Annons

Capture one 12 fördelar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Såg att man nu kan göra icc profiler för Capture One med senaste versionen (2.0) med ColorCheckor Camera Calibration. Tidigare har det vad jag vet bara fungerat med Adobe produkter

Senaste versionen av Colorchecker camera calibration kan hämtas här:2
https://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?ID=2572&Action=Support&SoftwareID=2030&catid=154
Det har fungerat med ICC-profiler sedan årsskiftet ungefär, men de är inte bättre än Lightrooms profiler. Problemet måste ligga i själva programvaran för Color Checker, för precis som med LR, ger profilerna alldeles för mättade färger också i Capture One. Det blir samma resultat oavsett om man använder den stora Colorcheckern eller Passport versionen. Själv har jag helt slutat med att försöka färgkalibrera mina kameror. Skapar mer frustration än naturliga färger.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Haha! Capture One fixar på ett smart sätt det adobe tog bort. När man klickar på "Open in browser" så öppnas google maps på det ställe som bilden är tagen. Jag är så glad att jag direkt köper programmet!
Skratta inte så högt, för annars är väl risken stor att Adobe ringer Google och ser till att även Phase One får rätta in sig i samma led som Adobe redan står i. :)
 

Tomasz

Aktiv medlem
Skratta inte så högt, för annars är väl risken stor att Adobe ringer Google och ser till att även Phase One får rätta in sig i samma led som Adobe redan står i. :)
Nejdå, jag skrattar tyst :)
Men google är ju inte den enda kartan på nätet, och de är ju inte alltid exakta heller. Så man kan ju hoppas på att stöd för andra kartor letar sig in i t.ex. Lightroom och Capture One m.fl.
 
ANNONS