Annons

Dedikerade minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag fotograferar med Canon fullformat och Panasonic m4/3 och använder SD kort till bägge. Mina frågor är:

Bör man hålla isär korten och dedikera vissa kort till resp system eller spelar det ingen roll när man ändå formaterar dem i kameran?

Vad påverkar kortens livslängd förutom oaktsamhet och vad jag läst tidigare radering av individuella bilder i kameran?
Något annat som man bör tänka på?
Ifall ni t ex skulle resa på en polarfotoresa långt bortom fotobutiker, köper ni ett gäng sprillans kort eller är det bara oro?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har också flera olika kameramodeller från olika tillverkare. Jag har för vana att alltid dedikera ett kort till en och samma kamera.

Om jag någon gång flyttar ett kort så brukar jag lågnivåformatera kortet.

Jag tycker det här skapar ordning och reda i mitt lilla huvud.

Rent tekniskt borde det inte vara några problem att flytta runt korten. Om inte kameran kan lagra bilderna till kortet borde den ju "skrika till". Om man formaterar varje gång man sätter i kortet borde risken var minimal.

Om jag skulle åka på långresa så skulle jag se till att ha rejält med extra kort med mig. Gärna några som jag faktiskt har använt ett par gånger och vet att de funkar. Tar man en helt nytt kort direkt ur förpackningen så finns ju alltid en minimal risk att det faktiskt har något tillverkningsfel.

Jag är bara en amatörfotograf som tar begränsat med bilder men jag måste säga att minneskorten verkar relativt stabila. Här på forumet kan man då och då läsa om någon som drabbats av trasiga kort men det verkar inte vara så vanligt.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Formaterar du korten innan användning i kameran spelar det ingen roll om du använt det hit eller dit. Jag använder bilkamerans kort i min Canon eller i min drönare, men jag formaterar först.

I min Canon lågnivåformaterar jag alltid. Det bör slita på kortet mer men jag har inte märkt av något strul. Detta har jag gjort så länge jag haft SD-kort till Canon. På senare år har det blivit så mycket som två tre gånger per vecka. Två syften till varför:

  1. Blir kortet stulet lyckas ingen återskapa vad som en gång funnits där.
  2. Enligt Canons manual ska man lågnivåformatera när kortet blir märkbart slött. Jag antar, men är inte säker, på att ett SD-kort måste radera gammal data innan ny data skrivs över. Har man då nollat kortet behöver man inte ta extravägen med att radera gammal data eftersom det redan gjorts.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
MInneskort verkar vara väldigt pålitliga. Det viktigaste är att alltid formatera korten i den kamera man tänker använda.
Jag har för vana att alltid formatera korten. Inte bara radera bilderna.
Har 2 Fuji och en Canon. Det händer att kortet som suttit i Fuji hamnar i Canon.
Så länge jag formaterar kortet innan jag använder det verkar det inte ha någon betydelse.

Det enda SD kort som havererat för mig var ett som sprack upp där de båda plasthalvorna är limmade eller svetsade ihop.

Skall man ut på en rejal resa är det alltid bra att ha med sig några extra kort. Det är ju inte alltid man kan tömma över bilderna till en dator varje dag.

Skall man åka till polartrakterna bör man nog vara mer bekymrad över batterierna till kameran. Är man ute i kyla brukar kapaciten på batterierna minska avsevärt.
 

esox42

Medlem
Bör man hålla isär korten och dedikera vissa kort till resp system eller spelar det ingen roll när man ändå formaterar dem i kameran?
Jag har vid upprepade tillfällen flyttat SD-kort fram och tillbaka mellan Nikon- och Panasonickamera utan att formatera. Det har funkat utmärkt. Namnet på den katalog som respektive kameramärke lägger filerna i är olika. Däremot kan varje kamera bara visa "sina egna" bilder. Jag har även, i brist på USB-sticka, använd SD-kort som flytta-filer-mellan-datorer-lösning. Ingen kamera har sedan gnällt om de filer jag då lämnat kvar på kortet.

Vad påverkar kortens livslängd förutom oaktsamhet och vad jag läst tidigare radering av individuella bilder i kameran?
Eventuella problem pga av radering av enstaka filer ligger väl på filsystemsnivå snarare än kortnivå?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har vid upprepade tillfällen flyttat SD-kort fram och tillbaka mellan Nikon- och Panasonickamera utan att formatera. Det har funkat utmärkt. Namnet på den katalog som respektive kameramärke lägger filerna i är olika. Däremot kan varje kamera bara visa "sina egna" bilder. Jag har även, i brist på USB-sticka, använd SD-kort som flytta-filer-mellan-datorer-lösning. Ingen kamera har sedan gnällt om de filer jag då lämnat kvar på kortet.



Eventuella problem pga av radering av enstaka filer ligger väl på filsystemsnivå snarare än kortnivå?
Tror vi alla raderar misslyckade bilder direkt i kameran. Egentligen raderar man ju inte bilden. Det enda som händer är att man tar bort flaggan som talar om var filen finns i registret. Bilden finns ju egentligen kvar till den skrivs över eller man formaterar kortet.
Att det skulle ha någon negativ inverkar har jag svårt att tro på.
 

bach7617

Aktiv medlem
Eventuella problem pga av radering av enstaka filer ligger väl på filsystemsnivå snarare än kortnivå?
Tack för svar allihopa! Jag har bara läst någonstans här på forumet att radering i kameran inte är bra för katalogen på kortet – kan väl inte påstå att jag förstår men har ändå hållit mig ifrån det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för svar allihopa! Jag har bara läst någonstans här på forumet att radering i kameran inte är bra för katalogen på kortet – kan väl inte påstå att jag förstår men har ändå hållit mig ifrån det.
Det finns väl normalt ingen anledning att radera bilder i kameran om man inte har platsbrist. En viss risk att man raderar fel bild finns. Fortsätter man fota då så minskar chansen att det går att återskapa bilden man ville behålla.

Själv formaterar jag minneskorten först då de bilder jag vill behålla finns på två andra ställen (i datorn och på en backupdisk). Innan dess fungerar minneskorten som backup.

Normalt använder jag samma kort till samma kamera, eftersom de formaterats för den kameran. Kortet får ju namn efter kameran. Men praktiskt har det mindre betydelse då jag ställt in filnamnet så jag kan se vilken kamera (jag använder två olika nikonhus) bilden tagits med. Exif-datan finns också.

Hur kameran hanterar kataloger och filnumrering kan vanligen ställas in i kameran.

Att ta med sprillans kort på en resa kan ju vara en risk om de inte funkar när man är på plats. Normalt är märkeskort stabila. Ett av mina Sandisk Extreme CF-kort började nyligen uppföra sig opålitligt efter flera års användning, så det skulle inte få följa med. Med dubbla kortplatser brukar det ordna sig ändå om ett kort havererar.
Det är i alla fall bra att ha med sig minneskort på resor för det är inte säkert att det går att hitta rätt sort att köpa dit man kommer (har ett Kingstonkort som jag fick köpa i Barcelona) :).
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Formaterar man aldrig blir det antagligen problem så småningom. Huvudsaken är att kortet rymmer tillräckligt och är tillräckligt snabbt för kameran.
 
ANNONS