Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

"klick"

Aktiv medlem
Jag har upptäckt ett problem - OCH en lösning på detsamma som kan vara intressant för andra A7 III-ägare att veta:

Jag har lagt "Ansiktsprioritet i AF" C1-knappen, men upptäckte att jag fick ett felmeddelande när jag försökte sätta på det i filmläge; "Denna funktion eller inställn. är ej tillgänglig enligt följande. Filformat XAVC 4K". Synnerligen irriterande tänkte jag, som ändå sett detta fungera på diverse YouTube-filmer, så efter otippat mycket googlande hittade jag till slut lösningen: Flygplansläge! Sätter man på det så funkar ansiktsprioritering i 4K-filmning, men alltså inte när det är på. Superkonstig bugg(?) tänker jag, och hoppas den försvinner i en kommande firmwareuppdatering.
Tack för infon. Nu råkar jag ha flygplansläget p.ga. att man möjligtvis spar lite batteri men bra att veta att ansiktsprio slutar funka om jag skulle slå av flygplansläget så slipper jag en otrevlig överraskning !

Förresten redan fått stor fläck/damm på sensorn... Har bytt objektiv typ två gånger och gjorde det enligt konstens regler. Hålla kameran pekande neråt och bytte på kanske max 10sekunder. Har sån där viseble dust vätska men mina swabs är för 4/3 formatet. Får se om jag hittar swabsen billigt. Dom brukar vara sjukt dyra för något som inte kan kosta många kronor att tillverka. Ganska lätt att rengöra men ändå inget man ser fram emot direkt... Gillar inte blåsa, det har 90% av gångerna gjort det värre, har flera olika bälgar av bra kvalle.
 

"klick"

Aktiv medlem
Bara för det så provade jag bälgen och det gick fint :p
Kanske beror på vad det är för damm. På sommarn är det mycket pollen och skit så då hjälper inte bälgen hur mycket man en blåser men nu verkar det om det faktiskt gick bra. Skönt !
 

PMD

Aktiv medlem
Superkonstig bugg(?) tänker jag, och hoppas den försvinner i en kommande firmwareuppdatering.
Ansiktsigenkänning belastar nog CPUn en hel del, och CPUn räcker väl inte till för det och WiFi samtidigt om kameran dessutom ska klara av att spela in 4K-video.

Eller så är begränsningen införd för att CPUn drar väldigt mycket ström om alla tre ovanstående finesser ska vara aktiva samtidigt.
 

"klick"

Aktiv medlem
Nu är uppdateringen här som fixar blinkande strecket.
Jag filmar inte i 25fps för tillfället så jag kommer vänta lite med att prova tills andra har rapporterat hur den nya version funkar.


https://www.sony.se/electronics/support/e-mount-body-ilce7-series/ilce-7m3/downloads/00015187

Citerat nedan.

"
Löser ett problem med ”blinkande bildpunkter” i bildens nederkant under XAVC S 4K-inspelning (PAL 25p) (beroende på kombinationen av kamerainställningar)
Löser ett problem där pekskärmen ibland inte svarar
Förbättrar kamerans övergripande stabilitet
"

Förresten beställde en L-Bracket till kameran.
Märkes-brackets speciellt gjorda för A9, A7R3 och A7M3 kostar multum av nån anledning. Bit aluminium liksom.

Den jag beställde heter GABALE QR L Plate Bracket Camera Grip Camera Holder for Sony A7RIII A9 LCE-7RM3. 479:- inkl DHL frakt från Ebay. (DHL Ecommerce ASIA). Får se hur den är när den kommer.
Finns en billigare på Ebay men den ser inte lika stabil ut.
 

Bilagor

Fredrik O.

Aktiv medlem
Nu är uppdateringen här som fixar blinkande strecket.

Förresten beställde en L-Bracket till kameran.
Märkes-brackets speciellt gjorda för A9, A7R3 och A7M3 kostar multum av nån anledning. Bit aluminium liksom.

Den jag beställde heter GABALE QR L Plate Bracket Camera Grip Camera Holder for Sony A7RIII A9 LCE-7RM3. 479:- inkl DHL frakt från Ebay. (DHL Ecommerce ASIA). Får se hur den är när den kommer.
Finns en billigare på Ebay men den ser inte lika stabil ut.
Spännande. Du får berätta hur den sitter.

Jag beställde denna från Cyberphoto.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=QR11grey

Verkar passa, även om den inte är skräddarsyd, men man vet ju aldrig. Gillar dock när det är gummi i basen mellan kameran och plattan. Lite drygt dock att man inte får ut batteriet.
 

Bilagor

"klick"

Aktiv medlem
Spännande. Du får berätta hur den sitter.

Jag beställde denna från Cyberphoto.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=QR11grey

Verkar passa, även om den inte är skräddarsyd, men man vet ju aldrig. Gillar dock när det är gummi i basen mellan kameran och plattan. Lite drygt dock att man inte får ut batteriet.
Tittade på den där också och den funkar säket finemang men såg ett par bilder på hur den jag beställde såg ut på kameran och gillade hur den helt följer linjerna. Ser lika bra ut som den $200 dyra RRS bracketen vilket hade blivit närmare 3000:- med frakt och moms.

Som du skrev saknas det gummi men jag kan nog sätta tunn gummitejp i botten så det blir mjukare.
Återkommer den hur den är. Förhoppningsvis bra !
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Spännande. Du får berätta hur den sitter.

Jag beställde denna från Cyberphoto.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=QR11grey

Verkar passa, även om den inte är skräddarsyd, men man vet ju aldrig. Gillar dock när det är gummi i basen mellan kameran och plattan. Lite drygt dock att man inte får ut batteriet.
Hade en universal innan. Värdelös då man inte får ut vare sig batteri, öppna ingångsluckorna. Passade dock DSLR perfekt, men inte A7R2 eller A7R3.

/Stefan
 

"klick"

Aktiv medlem
Detta året blir det trevligt för Sony A7iii och andra Sony FE ägare.

Det blir snart tillökning på objektivsidan från bla. Sigma !
Sonys objektiv är bra men dom kostar ibland mer än det smakar. Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art till Sony FE kommer gå på 6990Kr när det släpps snart jämfört med Sonys 35:a som kostar 17K.

Video där jason Vong ger "smakprov".
https://www.youtube.com/watch?v=FfwsjvDvUzw&t=2s

Vet inte om datumen stämmer men klistrar in.

70mm f/2,8 Macro och 105mm f/1,4 i slutet av april
35mm f/1,4, 50mm f/1,4 och 85mm f/1,4 i maj
20mm f/1,4 och 24mm f/1,4 i juni
14mm f/1,8 och 135mm f/1,8 i juli

Enda nackdelen med Sigma Art är väl att dom är enorma !

Även Tokina kommer släppa sitt Tokina FiRIN 20mm f/2 FE AF. MF varianten är mycket skarp och nu kommer AF. Den verkar komma nu i Maj ?

Sen har vi Tamron AF 28-75/2,8 Di III RXD som också ska släppas. Förhoppningsvis är det humant pris på den jämfört med Sonys GM som kostar 23K.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det är roligt att det rör på sig med objektiven, Sigmas 70f/2,8 makro lär inte vara så tungt, man har annars väntat lite på om inte Sony ändå skulle komma med en serie av lite större kameror, ha gärna kvar mindre modeller men också någon större variant när så många objektiv är så pass stora som dom är. Hoppas att Sigma och även Tamron kan fylla på till APS-C sidan också, det vore välkommet, ersättaren till A6500 behöver få plats med det nya batteriet, och samtidigt passa på med dubbla kort till den, för mig får den gärna växa till sig på både bredd och höjd med ett antal mm.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Själv är jag väldigt sugen på att se Tamron komma med sina 1.8 varianter. Med ny design för Sony, som de gjort med sin zoom, så bör de kunna bli rätt nätta.

Jag sålde just mitt Nikon-system med massa Sigma ART-objektiv för att det var för mycket att bära på. Så jag ser gärna lite mindre varianter, lite mindre ljusstarka men med bra optisk kvalitet. :)
 

"klick"

Aktiv medlem
Själv är jag väldigt sugen på att se Tamron komma med sina 1.8 varianter. Med ny design för Sony, som de gjort med sin zoom, så bör de kunna bli rätt nätta.

Jag sålde just mitt Nikon-system med massa Sigma ART-objektiv för att det var för mycket att bära på. Så jag ser gärna lite mindre varianter, lite mindre ljusstarka men med bra optisk kvalitet. :)
Ja det håller jag med om. Det är helt klart en av fördelarna med spegellösa system. Slänger man på ett pankaks-objektiv kan man nästan ha dom i jackfickan (beroende på modell och storlek på jacka såklart !).

Skulle förvåna mig om inte Tamron hakar på tåget också. Alla vill vara med. Tillverkarna har nog insett att det är Sony systemen som kommer sälja inom närmsta åren. Många som byter till Sony nu när spegellösa tekniken mognat, med bra AF och batteritiden är längre än förr. Canon och Nikon har tappat bollen lite när det kommer till teknikskiftet.
 

JonasHol

Aktiv medlem
Efter dryga 1,5 månads väntan så anlände äntligen en 7iii ( ja och en japp)
Inga större problem med att ställa in kameran, känner ju igen mig i menyerna från a7.
Tog dock lite tid att få igång bluetooth. En riktig karl läser ju inte instruktionerna ( nä han gör fel istället), till slut fick jag krypa till korset och läsa på och därefter funkade det ju direkt [emoji13]
Nu ser jag fram emot helgen då den skall få försöka visa vad den kan.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det håller jag med om. Det är helt klart en av fördelarna med spegellösa system. Slänger man på ett pankaks-objektiv kan man nästan ha dom i jackfickan (beroende på modell och storlek på jacka såklart !).

Skulle förvåna mig om inte Tamron hakar på tåget också. Alla vill vara med. Tillverkarna har nog insett att det är Sony systemen som kommer sälja inom närmsta åren. Många som byter till Sony nu när spegellösa tekniken mognat, med bra AF och batteritiden är längre än förr. Canon och Nikon har tappat bollen lite när det kommer till teknikskiftet.

Enligt C/N Rykten så kan det komma nya spegelfria FF-kameror redan under detta år från dom, med större säkerhet är väl tipsen under 2019. Dom bästsäljande C/N är nog på tå för att utveckla spegelfria av olika slag.
 

"klick"

Aktiv medlem
Lite osäker på vilka inställningar som man ska använda vid filmning då jag hade Panasonic innan.
Vad jag förstått har man inte AFS så när man filmar nånting statiskt ska man först låta AFC låsa och sen via en C/funktionsknapp växla till MF så fokus inte skiftar/kryper i dåligt ljus t.ex. ?

Var först inne på att använda "focus hold" men lyckades inte klurar ut hur man "togglar" den så den är aktiv tills man stänger av.

Så är det rätt att man låser med AFC först och sen slår till MF ?
 

"klick"

Aktiv medlem
Jag la in firmware 1.01 idag. Gick som smort. Inget mer blinkande streck vilket är trevligt.
Bra gjort Sony att lösa det.
 

janne_145

Aktiv medlem
Verkar väldigt poppis den hära A7 III. La en beställning hos mina favoriter cyber***** igår (vill ju ha en gratis chokladbit). De skrev så här i fredags på dan "A7 III kommer hela tiden men har man inte order inne kommer det att dröja för kön växer hela tiden... "
Vart köpte ni era? Och hur länge fick ni vänta?
 
ANNONS