sig om sådant även miljömässigt) slöseri.
Bekvämlighet kostar förvisso, och det är väl en avvägningsfråga hur mycket man vill betala för det.
Gammal 2017-08-19, 23:19
alfin

Abe Normal skrev: Kan du ge konkreta exempel på vad du tror skulle behöva "moderniseras" eller förbättras med PS/LR?
LR är tex urdålig på att utnyttja alla kärnorna i en modern processor. Har du tillgång till en snabb CPU av senaste snitt, så jämför hur Capture One fördelar kraften mellan kärnorna i förhållande till LR. Nästa mainstream processor från Intel i höst, i7-8700K blir av allt att döma sexkärnig. LR:s ålderdomliga kod hamnar väl då ännu mer i bakvattnet i jämförelse om de inte gör något för att snabba upp programmet.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:47.

B+W Filter