Annons

Hjälp med förminskning av bild från nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

JörgenHBG

Medlem
Hej,
Finns det någon som kan hjälpa mig att få rätt på hur jag kan förminska bilder?

Jag har sedan förr en serie bilder som jag ramat in i storlek 40x30. Dessa var tagna med "gammaldags" systemkamera. Nu har jag två nya tagna med digitalkamera samt mobilkamera, som jag vill framkalla och rama in i samma format.

De två bilderna är i 4608x2592 respektive 3072x2090

Jag framkallade dessa hos Fujifilm men de blev 14 cm resp 5 cm för långa.
Jag har räknat ut att det skulle bli ca 2590x1944 för att de skall passa i ramarna.
Hur jag än ändrar storleken i progam som gimp eller pixlr så kan jag inte få de i närheten av det formaten. Ändrar jag på höjden så blir längden fel och viceversa.
Kan det vara så att förhållandet mellan höjd och bredd inte går att få till 40x30?
Tacksam för all hjälp
/Jörgen
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Beskära

Du måste beskära bilden till rätt format om du vill att den ska tryckas i en speciell storlek. Kan inte de programmen men du får nog tips snart på hur du ska göra.
 

Cope1

Aktiv medlem
Du måste stänga av funktionen i programmet som gör att bilden ändrar sig på tex längden när du ändrar den på höjden.

Vet inte riktigt hur det ser ut i Gimp men det kan finnas ett litet tryckbart "märke" mellan rutorna där du skriver in höjd respektive längd på bilden i fråga.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Hej,
Finns det någon som kan hjälpa mig att få rätt på hur jag kan förminska bilder?

Jag har sedan förr en serie bilder som jag ramat in i storlek 40x30. Dessa var tagna med "gammaldags" systemkamera. Nu har jag två nya tagna med digitalkamera samt mobilkamera, som jag vill framkalla och rama in i samma format.

De två bilderna är i 4608x2592 respektive 3072x2090

Jag framkallade dessa hos Fujifilm men de blev 14 cm resp 5 cm för långa.
Jag har räknat ut att det skulle bli ca 2590x1944 för att de skall passa i ramarna.
Hur jag än ändrar storleken i progam som gimp eller pixlr så kan jag inte få de i närheten av det formaten. Ändrar jag på höjden så blir längden fel och viceversa.
Kan det vara så att förhållandet mellan höjd och bredd inte går att få till 40x30?
Tacksam för all hjälp
/Jörgen
www.crimson.se hjälper dig med allt eller maila bilden till närmaste fotobutik så fixar de allt du vill
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

Du måste stänga av funktionen i programmet som gör att bilden ändrar sig på tex längden när du ändrar den på höjden.

Vet inte riktigt hur det ser ut i Gimp men det kan finnas ett litet tryckbart "märke" mellan rutorna där du skriver in höjd respektive längd på bilden i fråga.
Ändrar du storleken på det sättet kommer bilden att bli förvrängd! Personer kommer t.ex. att bli kortare/tjockare eller längre/smalare (beroende på hur du ändrar bildens proportioner). Man beskär alltid bilden först om man vill ändra proportionerna. Det brukar i de flesta bildprogram finnas rutor man fyller i innan man beskär bilden. (eller åtminstone klickbara alternativ för olika proportioner). Borde inte vara svårt att hitta på nätet. Sök på Gimp crop och aspect ratio så hittar du garanterat turtorials för hur man gör.
 

SusanH

Aktiv medlem
Du kan inte få dem till format 40*30 utan att beskära dem (om de inte ska bli förvrängda). 4608*2592 måste beskäras till 3456*2592 och den som är 3072*2090 måste beskäras till 2787*2090.
 

JörgenHBG

Medlem
Oj vilken respons!
Tack så jättemycket. Får greja lite till då. Vågar man beskära i Paint eller det försämrar kvaliteen?

Mvh/Jörgen
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Oj vilken respons!
Tack så jättemycket. Får greja lite till då. Vågar man beskära i Paint eller det försämrar kvaliteen?

Mvh/Jörgen
Det skall inte spela någon roll vilket program du använder för att göra något med en bild. Vissa program är enklare än andra när det gäller mer avancerade saker, men en sådan enkel sak som att beskära en bild borde alla klara av tycker jag.
 

SusanH

Aktiv medlem
Du kan inte få dem till format 40*30 utan att beskära dem (om de inte ska bli förvrängda). 4608*2592 måste beskäras till 3456*2592 och den som är 3072*2090 måste beskäras till 2787*2090.
Förtydligande
Du kan inte få bilderna till 40*30 utan att antingen beskära bilden på så sätt att du tar bort en del på bredden alternativt lägger till yta på höjden tex tar med mer från originalbilden eller lägger till tex en vit yta. Vill du ha med exakt det som du har med på bilderna idag och försöker få det förhållandet 40*30 kommer du att ”dra ut” bilden så att den förvrängs.
 

Cope1

Aktiv medlem
Ändrar du storleken på det sättet kommer bilden att bli förvrängd! Personer kommer t.ex. att bli kortare/tjockare eller längre/smalare (beroende på hur du ändrar bildens proportioner). Man beskär alltid bilden först om man vill ändra proportionerna. Det brukar i de flesta bildprogram finnas rutor man fyller i innan man beskär bilden. (eller åtminstone klickbara alternativ för olika proportioner). Borde inte vara svårt att hitta på nätet. Sök på Gimp crop och aspect ratio så hittar du garanterat turtorials för hur man gör.
Jag vet inte vad hans bilder innehåller. Han frågade bara hur han skulle göra för att få måtten han var ute efter vilket jag svarade på.

Då jag använder själv inte Gimp så det är helt ointressant för mig att veta exakt hur man går tillväga i det programmet. Så hur man ska göra där förblir en hemlighet för mig.
 

Polar300

Aktiv medlem
Nej, och det är nog synd att du inte gör det. Om fler av oss använde GIMP skulle det bli en knäskålsspark åt adobe och deras CC-idéer...

Jörgen!
I GIMP:
Det finns både meny för beskäring under Bild-menyn och det finns ett Beskärningsverktyg i sammelsuriet av verktyg till vänster. Kortkommando är Skift+C

Först ändrar man antalet pixlar i bildfilen (om man vill ha den ena sidan obeskuren) så att den överensstämmer med önskat pixeltal för önskat slutresultat på den sidan. Det görs under Bild-menyn med "Skala bild" där du kan ändra både pixlar i X och Y -led och sånt som Upplösning samt interpolationskvalitet mm. Om du klickar på kedjelänken mellan bredd och höjd eller mellan X och Y -led så den indikeras bruten så släpper kopplingen mellan de båda och relationen blir fri (med resultat att bilden blir mer eller mindre förvrängd). Några få pixlars korrektion syns inte men att försöka klämma in en modern digitalbilds format i en gammal 4:3 -yta blir hemskt!
 

JörgenHBG

Medlem
Super! TAck så hemskt mycket. Skal testa så fort jag kommer hem

Nej, och det är nog synd att du inte gör det. Om fler av oss använde GIMP skulle det bli en knäskålsspark åt adobe och deras CC-idéer...

Jörgen!
I GIMP:
Det finns både meny för beskäring under Bild-menyn och det finns ett Beskärningsverktyg i sammelsuriet av verktyg till vänster. Kortkommando är Skift+C

Först ändrar man antalet pixlar i bildfilen (om man vill ha den ena sidan obeskuren) så att den överensstämmer med önskat pixeltal för önskat slutresultat på den sidan. Det görs under Bild-menyn med "Skala bild" där du kan ändra både pixlar i X och Y -led och sånt som Upplösning samt interpolationskvalitet mm. Om du klickar på kedjelänken mellan bredd och höjd eller mellan X och Y -led så den indikeras bruten så släpper kopplingen mellan de båda och relationen blir fri (med resultat att bilden blir mer eller mindre förvrängd). Några få pixlars korrektion syns inte men att försöka klämma in en modern digitalbilds format i en gammal 4:3 -yta blir hemskt!
 

Cope1

Aktiv medlem
Nej, och det är nog synd att du inte gör det. Om fler av oss använde GIMP skulle det bli en knäskålsspark åt adobe och deras CC-idéer...
Varför är det synd??

Det finns väl fler programutvecklare än Adobe och dom som står bakom Gimp?
Det blir liksom alltid synd om någon oavsett vilket företags programvara man väljer.
 

Polar300

Aktiv medlem
Ja, det är synd, inte bara i ditt enskilda fall utan rent generellt, iom att fullgoda open source -alternativ till adobe's marknadsdominerande ställning inte får större spridning.
Jag erkänner villigt att även jag var omedveten om problemet så länge jag hade en arbetsgivare som utan att knota pyntade licens åt mig varannan gång det kom en ny PS, senare CS - men när det blev kontinuerligt organiserat rån via CC så sas det nej.
I och med mina privata förberedelser inför pensioneringen så var naturligtvis CC aldrig ens ett övervägt alternativ - ett kostnadseffektivare alternativ måste hittas! Och det visade sig (efter rekommendation härifrån FS forum) att GIMP var ett mycket kompetent open source -alternativ till adobe PS, som dessutom i sin nuvarande helt stabila 2.10.x -version är svenskspråkig om man så önskar. Visst, det var en rätt hög inlärningströskel att byta (många av funktionerna man eftersträvar heter annorlunda, finns på annan plats och/eller beter sig lite annorlunda än i PS) men när man inser att kommande pension inte skulle tåla månatliga avbränningar i CC-klass - så är det bara att envist gnugga vidare.

Det finns andra PS-ersättare inom open source, men för min del blev svaret GIMP. Det ideala vore naturligtvis om de olika open source utgivarna kunde enas om en gemensam term- och funktionalitets-grund, vilket skulle underlätta migreringen bort från jätten gluf-gluf's CC-filosofi. Men det är kanske ett Utopia vi bara kan drömma om...
 

martley

Aktiv medlem
Fast "skala" och "beskära" är såpass basala funktioner att de med all säkerhet finns i de allra flesta bildhanteringsprogram och fungerar sannolikt på snarlikt sätt. Till och med Windows Paint har såna funktioner. Resultatet av skalningen kan förstås variera beroende på hur bra programmet är på att utföra den operationen, eftersom en digitalt framställd bild består av ett antal diskreta bildpunkter, och ska man skala ned bilden så blir antalet punkter färre, och innehållet i de nya bildpunkterna ska på något vis härledas ur de ursprungliga bildpunkterna för att man fortfarande ska känna igen bilden. Det är något enklare att göra detta ifall den nya storleken är jämnt delbar med den tidigare, då kan man i enklaste fall beräkna medelvärdet av närliggande punkter. Om storleksskillnaden inte är jämnt delbar så behövs det lite mer avancerad matematik (och mer beräkningskraft) i datorn. Det är inget man märker som användare än programmet utom att det möjligen tar lite längre tid att skala.
Ska man dessutom ändra proportionerna så är det enklast att först skala ned bilden med låst skalfaktor mellan x- och y-led så att ena sidan får rätt storlek och den andra sidan blir för stor. Därefter beskär man till rätt storlek. Alternativt gör man tvärtom och fyller ut tomrummet med svart eller vitt, precis som när man visar filmer på TV, och det blir ett " brevlådeformat" .
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det man måste förstå är att en bild har ett förhållande mellan sidorna i storlek.
I ditt fall 4:3.
Och det är så du måste beskära bilden. TILL 4:3.
Annars kan du inte printa 4:3 som du vill i detta fallet.

Sen hur många pixlar bilden har är inte så intressant.
Du exporterar ut de pixlar du har i den beskärning du har gjort.

Beskär du sedan en modern kamera för hårt så kommer du plocka bort så mycket information att bilden inte blir så vacker, men det är en annan sak.
 

Cope1

Aktiv medlem
Ja, det är synd, inte bara i ditt enskilda fall utan rent generellt, iom att fullgoda open source -alternativ till adobe's marknadsdominerande ställning inte får större spridning.
Jag erkänner villigt att även jag var omedveten om problemet så länge jag hade en arbetsgivare som utan att knota pyntade licens åt mig varannan gång det kom en ny PS, senare CS - men när det blev kontinuerligt organiserat rån via CC så sas det nej.
I och med mina privata förberedelser inför pensioneringen så var naturligtvis CC aldrig ens ett övervägt alternativ - ett kostnadseffektivare alternativ måste hittas! Och det visade sig (efter rekommendation härifrån FS forum) att GIMP var ett mycket kompetent open source -alternativ till adobe PS, som dessutom i sin nuvarande helt stabila 2.10.x -version är svenskspråkig om man så önskar. Visst, det var en rätt hög inlärningströskel att byta (många av funktionerna man eftersträvar heter annorlunda, finns på annan plats och/eller beter sig lite annorlunda än i PS) men när man inser att kommande pension inte skulle tåla månatliga avbränningar i CC-klass - så är det bara att envist gnugga vidare.

Det finns andra PS-ersättare inom open source, men för min del blev svaret GIMP. Det ideala vore naturligtvis om de olika open source utgivarna kunde enas om en gemensam term- och funktionalitets-grund, vilket skulle underlätta migreringen bort från jätten gluf-gluf's CC-filosofi. Men det är kanske ett Utopia vi bara kan drömma om...
För min del hade det varit bättre om bensinen var gratis. Det upptäckte jag då inte min arbetsgivare ville betala för min soppa.

För övrigt så tycker jag att var man gör som den vill utan att det ska vara synd. Använd du gratisprogram så använder jag betalversioner av mina program.
Svårare än så är det inte och där var det färdigdiskuterat från min sida.
 

Polar300

Aktiv medlem
Som jag uppfattade TS i första inlägget så arbetade han redan med gimp - därav mina tips om var han hittar lämpliga verktyg i det programmet för att åstadkomma det han ville nå. Var detta med gimp en missuppfattning så ber jag om ursäkt för detta...
 

JörgenHBG

Medlem
Hej igen,
Tack för alla svar. Nu tror jag att jag lyckats få till en bild allafall. Den som var 3072x2090 beskar jag så den blev 2787x2090 som rekommenderat ovan i tråden. Fick ta med lite oönskad information i bildens ovankant men det går att leva med.
En sak förstår jag dock inte fortfarande. När jag beställde bilderna från Fujifilm så blev en nästan perfekt. Den höll 2590x1944 och jag fick skära av ca 5 mm i båda led. Hur kan då 2787x2090 vara lika med 40x30 cm? när bilden är större borde jag väl få skära av ännu mer för att få in den i ramen eller är jag ute och turnerar?

Finns det inte något enkelt sätt som översätter antal pixlar till cm så man vet med säkerhet att det är korrekt. Kan inte se den funktionen i de program jag försökt med. Beställa ännu en framkallning och hoppas det blir rätt känns ju dumt. Har googlat olika omvandlare men få inte ihop det.

Den andra bilden som håller 4608x2592 får jag nog se mig besegrad av. När jag skalar den till föreslagna 3456 hamnar höjden på 1944. Gissar på att detta inte kommer bli 40x30 cm

/Jörgen
 
ANNONS