Annons
Gammal 2019-11-26, 16:03
Androbosso

Flash Gordon skrev: Skit i folk som försöker vara experter och rekommendera fasta objektiv. Jag har en drös av dem. De är bäst för när man vet vad man skall fota och kan alla grunderna.
Inte för att va sådan men själv började jag att fotografera med fasta objektiv och ägt flertalet, samt flera olika zoomar. Själv har jag aldrig gillat att använda zoomar, blir väldigt sällan nöjd med dessa bilder. Varför vet jag ej men det är bara min preferens antar jag.

Men sen ja, jag tycker också att 18-55 vore ett perfekt start objektiv. Väldigt fint och den inbyggda stabiliseringen är väldigt användbar ihop med xt-2an.
Gammal 2019-11-26, 16:31
martinot

Bengf skrev: Fuji kameror är erkänt bra med sina fina objektiv, är man ändå sugen på att senare vilja äga en småbilds kamera ( FF )- så har inte Fuji någon sådan i ett nästa steg utan då blir det deras mellan format, nu reder sig Fuji väldigt långt ändå så någon FF kanske aldrig blir aktuell, verkar annars lite vanligt att flera har någon småbilds modell plus en Fuji APS-C då täcker man upp det mesta.
Byter man sensorformat så måste man även byta ut objektiven för att kunna ha nytta av det, så då har det ju ingen betydelse gällande vilket system man startar med. Men visst kan man starta med småbild (gjorde själv så gällande digitalt med Nikon). Men kan även lika gärna starta med något mindre än APS, som tex. m43. Allt har sina för och nackdelar.
Gammal 2019-11-26, 16:32
martinot

ashur skrev: Ja hon har bekanta som har systemkameror och lånat kamerorna. Jag har en gammal sony nex 3 från 2009 (om jag minns rätt) kamerar fungerar fortfarande men den är rätt sliten har varit med mig på många backpacking resor.
Varför inte låta henne låna den kameran och testa, och sedan kan hon/du skaffa bättre åt henne vid behov?

Det hade nog jag gjort.

Å andra sidan så förstår jag att det då inte blir samma fina present och överraskning (så inte helt lätt kanske).
Gammal 2019-11-26, 18:01
PMD

fotobollfoto skrev: Undrar om det egentligen bara är något vi försöker intala oss själva.
Mina två första kameror i livet fick jag som presenter. Min tredje kamera - min första systemkamera - fick jag av pappa när han hade bytt upp sig.
Jag fick aldrig chansen att utvärdera olika kameror mot varandra. Jag hade kul ändå, med den kamera jag för stunden hade.

Några olika systemkameror har passerat revy i min ägo sedan dess.

Det är väl först nu ungefär fyrtio år senare, som jag vill att mina två kameror jag använder samtidigt ska vara lika varandra i grepp, knapplayout, etc, och framförallt kunna dela objektiv.
I tonåren (jag gissar din ålder när du fick en kamera av din pappa) är man mycket mer benägen att acceptera konstigheter när det gäller ergonomi, helt enkelt för att man inte har något att jämföra med. Det gällde åtminstone min generation och du är nog inte extremt mycket yngre än jag. Idag har redan barn erfarenhet av mängder med elektronisk apparatur och om det ska vara värt att fotografera med en systemkamera så tror jag att de flesta vill att det inte ska vara väldigt mycket krångligare än att fotografera med en telefon.
Gammal 2019-11-26, 18:19
fotobollfoto

PMD skrev: [...] benägen att acceptera konstigheter när det gäller ergonomi, helt enkelt för att man inte har något att jämföra med. [...]
Det är väl lite precis det jag menar. Att valfrihet inte alltid är en frihet. På vår tid (vi är nog i samma generation. Jag fick min första kamera 1971, och första systemaren mot slutet av samma decennium) var vi befriade från att välja. Det blev bra ändå.

Jag är säker på att ett spirande fotointresse inte dödas av att ergonomin blir lite som den blir. Att vänja sig vid sin kamera tar tid. Den ergonomi som känns så rätt i butiken kanske aldrig blir så bra som en annan efter en tids användning.

Ett par skor av hög kvalitet kan kännas väldigt aviga de första dagarna. Men när de är ingångna vill man inte byta bort dem för alla andra skor i butiken.
Gammal 2019-11-26, 20:53
Erik Schalin

ashur skrev: Det är sant men det är roligt och överraska henne, har funderat på att ta henne till scandinavian photo i sthlm så får hon ta klämma och känna på kamerorna.

Har du någon tips på bra fotokurs? har kollat lite på nätet och har hittat följande
https://www.kurser.se/kurs/fotokurs-stockholm

Jag brukar själv utbilda mig via youtube och udemy, men det där är personligt vad man föredrar.
Du skrev väl i början att hon var konstintresserad?
Då vill man säkert leka med bilderna i datorn också.

Föreslår en årsprenumeration på Moderskeppet.se

Finns mycket men mest inriktat på Adobes program.
Gammal 2019-11-27, 04:57
Bengf

martinot skrev: Byter man sensorformat så måste man även byta ut objektiven för att kunna ha nytta av det, så då har det ju ingen betydelse gällande vilket system man startar med. Men visst kan man starta med småbild (gjorde själv så gällande digitalt med Nikon). Men kan även lika gärna starta med något mindre än APS, som tex. m43. Allt har sina för och nackdelar.
ja det har du i och för sig rätt i, objektiv annars som av typen 200-500/600 kan fungera också på APS-C och FF vad jag förstått, har man inte växlat sådana mellan Nikon D500 och D750 tex. Annars menar jag inlåsnings effekten, Fujis bästa objektiv kostar lite som även hos andra, Fuji har ju för övrigt flera andra som X-E3 och senaste X-A7.
Gammal 2019-11-27, 05:11
lonian

Bengf skrev: Trevligt att TS söker efter en systemkamera inte tu tal om annat. man undrar ändå hur många miljarder som använder en telefon som saknar precis allt som en kamera har eller som önskas av alla i tråden, rattar, spakar, hjul och knappar och framför allt en sökare, allt nås inte med pekfinger eller tumme eller, solen skiner och man ser inte eller alla ändrings symboler på telefonskärmen ordentligt, EVF så bra att ha.

Telefonägarna fotar glatt vidare, obekymrade över bländare och iso, blixtsnabbt sända en bild till kompisen, skriver så snabbt dessa ungdomar så man häpnar med telefonen. och inom kort så kommer man att peka på en figur eller ett föremål på den tagna vidvinkelbilden så fixar AI en lämplig vald förstoring av god kvalitet.
Det är väl just av den anledningen många telefonfotografer ledsnar på kameror då de inte är uppkopplad och det tar ett par extra steg att plocka fram bilderna från minneskort, till dator, redigera och tillbaks till fånen och så upp på Instagram eller liknande. Nu går det ju även att slänga in bilder via wifi från kameran men är inte smidigt alla gånger.
Gammal 2019-11-27, 06:25
fotobollfoto

lonian skrev: Det är väl just av den anledningen många telefonfotografer ledsnar på kameror då de inte är uppkopplad och det tar ett par extra steg att plocka fram bilderna från minneskort, till dator, redigera och tillbaks till fånen och så upp på Instagram eller liknande. [...]
Trådskaparens fästmö ”håller mycket på med konst”. Det låter i mina öron som en långsam, kreativ, konkret process där eventuell publicering på Instagram är två klick bort precis i slutet.

En systemkamera där konstnären får bättre kontroll på den långsamma kreativa processen än med en mobilkamera är antagligen inte i första hand en annan Instagramkamera. Intagramkameran har hon redan i sin mobil.
Gammal 2019-11-27, 09:27
Bengf

lonian skrev: Det är väl just av den anledningen många telefonfotografer ledsnar på kameror då de inte är uppkopplad och det tar ett par extra steg att plocka fram bilderna från minneskort, till dator, redigera och tillbaks till fånen och så upp på Instagram eller liknande. Nu går det ju även att slänga in bilder via wifi från kameran men är inte smidigt alla gånger.
Ja precis, det har varit uppe några gånger med diskussioner att kamera tillverkarna snart behöver hitta på lite mera telefon egenskaper, man behöver nog inte ringa med kameran ännu, yrkes kameror har röstmemo till bilder bland annat, och numera fina Live View lösningar, tangentbord att ta fram på skärmen osv.

Om Samsung fortsatt med kameror så hade vi nog varit där redan, deras NX1 var tidig med codec 265 och Tisen, liknande android system, om jag fattade rätt.
Gammal 2019-11-27, 16:47
ashur

Tack för alla svar :) jag har bestämt mig för en x-t2 och självklart en fotografikurs
Om ni kan rekommendera någon bra kurs så vore det kanon.
Gammal 2019-11-27, 18:49
Brix

ashur skrev: Tack för alla svar :) jag har bestämt mig för en x-t2 och självklart en fotografikurs
Men inget objektiv? :D
Gammal 2019-11-27, 21:36
Flash Gordon

ashur skrev: Tack för alla svar :) jag har bestämt mig för en x-t2 och självklart en fotografikurs
Jag har ett alternativ där. Köp On1 för att hantera raw-bilder. Lägg sedan till plus medlemskap. Kostar nog totalt 2 000 kr för ett år.
On1 är ett program som är minst lika bra som LR. egentligen bättre.
Deras kurser täcker inte bara hur man jobbar i On1 utan också mycket mer om fotografri. Ni kan båda ha stor nytta och nöje av deras kurser.
Det är som att ha LR och Moderskeppet samtidigt. Fast bättre
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.

Elinchrom ELB 500 TTL