Annons

Bättre Blixtbilder? (Blixtexp.komp. och exp. komp.)

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag har köpt en EOS 33:a nyligen och börjat fundera lite på på funktionen "Blixtexponeringskompensation". Jag vill helt enkelt lära mig ta bättre blixtbilder och funderar på om man kan använda blixtexp.kompen och vanliga exp.kompensationen tillsammans för att på så sätt få en rätt exponerad bild men med en lägre blixtstyrka så man får med mer naturligt ljus.

Om jag ställer tex. Blixtexp.k. på -1,5 och vanliga exp.k. på +1,5. Kommer detta gå jämnt ut och ge mig en rätt exponerad bild eller är det mer komplicerat än så här? Och vad är i så fall lagom att köra på -1,0 och +1,0; -2,0 och +2,0 eller vad tror ni?

Någon som har provat det här och vet om det funkar? Eller har ni några andra liknande tips för bättre blixtbilder?

Hmmm, blev lite krångligt nu men jag hoppas att ni förstår...

/Jeppe
 

FotoJeppe

Aktiv medlem
Nej, vad jag vet så har EOS 33 inte någon sådan funktion. Blixten jag har (Sigma EF-500 ST) är inte så avancerad så jag undrar om man kan göra så som jag har beskrivit det ovan ...
 

.Z.

Aktiv medlem
Vad du ska göra är att du ska lämna P-läget & välja Tv-läget.

I det läget så väljer du tid & kameran väljer bländare. Om du då ändrar tiden till en så pass lång tid så att du ser att bländaren börjar stänga så har du uppnått en så pass lång tid så att du får in det befintliga ljuset. I detta läge så kan du slå på blixten & när du då tar bilden så får du en blandning av befintligt ljus samt blixtljus.

Tiderna kommer förmodligen att bli långa varför högkänslig film eller stativ kan vara att föredra. Man kan dock få ganska så fräcka effekter i rörelser då den långa slutartiden ger rörelseoskärpa medan blixten "fryser" en del av rörelsen...

Hur mycket du ska kompensera får du nästan testa dig fram till & jag föreslår att du gör en testfilm & provar dig fram med minuskompensation både på blixt samt den vanliga kompensationen, tror inte att det blir aktuellt med pluskompensation.

Nu hoppas jag verkligen att detta funkar på Canon (Tv-läget alltså), var sååå länge sen jag körde EOS & min beskrivning är vad jag använder på min Minolta (i dess S-läge)...

//Larsa
 

FotoJeppe

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Larsa, det låter ju rätt smidigt. Men hur många "steg" är lagom att bläddra när slutaren börjar minska i storlek?

Men måste man verkligen exponeringskompensera när man kör denna metoden? I så fall varför och ungefär hur mycket? Jag ska göra en testrulle men det kan vara bra att ha något att gå på...

/Jeppe
 

.Z.

Aktiv medlem
FotoJeppe skrev:
Tack för svaren!

Larsa, det låter ju rätt smidigt. Men hur många "steg" är lagom att bläddra när slutaren börjar minska i storlek?

Men måste man verkligen exponeringskompensera när man kör denna metoden? I så fall varför och ungefär hur mycket? Jag ska göra en testrulle men det kan vara bra att ha något att gå på...

/Jeppe
Om du ska handhålla kameran så gäller det nog att använda Så snabb tid som möjligt, d.v.s. i princip max bländaröppning.

Ang. kompensation Så är det svårare, är så olika från utrustning till utrustning men i de flesta fall så får man kompensera ned, åtminstone det befintliga ljuset 1-2 steg och möjligtvis blixten 1/2-1 steg, annars så blir bilden inte naturlig utan för ljus. kör även några bilder utan kompensation, det som funkar med min utrustning kanske inte stämmer med din.Du får testa dig fram, se till så att du får rimliga tider i förhållande till den brännvidd du använder (alltså inte toklånga) och använd helst lite ljuskänsligare film.

//Larsa
 

danneman

Aktiv medlem
Generellt kan man nog säga att blixtkompensering endast berör graden av blixtljus medan den vanliga exponeringskompensationen påverkar hela resultatet.

Alltså för att minska blixtens inverkan (upplättning) ställ ned blixtkompenseringen men lämna den vanliga exponeringskompenseringen orörd!

Sedan kan man beroende på situtaion välja manuella inställningar eller se till att få längre slutartider för mera naturligt ljus i bilden.
 

.Z.

Aktiv medlem
Eftersom kamerans ljusmätare vid svag belysning alltid har en tendens att " pusha upp" ljuset så ska du även testa att dra ned exponeringen något på det befintliga ljuset... Detta gäller alltid vid foto i svagt ljus, även nattfoto utomhus utan blixt.

//Larsa
 

FotoJeppe

Aktiv medlem
Okej, jag är inte riktigt med än på hur alla ljus och värden hänger ihop, men det listar jag nog ut om jag får tänka lite på det under natten...

Larsa, med din variant måste jag alltså kompensera både blixten och exponeringen i kameran för att få en rätt exponerad bild. Och hur många steg jag bläddrar efter att bländaren börjar minska i storlek, desto mer naturligt ljus får jag med i bilden? (Men då får jag knappt någonting precis när bländaren börjar miska?! och måste då bläddra lite till så jag får (för) långa tider...)

Hmmm, det här kan bli svårt att lära sig, jag har aldrig använt blixten riktigt innan. Det är så mycket inställningar och kompensationer överallt så man blir ju snurrig...

/Jeppe
 

.Z.

Aktiv medlem
FotoJeppe skrev:
Larsa, med din variant måste jag alltså kompensera både blixten och exponeringen i kameran för att få en rätt exponerad bild.
Jag säger inte att du måste men du ska testa.

FotoJeppe skrev:
Och hur många steg jag bläddrar efter att bländaren börjar minska i storlek, desto mer naturligt ljus får jag med i bilden?
Nej. När bländaren börjat stänga så får du, enligt kamerans exponeringsmätning, in rätt mängd befintligt ljus. Om du då fortsätter att skruva mot längre tider så kommer bländaren att stänga för att bibehålla samma exponering, den blir alltså densamma.

För att inte få alltför långa tider (tiden blir lång i normal rumsbelysning) så bör du alltså ligga på en så pass lång tid så att bländaren just börjat stänga & stanna där. Självfallet så får du då ett kort skärpedjup.

Detta är ganska så enkelt att testa sig fram till när man kör digitalt men lite knivigare med analogt.

Ta en testrulle & gör först som jag säger men utan kompensation. Sen så kompenserar du ned blixten i halva steg ned till -2 (4 bilder). Sedan så kompenserar du ned det befintliga ljuset på samma sätt. Kör lite olika kombinationer & notera.

Jag föreslår att du använder Dia eftersom du då bättre kan bedömma exponeringsskillnaderna & hur lågdagrar återges. Tänk på att inte fylla ut alla skuggor med blixten, då blir det platt.

Jag önskar att någon här på FS med en CanonDSLR & blixt kunde göra en snabbtest av mitt resonemang & se hur det överensstämmer.

Jag har praktiserat detta med D7i med gott resultat men den är lite knepig i blixtexponeringen så det är inte säkert att det överensstämmer med en Canon.

Tredje bilden på denna sida "i kyrkan" är tagen med D7i på stativ & upplättningsblixt. Har inte total koll men gissar på att tiden ligger på ca 1/15 sek & det befintliga ljuset samt blixtljuset är nedkompenserat 1-2 steg. Bilden är tyvärr mycket "grisig" i inlägget men är i original mycket bättre än den jag tog utan blixt där kontrasterna är för stora. Att på en sådan här bild bara bränna iväg en normal blixtbild är helt bortkastat.

//Larsa
 

FotoJeppe

Aktiv medlem
Skulle inte någon vänlig människa med en canon DSLR kamera (med blixtexponeringskompensation i huset) och en blixt (helst i klass med en 550EX eller Sigma EF-500) kunna visa skillnaden och effekten av blixtexponeringskompensationen med några enkla testbilder? Jag vill bara se ungefär hur stor skillnad det är mellan 0; -0,5; -1,0; -1,5 osv... (Känns lite onödigt att göra en testrulle med min 33:a bara för det)

MVH /Jeppe
 
ANNONS