Annons

Vilken lösning för trådlös blixt Sony a7ii

Produkter
(logga in för att koppla)

SofieB1

Medlem
Jag äger en Sony a7ii och en hvl-f60m.
Jag är ganska ny på externa blixtar och behöver lite hjälp. Jag vill använda min hvl-f60m trådlöst. Handhållen/på stativ.

Vad är smartast att köpa? Är inne på att köpa en hvl-f20m (ca 1500kr) för att använda som master.

Någon som vet för&nackdelar med denna lösning samt om det finns någon annan lösning i ungefär samma prisklass som av någon anledning är bättre?
 

Third eye

Aktiv medlem
Till både mina Canonkameror och Sony A7ii jag Godox x1t sändare och x1r mottagare vilket jag tycker fungerar mycket bra, till canon även yongnuo sändare och mottagare.
Full TTL och hyggligt enkla att förstå.
Du bör kunna hitta paket med sändare och mottagare pp Ebay för 7-800 kr...tror t.o.m du kan hitta paket med blixten Godox tt685s för 1500-2000.
Köpte mitt paket på Bejjan med blixt, sändare och mottagare.
 

SofieB1

Medlem
Tack för tips, hittade sändare och mottagare (x1-s) för ca 900kr.

Fördelar med detta mot att använda en annan sonyblixt?
TTL antar jag inte funkar med en blixt. Hur är det med HSS? Kan som sagt inte alls mycket om detta och försöker lära mig det tekniska.
 

Third eye

Aktiv medlem
Både ttl och hss funkar utmärkt med en blixt, tror dock inte det funkar med den extrablixten du nämner blixt till blixt. Osäker.
Sändaren och mottagaren klarar upp till 100 meter med ttl och hss, den blixten du har klarar bara av hss med blixthuvudet riktat framåt (!? Skum lösning).

Jag favoriserar tredjepartsblixtar för glada amatörer som mig om du vill bygga ut, för en dryg tusenlapp på bejjan så kan du ha 2 fjärrstyrda superstarka blixtar med ttl, hss och individuellt ställbara.

Jag har 9st ttl/hss-blixtar jag inte hade haft råd med om det inte fanns en tredjepartsmarknad :) Kvaliteten är sisdådär men alla används flitigt och ganska oömt.
 
ANNONS