Annons

17-40 eller 17-55?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grumme

Aktiv medlem
Mitt Canon 17-55 har gått sönder, och jag vet inte om det kommer att löna sig att reparera, eller om försäkringsbolaget vill betala, så jag kanske måste skaffa ett nytt (begagnat).
Men när jag tittar här på Fotosidans köp och sälj-del, så är det enbart 17-40-objektiv till salu, vilket får mig att fundera på om jag skulle kunna ha lika stor glädje av ett sådant? Är det mycket som skiljer förutom det lite sämre zoomomfånget?

Min kamera är en Canon 7D II, och 17-55 objektivet är det jag använder för det mesta.
 

Marteric

Aktiv medlem
F 4.0, ingen IS och sämre iq. Däremot tror jag 17-40 har rejälare byggkvalitet och ev. Är vädertätad..?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Medan jag ägde bägge använde jag i princip alltid 17-55 med min 7D och 17-40 som enkom vidvinkel för min 5D och 6D. Nu har jag sålt bägge och använder 16-35/4L IS för min 6D och något fast objektiv för min 7D.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
17-55

Jag har haft båda och varit nöjd med båda. 17-55 Har dock ett omfång som passar bättre på 7D-hus. Köp du ett sådant så vet du vad du får och det är mer mångsidigt.
 

denstorre

Aktiv medlem
Jag har haft båda, och dessutom sålt båda. 17-55:an sålde jag för att jag inte längre har något APS-C-hus, och 17-40:an för att jag tyckte det var tråkigt och oinspirerande.
 

janthor

Medlem
har 17-40 och använder det både på 7D mkII och 6D tycker verkligen om det objektivet men, hade jag bara haft en cropkamera som 7d mkII och inte tänkt skaffa en fullsensorkamera så hade jag nog satsat på 17-55 pga f2,8 eller Sigmas 18-35/1,8
 

Grumme

Aktiv medlem
Tack för all input.
Med tanke på att jag har varit väldigt nöjd med mitt 17-55, inte minst ljuskänsligheten, så lär det nog bli ett likadant. Fullformat lär jag inte skaffa under någon överskådlig framtid.
Alternativet skulle möjligtvis vara ett 24-70, men jag vet inte om jag är beredd att offra vidvinkeln för lite mer zoom. Jag har ju ett 70-200 att ta till vid behov.
 

Lgarmer

Aktiv medlem
Hade jag varit dig så hade jag absolut tittat på Sigma 18-35 Art. När jag köpte det var jag först lite tveksam till det korta zoom omfånget, men efter att ha använt det under några år nu så är det inte något jag tänker på. Dessutom mycket skarpare än 17-55 2.8.
 
ANNONS