Annons

Affinity Photo 1.7 desktop släppt. Vad tycker ni

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Så då har Affinity Photo 1.7 för desktop släppts. Någon som har provat? Har lite svårt att hitta lista över nya funktioner, så har någon hittat någon oumbärlig nyhet?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Så då har Affinity Photo 1.7 för desktop släppts. Någon som har provat? Har lite svårt att hitta lista över nya funktioner, så har någon hittat någon oumbärlig nyhet?
Oumbärliga eller inte.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/full-feature-list/

Men multi-GPU och eGPU-stöd är intressant.
Korrigering av optiska svagheter är trevligt.
På retusch-sidan och HDR har också mycket förbättrats som säkert många kommer att uppskatta.

Big performance increases across Mac, Windows and iPad
Pen and dial support for Surface devices
HDR / EDR monitor support
At least 2x faster loading of RAW files
More effective noise reduction, hot pixel removal and wide colour space development
New Sub Brushes to combine multiple brushes in a single stroke
Symmetry (up to 32-way) is now supported - including on-canvas controls and optional mirroring
On the fly nozzle rotation now available with shortcut keys
New “Procedural texture” and “Voronoi” filter effects
Live filter effects have been rewritten to improve performance
An all-new HSL adjustment layer has been added, supporting custom hue ranges, new UI and picker controls
Layers studio revamp
Alternate futures for document history
HEIF images can now be loaded, including loading of any depth map
Added support for 12bit and 16bit CMYK TIFF files
New Assets Panel available to store and drag and drop regularly used assets
Huge macro and batch processing improvements
 

Måns H

Aktiv medlem
Har köpt Affinity 1.7

Så då har Affinity Photo 1.7 för desktop släppts. Någon som har provat? Har lite svårt att hitta lista över nya funktioner, så har någon hittat någon oumbärlig nyhet?
Hej! Jag behövde en ersättare för mitt CS 6 som funkat bra i många år men inte så bra med senaste uppdateringen av OS i min Mac.

Inspirerad av en nätkompis som gått över till Affinity tog jag ett djupt andetag och köpte programmet. Det var ju inte dyrt alls.

Jag är rätt usel på att lära mig nya program, Photoshop tog mig åratal och jag lär mig ännu efter 10 - 12 år. Affinity har också en inlärningströskel.

Plus: De vanliga redigeringsfunktionerna verkar bra i något fall utmärkta. RAW-framkallningen tycker jag fungerar bra, ser kanske lite mjuk ut men lätt att få till. Sammantaget tror jag programmet är bra på bildkvalité och många funktioner intuitiva.

Minus: Verkar långsamt på min early 2009 Imac. Arbetsflödet annorlunda och ibland direkt otympligt. Allt sparas, det är som att köra Photoshop och behålla borttagna bildytor i minnet efter beskärning. Programmet jobbade inte med Bridge.

Nu har jag fått tips om hur man får Bridge att jobba hjälpligt med Affinity. Jag kan nu öppna DNG-filer från Bridge till Affinity. Men deras .afphotoformat ger inga thumbnails varken på Bridge eller Fast Raw Viewer. Så för att hitta såna bilder måste man nog notera beteckningen. (Eller jag har missat något.)

.afphotoformatet är som .psd-filerna hos Adobe, drar fort iväg från ursprungliga kanske 25mb till flera hundra. Så jag siktar på att jobba klart i ett svep och exportera till .jpg där typ 8-9 mb räcker långt.
 

Jonis_söderort

Ny medlem
Installerade förra veckan. Tycker det flyter på lite bättre än förut helt klart.
Dock stör jag mig fortfarande på att batchframkalla RAW-filer.
Verkar inte finnas ett lätt sätt, man måste göra macron. Eller är jag helt ute och cyklar ?
 
ANNONS