Annons

Motljusskydd till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

mkhg

Medlem
Hej!
Sitter och letar efter lite bra motljusskydd eftersom jag funderar på att inskaffa det. Jag har en Canon EOS 1200 D systemkamera med objektiv 18-55 mm som man fick med när man köpte kameran. Är det någon som har lite tips på bra motljusskydd? Och vart man kan köpa ett?

Alla tips mottages, och vad har ni även för erfarenhet av just motljusskydd?
 

Tbirder

Aktiv medlem
Hej!
Sitter och letar efter lite bra motljusskydd eftersom jag funderar på att inskaffa det. Jag har en Canon EOS 1200 D systemkamera med objektiv 18-55 mm som man fick med när man köpte kameran. Är det någon som har lite tips på bra motljusskydd? Och vart man kan köpa ett?

Alla tips mottages, och vad har ni även för erfarenhet av just motljusskydd?
Motljusskydd i original är oftast löjligt dyra med tanke på att det bara är en bit plast. Om du tycker det är okej att vänta några veckor på leverans rekommenderar jag att du köper ett på Ebay, så får du det väldigt billigt: http://www.ebay.com/itm/SN9F-For-Canon-EOS-60D-600D-550D-500D-1100D-with-EF-S-18-55mm-EW-60C-Lens-Hood-/121224199527?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item1c39867d67
 

AWid

Aktiv medlem
........och vad har ni även för erfarenhet av just motljusskydd?
Använd alltid motljusskydd (rättvänt:).Det gör alltid nytta. Även inomhus och när det är mulet. Undantag om du använder blixt och motljusskyddet skuggar blixten. Däremot kan du skippa eventuellt UV-filter. Särskilt om det är en billig variant så försämrar det bildkvaliteten märkbart.
Som nämts ovan - köp motljusskydd på ebay om du vill spara pengar.
 

mkhg

Medlem
Tack för era svar men är inte riktigt ett "fan" av just Ebay med tanke på att det kan vara dålig kvalité osv..
 

AWid

Aktiv medlem
Tack för era svar men är inte riktigt ett "fan" av just Ebay med tanke på att det kan vara dålig kvalité osv..
Har handlat mycket på Ebay utan några kvalitetsproblem. Och det har varit rätt avancerade prylar typ GPS-triggers, fjärrutlösare etc. Ett motljusskydd är en rund svartfärgad plastbit för under 10 kr! Vad kan gå fel?
 

mkhg

Medlem
Har handlat mycket på Ebay utan några kvalitetsproblem. Och det har varit rätt avancerade prylar typ GPS-triggers, fjärrutlösare etc. Ett motljusskydd är en rund svartfärgad plastbit för under 10 kr! Vad kan gå fel?
Ja så kan man tänka. Och ja med tanke på att de inte kostar så mycket kan det vara värt ett försök. Har du något tips vilken typ av motljusskydd som är bäst? Det finns både runda och sedan finns det ju de som dessa t.ex (http://www.ebay.com/itm/58mm-Lens-Cap-58mm-Lens-Hood-For-Canon-EOS-1200D-18-55mm-Lens-/400690978630?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item5d4b0b1f46)

Vilken typ är bäst?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Ditt objektiv snurrar där fram när det fokuserar, då är det ingen bra idé att ha ett "blomformat". :) Ett runt är det som gäller.
 

AWid

Aktiv medlem
Ja så kan man tänka. Och ja med tanke på att de inte kostar så mycket kan det vara värt ett försök. Har du något tips vilken typ av motljusskydd som är bäst? Det finns både runda och sedan finns det ju de som dessa t.ex (http://www.ebay.com/itm/58mm-Lens-Cap-58mm-Lens-Hood-For-Canon-EOS-1200D-18-55mm-Lens-/400690978630?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item5d4b0b1f46)

Vilken typ är bäst?
Spelar nog ingen roll:) Det du länkar till ser kanske roligare ut. Dessutom får du ju ett främre objektivlock med på köpet för totalt ca. 25 spänn:) Men välj en säljare med över 99% i rating. (Den du länkar till har 99,6% så den är nog helt ok)
Anders W

PS Om Alexander ovan har rätt så tar jag tillbaka vad jag sagt ovan och påstår motsatsen:) Snurrar objektivet där fram ska du naturligtvis ha ett runt!
 

mkhg

Medlem
Den tanken slog även mig. Ja mitt objektiv snurrar och då låter det mest troligt att ha ett runt. Tack för alla era svar, hjälpt mig mycket på vägen! :)
 
ANNONS