Annons

Nikon F80...

Produkter
(logga in för att koppla)

RobGum

Aktiv medlem
Hej på er alla F80-användare. Jag har upptäckt att mitt batteri i stort sett alltid ser ut att vara fullt. I helgen tog batteriet slut för andra gången sedan jag köpte kameran. Det blev samma sak som första gången. Enligt displayen var batteriet fullt men...

När jag slår på kameran, fokuserar den vid påslagningen. Därefter går det inte att fokusera på nytt utan att göra samma sak igen. Jag har aldrig sett att batterimätaren varit halv. Det är visserligen inte hela världen. Allt löser sig när man bytt batteri och jag brukar alltid ha ett batteri i reserv i väskan men det vore ändå kul att veta. Är det bara min kamera som beter sig på detta viset?
 

leppala

Aktiv medlem
vet faktiskt inte, använder ett batteripack och de batterierna har tagit slut en gång, dock så hade jag glömt kameran på i väskan ca en vecka så jag hann aldrig se hur batterilampan indikerade detta.
 

Ingemansson

Aktiv medlem
Nej, min mätare betar sig normalt och varnar i god tid för slut på batteri, och det där med att den fokuserar vid påslag känner jag inte heller igen. Min fokuserar enbart när jag trycker ner avtryckan halvvägs.

Detta låter som ett elektriskt fel men det kanske bara fel i mjukvaran och då är det säkert lätt fixat, har du garanti kvar?

/Andreas
 

RobGum

Aktiv medlem
Jag har inte tänkt på det så mycket. Men felet har troligtvis varit med sedan jag köpte kameran. Garantin gick ut bara för några dagar sedan. :(

Då är i alla fall gåtan löst. Det är inget jätteproblem men det känns lite retligt att jag inte upptäckte felet förra måndaden istället....
 

Thomas.Bjork

Aktiv medlem
Ett sådant batteri du har fungerar så att det ger full spänning då det slås på, fast det är nästan slut. Därefter sjunker spänningen mot noll på bara några sekunder.
Spänningen på t.ex. alkaliska batterier sjunker långsamt och mjukt, men på laddningsbara Ni-MH batterier (och säkert även lithiumbatterier) tar krämen slut mycket plötsligt.
/Thomas
 
ANNONS