Annons

Canon köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har senaste månaderna börjat fota väldigt mycket och ofta, känner verkligen att jag har börjat brinna för det. För tillfället använder jag mig av en Canon 750D och kitobjektiv 18-55 samt 50mm 2.8.

Jag fotograferar mycket landskap, en del roliga bilar samt en del porträtt.
Är sugen på att uppdatera min kameraväska.

Vad skulle ni rekommendera för objektiv?
Budget 4000-5000kr.


Tacksam för svar! 😊
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Man kan säga att det finns fem vägar att gå när man köpt en kitzoom:

1. Mer vidvinkel, ex skarpa och prisvärda Canon EF 11-18 IS STM. Bra objektiv för landskap.

2. Mer tele. Nya Canon EF 70-300/4-5,6 IS II USM har blixtsnabb autofokus och ger lång räckvidd. Ex för att fota djur.

3. Makro. Du skriver att du har ett 50/2,8. Om det är ett Sigma 50/2,8 makroobjektiv så behöver du inte fundera mer på makro.

4. Högre kvalitet. Du kanske trivs med zoomomfåget, men. I'll ha högre bildkvalitet. EF-S 17-55/2,8 ger högre ljusstyrka, bättre skärpa och högre ljusstyrka. Nya EF-S 18-135/3,5-5,6 IS USM ger ännu större omfång och har supersnabb AF.

5. Högre ljusstyrka. EF 50/1,8 STM ger dig möjlighet att fotografera i svagt ljus och ta porträtt med tydligt utsuddad bakgrund. Det här objektivet ger mycket för pengarna.
 
Man kan säga att det finns fem vägar att gå när man köpt en kitzoom:

1. Mer vidvinkel, ex skarpa och prisvärda Canon EF 11-18 IS STM. Bra objektiv för landskap.

2. Mer tele. Nya Canon EF 70-300/4-5,6 IS II USM har blixtsnabb autofokus och ger lång räckvidd. Ex för att fota djur.

3. Makro. Du skriver att du har ett 50/2,8. Om det är ett Sigma 50/2,8 makroobjektiv så behöver du inte fundera mer på makro.

4. Högre kvalitet. Du kanske trivs med zoomomfåget, men. I'll ha högre bildkvalitet. EF-S 17-55/2,8 ger högre ljusstyrka, bättre skärpa och högre ljusstyrka. Nya EF-S 18-135/3,5-5,6 IS USM ger ännu större omfång och har supersnabb AF.


5. Högre ljusstyrka. EF 50/1,8 STM ger dig möjlighet att fotografera i svagt ljus och ta porträtt med tydligt utsuddad bakgrund. Det här objektivet ger mycket för pengarna.



Min kollega frågade om jag vill köpa hans objektiv.
Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM

Han vill ha ungefär 3000kr.


https://www.scandinavianphoto.se/produkt/3356414/canon/ef-s-10-22mm-f-3-5-4-5-usm

Vad tror du om det alternativet?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Min kollega frågade om jag vill köpa hans objektiv.
Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM

Han vill ha ungefär 3000kr.


https://www.scandinavianphoto.se/produkt/3356414/canon/ef-s-10-22mm-f-3-5-4-5-usm

Vad tror du om det alternativet?
Det är inget dåligt objektiv, men det här är minst lika skarpt, billigare och har bildstabilisering. Det är dock aningen ljussvagare och har lite mindre zoomomfång:

https://www.scandinavianphoto.se/begagnad/produkt/1018565199/canon-ef-s-10-18-4-5-5-6-is-stm-demo

Ska visst dessutom vara 10 procents rabatt just nu.
 

miklar

Aktiv medlem
Det är inget dåligt objektiv, men det här är minst lika skarpt, billigare och har bildstabilisering. Det är dock aningen ljussvagare och har lite mindre zoomomfång:

https://www.scandinavianphoto.se/begagnad/produkt/1018565199/canon-ef-s-10-18-4-5-5-6-is-stm-demo

Ska visst dessutom vara 10 procents rabatt just nu.
Det är nog ett bra objektiv om man ska fota när det är ljust ute men det är helt hopplöst att använda för att fokus när det är mörkt om man till exempel vill fota natthimlen. En vän hade ett sådant och man känner inte när det är i ändläget som man görmed t ex Canon 10-22
 
Det är nog ett bra objektiv om man ska fota när det är ljust ute men det är helt hopplöst att använda för att fokus när det är mörkt om man till exempel vill fota natthimlen. En vän hade ett sådant och man känner inte när det är i ändläget som man görmed t ex Canon 10-22
Vad skulle du rekommendera?
 

miklar

Aktiv medlem
Om du ska ha en vidvinkelzoom för att fota dagtid eller när du kan se vad du fokuserar på är nog en 10-18 bra men vill du fota natthimlen när du inte ser utan får justera på känn är 10-22 bättre. Den i sig är bra.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Man brukar vilja ha väldigt vidvinkligt när man fotar natthimmel, då skiljer det 1/3-dels bländarsteg mellan de båda objektiven, gör inte så stor skillnad vid fokuseringen, skulle lätt välja 10-18, vilket jag gjort, det är även bättre optiskt.
 
ANNONS