Annons

Akvarist ute efter utrustning.

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Jo, makroobjektiv är ju sällan byggda för att vara speciellt snabba i autofokus, eftersom man traditionellt oftast fokuserar manuellt vid närbildsfoto. Precision i fokusering är det som prioriterats. T.ex Sigma EX 70/2,8 har ett ganska långt fokusslag dvs man får vrida mycket mellan närgräns och oändligt. Den har inte heller fokusbegränsare. Detta innebär att manuell fokusering funkar alldeles utmärkt, men autofokus kan vara seg, speciellt om man varierar fokusavstånden mycket. Däremot är väl 'de storas' (Canon/Nikon) egna makroobjektiv med inbyggda ultraljudsmotorer skapligt snabb i af, även om de också har långa fokusslag jämfört med 'vanliga' objektiv :)
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Du sa tidigare att du var ute efter 105 mm brännvidd....Idag finns det minst 3 st Nikon 105 mm macro till salu mellan 5000 - 5500 på detta forumet..

Sedan brukar det säljas lite utrustning även på Nikon forumet http://www.nikonforum.se/index.php?/forum/16-säljes/

Som sas i tidigare inlägg så brukar Nikon objektiv ha en knapp som begränsar fokuslängden vilket är mycket praktiskt och ger dig snabbare fokus..Jag anv det jämt vid akvariefoto.

Men ibland så blir man tvingad att anv det manuella läget...speciellt vid fotande av svarta fiskar (huvudet) då objektivet inte hittar fokus som ex mina Tropheus sp black, Bulu Point se bild http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/212285/2861808.htm

Även vid små yngel på 20 mm är det manuellt fokus som gäller...
 

Smrtihara

Medlem
Pust! Tack, matti för svaret. Jag tror det verkar som om Sigma 70mm kanske inte är optimalt för mig.

Göran, dina tips om de beg. Nikon 105 mm objektiven är jättebra. Jag kanske ska våga mig på begagnat ändå. Eftersom jag själv har så lte kunskap om objektiven och dess hållbarhet har jag stirrat mig lite blind på nya saker.

Denna bilden (av en Nothobranchius Palmqvisti) har jag tagit med lånad utrustning och givetvis med mycket god guidning. Bilden är tagen med en Canon EOS 100D, EF50mm f/2.5 Compact Macro och tre fasta blixtar. Den utrustningen var urskoj och väldigt lättarbetad. Jag strävar efter att sätta ihop utrustning som ska klara av sådana foton nästan lika lätt.
 

Bilagor

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Något som talar för Nikon 105 mm 2.8 macro är du kan montera Nikons konverter 1,4 - 1,7 - 2.0 vilket gör att du får ett litet fint teleobjektiv.
Inte med autofokus men med manuellt fokus.. Kan vara en bra lösning vid ex fotande av Trollsländor mm..
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Objektiv

Tänkte bara komma med tips om objektiv eftersom jag har dålig koll på blixtar och vilka kameramodeller som kan styra trådlöst.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sp90vcCa
Denna den senaste modellen ska vara minst lika skarp som den äldre och dessutom ha snabbare AF. Själv har jag den äldre modellen och den är äckligt skarp! Objektivet har fokusbegränsare som gör AF snabbare dessutom. Det man vinner i pris jfrt med originaloptik kan då läggas på blixtar eller öl eller vad man nu vill.
 
ANNONS