Annons

objektiv till Nex 6

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Hej
Köpte en Sony Nex6 begagnad för ett tag sedan för att ha som andra kamera samt då ha med på jobbet
Har ett sigma 30mm art till denna
En kombination som jag är mycket nöjd med både kvalitén på bilderna samt storleken på detta.
Men jag tar ofta gärna närbilder och undrar vilka förslag har ni till ett objektiv med makrofunktion

Vad jag önskar få reda på är ju vilket objektiv är bäst i förhållande till pengarna man betalar ??
Mina önskemål annars är att det inte skall vara stort eftersom jag har detta med mig på jobbet och har inte mycket mer plats
Lite zoom är inte fel men jag kan använda fötterna som zoom

Så kom med förslag och gärna förklaring till just detta ni föreslår
Tack på förhand
 

mac60

Aktiv medlem
Hej
Köpte en Sony Nex6 begagnad för ett tag sedan för att ha som andra kamera samt då ha med på jobbet
Har ett sigma 30mm art till denna
En kombination som jag är mycket nöjd med både kvalitén på bilderna samt storleken på detta.
Men jag tar ofta gärna närbilder och undrar vilka förslag har ni till ett objektiv med makrofunktion

Vad jag önskar få reda på är ju vilket objektiv är bäst i förhållande till pengarna man betalar ??
Mina önskemål annars är att det inte skall vara stort eftersom jag har detta med mig på jobbet och har inte mycket mer plats
Lite zoom är inte fel men jag kan använda fötterna som zoom

Så kom med förslag och gärna förklaring till just detta ni föreslår
Tack på förhand
Ingen som hade förslag alls?
En liten följdfråga

Ett objektiv med e fattning som går till fullformat, går detta att använda på denna kameran?
Har sett att det finns objektiv med e fattning till både fullformat och apc och jag vet inte skillnaden på dessa ( vet skillnad på apc och fullformat☺)
 

Oscar Haraldsson

Aktiv medlem
Hej,

E-objektiv till fullformat går bra att använda till Crop-sensor utan problem. Teoretiskt så rycktas det att full-format objektiv kan vara lite sämre till cropsensor pga den höga pixeltätheten för en crop-sensor.

Behöver du verkligen ett makroobjektiv? dvs ner mot 1:1 avbildning?

Standard objektivet E 18–55 mm F3.5–5.6 OSS, har en närgräns på 25cm och kan avbilda 1:33, fungerar inte det?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det billigaste är Sony E 30/2,8 Macro som är ett APS-C objektiv. Kostar ca 2.600 kr, och just nu har Sony en Cashback-kampanj som ger 250 kr tillbaka efter att man har styrkt sitt inköp (typ fakturakopia och foto av serienummer). Vet inte ifall det finns något billigare (äkta) makroobjektiv på marknaden än detta.

Nu råkar brännvidden på detta makro vara precis densamma som för det objektiv du redan har, så det kan väl ev. ge funderingar över ifall du ska välja att behålla kanske bara ett av dessa båda, ifall du skaffar detta makroobjektiv.

Det finns ytterligare ett APS-C makroobjektiv med AF - Zeiss Touit 50/2,8 Macro. Priset åker förstås upp - 8.000 kr. Har inte använt det själv men det anses vara knivskarpt - svårt att hitta något makroobjektiv som slår det. Har fått uppfattningen att AF:en är långsammare än Sonyt ovan, vilket dock inte spelar så stor roll vid makrofotografering där man ofta får fokusera manuellt ändå. Den manuella fokuseringen känns väldigt bra på detta objektiv.

Full kompatibilitet gäller både uppåt och neråt mellan APS-C och FF för ALLA E-mountkameror och objektiv. FF-objektiv kan användas på såväl FF som APS-C hus. För APS-C objektiv gäller sammalunda, förutom att vid användning på en FF-kamera så kommer vanligen inte hela sensorn att lysas ut, utan det blir svarta kanter runtom. Man kan dock välja så att FF-kameran automatiskt hanterar detta på såväl bild som i EVF och skärm.
Av optiska skäl blir alltid FF-objektiv större och tyngre än APS-C objektiv (förutsatt liknande bildkvalitet). vilket du förstås får tänka på när du vill ha lätta grejer.

Gäller för FF-objektivet Sony FE 90/2,8 G OSS Macro för 11.800 kr nypris. Bildkvaliteten anses dock vara fantastisk (inte så ovanligt att folk säger - Det bästa objektiv jag någonsin sett). Dock är det förhållandevis tungt - väger 6 hg (betydligt mer än din NEX-6).

Det finns även tredjepartstillverkade manuella (utan AF) makroobjektiv tillgängliga. Vad jag minns på rak arm:
Samyang MF 100/2,8 ED UMC Macro för FF, pris ca 4.500 kr.

Laowa 60/2,8 Ultra-Macro 2:1 är världens enda objektiv som går att fokusera från 2x förstoring och ända till oändligt. Pris ca 4.000 kr.

Laowa 15/4 macro shift för FF är också unikt. En kombination av supervidvinkel, makro och shift-objektiv. Pris ca 6.600 kr.


Ifall du vill komma billigt undan så kan du köpa ett begagnat makroobjektiv från något äldre manuellt system. Sådana brukar det gå att komma över ganska billigt, men man får spana ett tag. Till E-mountsystemet finns adaptrar som gör att det går att använda nära nog alla objektiv du kan hitta, oberoende av tillverkare och tidsålder. Äldsta jag sett var någon som mha diverse adaptrar monterat ett 127 år gammalt objektiv på sin E-mountkamera...


Till sist, det existerar inga äkta makroobjektiv med zoomfunktion. Det finns förvisso massor av zoomobjektiv som det står macro på. Detta är dock en ren PR-lögn, det betyder möjlighet till närbildsinställning (och då långt ifrån alltid med någon nämnvärd bildkvalitet, och i alla fall ALDRIG i klass med riktiga makroobjektiv, som alltid har fast brännvidd).
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
... Zeiss Touit 50/2,8 Macro. ... Har inte använt det själv .... Den manuella fokuseringen känns väldigt bra på detta objektiv.
---
Alla inser säkert att den sista kommentaren här bygger på vad andra har rapporterat och inte på mina egna erfarenheter, men vill för säkerhets skull förtydliga detta.
.
 

martinot

Aktiv medlem
Alla inser säkert att den sista kommentaren här bygger på vad andra har rapporterat och inte på mina egna erfarenheter, men vill för säkerhets skull förtydliga detta.
.
Har Zeiss Touit 50/2,8 Macro, och kan bara hålla med. Lite långsammare AF, och saknar stabilisring, men i övrigt ett enormt trevligt och skarpt makroobjektiv (men de är optiskt hyfsat lätt att kosntruera, och många brukar vara bra och skarpa för att få det sagt).

Kan mycket varmt rekommendera det, även om priset kanske är lite för högt jämfört med vad ett liknande objektiv borde kostat (om det inte hade stått Zeiss på det). Gillar mitt skarpt [sic], och går ibland att hitta för lite bätte pris på kampanj eller rea.
 

mac60

Aktiv medlem
Tack alla för svar
Jag har bara mitt 30mm till kameran och tycker att det blir ofta lite kort, men med en mycket bra bildkvalite och bra storlek
Vill ha ett med zom för att komma lite närmare utan att använda benen☺ samt att det inte får vara stort eftersom jag har denna kameran med mig på jobbet ( kör buss )
Det behöver inte vara ett "äkta" makro till denna kameran utan det räcker för mig med kort närgräns
normalt sett med denna kameran
Har fått lite att fundera på så än en gång
Tack för input om detta
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har egentligen inget bra förslag på något specifikt objektiv för Sony. De flesta makroobjektiv brukar vara mycket ruskigt skarpa. Skulle dock välja något med lite längre brännvidd så att kameran inte skuggar motivet när man kommer nära. Dessutom mindre risk att skrämma skygga motiv som fjärilar. Kanske 100 mm eller så.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
18-105 f/4 är ett alternativ om du vill ha zoom o inget krav på ”äkta macro” för tror inte det existerar macro zooms.

O finns endast två native e mount macros som är aktuella enligt mig o det är 50 2.8 o 90 2.8 (tror det är 2.8 kommer inte ihåg)
 

GunnarW

Aktiv medlem
Mellanringar!
Jag har ett set, 10+16mm, som jag köpt för löjligt lite pengar på eBay. Nån sorts plast. Lätt. Håller säkert inte i evighet men har kontakter för kommunikation med objektivet (om det är modernt) och det var som sagt billigt. Du kan ju börja med använda ditt Sigma och se hur det blir. Köp annars med fördel ett helmanuellt med längre brännvidd för ganska lite pengar (och via adapter) plus mellanringarna.
 
ANNONS