Annons

Fototips i Dalarna, landskap och fågel/djur

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Drar till Tällberg i Dalarna nästa veka, och är där hela veckan. Det kommer bli en hyggligt dedikerad foto-vecka gissar jag.
Jag personligen lutar mest åt landskap och fågel/djur/natur-foto, allt från vidvinkel til supertele,

Kommer ha bil, med Tällberg som utgångspunkt, så 10-15 mil runt omkring kan man väl flänga gissar jag.

vart ska man åka? vad ska man göra? vill jättegärna höra alla tips om natursköna ställen som är värda att besöka. vackra omgivningar? dramatiska landskap? djur och natur? vackra vyer? alla tips är mer än välkomna! :) :)

kommer googla runt själv, men vis av erfarenhet vet jag att man lätt missar dom mindre kända, och ofta vackraste, ställena på det sättet.
 

BeBest

Aktiv medlem
Ta höjd

Jag skulle försöka hitta platser med höjd och vida vyer. Ett sånt ställe är Vidablick ovanför Gärdebyn vid Rättvik. Prova gärna ett nattfoto därifrån när ljuset är duvblått över Siljan.
 

Mirc

Aktiv medlem
Visserligen ingen undangömd pärla men en av mina favoriter ändå. Föreslår Fryksås fäbodar ovanför Orsa en fantastisk utsikt och många vackra gamla byggnader./Marie
 

bony

Aktiv medlem
Du kan även ta dig upp på Granbergets topp om du kör mot Siljansnäs från Leksand. Där får du en fin vy mot nordväst och norr vid solnedgång med Siljan närmast.

Från Rättvik räcker det att du tar dig utmed rv 80 mot Falun och vänder dig om mot Siljan så finns det möjligheter till vackra vyer.

Kan även rekommendera Njupeskär, visserligen ca 20 mil bort från Tällberg... men fin miljö.

Styggforsens naturreservat i Boda, strax norr om Tällberg kan vara värt ett besök.

Från Åsledsbergets toppstuga har du fin utsikt mot Siljan i väster. Ligger straxt norr om Leksand.

Överhuvudtaget så finns många fina småbyar öster om rv 70 mellan Leksand och Rättvik; bl.a. Torrberg. Leta dig ut på småvägar så kommer du att hitta många fina fotoobjekt.

I Sundborn, ca 66 km från Tällberg, kan du hitta kulturhistoriska byggnader. Om du tar dig dit ska du även åka till Norrboda (även kallad Gammelstan), ca 50 km norr om Tällberg.

Jag har inte varit vid dammen i Trängslet - men bara hört gott om fotomöjligheter där. Dryga 120 km nordväst om Tällberg.

Överhuvudtaget finns flera bra fotoställen utmed Västerdalälven från Djurås och västerut mot Vansbro.

Lycka till!
 

Mashavet

Aktiv medlem
Alldeles intill Tällberg ligger Plintsberg. I byns södra ände finns en parkeringsplats där man har en fantastisk utsikt över Siljan, bättre än från Vidablick tycker jag. Har du lust att gå en bit kan du ställa bilen där och gå en stig rakt upp därifrån till slogbod med ännu bättre utsikt.
Ska du till Orsa och Fryksås rekommenderar jag ett besök även i den mera äkta och ännu lite levande fäboden Skräddar-Djurberga.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Tack så jättemkt för alla grymma förslag. tillsammans med googlingar och bläddrande bland foton på nätet så börjar jag få ihop en bra lista med potentiella ställen att besöka och fota. :)

Ska försöka hålla nere tempot, så man kan ta sig ordentligt med tid att drälla ute i naturen i väntan på lite djurliv. :)
 
ANNONS