Annons

Tisdagsbilden #10

Produkter
(logga in för att koppla)

dynax9

Aktiv medlem
Här kommer mina tankar

#1 Streetporträtt

Häftig 3D känsla, fin separation från bakgrunden. Det lutar liksom lite…. jag gillar det.
Däremot gillar jag inte att himlen bildar en tratt det tar bort blicken från nedre förgrunden. Botemedlet kanske vore att du stått på en stege.
Din bild blir en av mina favoriter denna omgång. Bra jobbat.

#2 Oförskämd

Kul bild, separationen är bra mot bakgrunden, hade vunnit mycket på att du lagt något mörkt bakom stubben och rensat bort den svarta ”pinnen”. Även högra nedre hörnet stör. Jag tror den hade vunnit på att vara stående.

#3 Vardagsliv

Det är människor på bilden som inte gör något utanför det vanliga och då tycker jag att det måste finnas någon form av kontakt med betraktaren, det gör det inte i den här bilden. Kanske var en ögonblicksbild, annars hade du vunnit på att fotat lite lägre då hade linjerna inte skevat samt att reflektionerna inte skulle varit med.

#4 - Tegelbyggnad

Bra djup, man dras med in i bilden. Lite tung (överviktig) på vänstersidan, kanske hade blivit bättre om kameran varit mer till höger. Hade varit perfekt om himlen varit ännu mer dramatisk.

#5 - Isaiah 30:21

Speglingar kan bli bra på bild, men denna lever inte upp syftet här. Det är för lång förgrund eller kanske är det personerna som är för mörka. Jag fladdrar med blicken fram och tillbaka, den är för rörig samt lite sned.

#6 Spegling

Här funkar speglingseffekten perfekt, jag gillar den här typen av bilder. Vad som i mitt tycke skulle varit bättre för denna är att mörka ner det högra trädet samt övre delen av bilden. Det vilar ett lugn över denna, man skulle vilja vara där.

#7 Flöde

Här har vi en perfekt kontakt med personen på bilden. Man riktigt känner upptäckarglädjen. Din bild blir också en av mina favoriter denna omgång. Bra jobbat.

#8 Från skogen i Norduppland

Här finns linjer som leder mig in i bilden och får mig att stanna vid kojan. Men de avklippta granarna förstör jätte mycket för mig, hade kanske funkat bättre om du gått närmare så granarna tangerat kanterna. Lite för platt ljus för min smak.

#9 Kotten

Tajt skärpedjup här, jag gillar det blir lite 3D. Jag stör mig dock väldigt mycket av det som figurerar i bakgrunden. Skulle nog vilja haft kotten själv där och inte så mycket blurr i förgrunden.

#10: Påskig solnedgång vid Subbe fyr


Fin stämningsfull bild, själv hade jag velat haft fyren lite mer till höger samt att jag skulle suddat bort luftledningen. Då hade det blivit super. Din bild blir också en av mina favoriter denna omgång. Bra jobbat.

#11: Julle

Tittut porträtt där kontakten med personen sitter. Men förgrundens inramningen är på tok för rörig, även bakgrunden är orolig. Men förgrunden gör sitt jobb man dras in mot mitten vilket jag tror var meningen.

# 12 ufot

Min egen bild. Tack för input och synpunkter.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Mina tankar kommer här.

#1 Mycket som är trevligt. Tjejen, de starka färgerna, bakgrunden och kontrasten mellan bakgrunden och ljuset på tjejen. Får dock hålla med andra om att ljuset i ansiktet kunde varit något mindre intensivt och att du kan utveckla din fina idé med fler sätt att ljussätta. Jag tycker det är ett bra porträtt i stort.

#2 Var inte beredd på fingret heller när jag snällt skulle granska din bild:).
Gillar färgerna och den krämiga bakgrunden.

#3 Trevlig familjebild.

#4 Bra komponerat men i övrigt rätt tråkigt om jag ska vara ärlig, och det ska vi ju vara :). Jag får ingen känsla för byggnaden. Andra spännande bildelement finns där inte heller som kan rädda upp bilden för mig. Inte ens ljuset har något visst. Tyvärr blir det inga hurrarop denna veckan.

#5 Speglingar är ofta trevliga att titta på och så även här. Mycket i både förgrund bakgrund. Ovanligt med så stor spegling. Det gör din bild lite extra kul att titta på. Har lite svårt att bestämma mig för om jag gillar så mycket trottoar i förgrunden. Kanske skulle du valt något mindre för visningen här medan du kan behålla det om du gör en stor utskrift där övriga bildelement framträder tydligare. Gillar din bild.

#6 Rätt mysig bild med lite yin och yang känsla. Bra komp.

#7 Såg att någon bakade ihop denna bild med de övriga två barnbilderna. Jag håller inte med. Dom andra bilderna är fina bilder på deras barn/familj men ger ingen direkt känsla för oss som saknar anknytning. Din bild har dock något mer. Barnets uttryck är underbart med sin blandning av fascination och lite kittlande rädsla där fascinationen vinner som oftast med barn :). Kontrasterna är tydliga men samtidigt inte så hårda i ansiktet där de har en lång övergång från ljus till skugga, snyggt. Vatten ger nästan alltid extra liv åt ett porträtt och så även här. Jag hade gärna sett att armen och handen som är närmast i bilden haft lite mer ljusa toner och inte som nu nästan helt svart. Totalen är ändå så tilltalande att jag har överseende :).

#8 Är det Gulagkänsla som eftersträvas så har du lyckats. Tycker om din komposition och motivval också. Jag fick kommentarer på min bild av någon att den är snygg men innehållslös och det är något jag får jobba vidare med. Du kontrar med en bild med innehåll som är ful :). När vi båda lyckas få in båda delar blir vi farliga ;). Jag gillar mao bilden men det saknas något i efterbehandlingen för mig.

#9 Egen

#10 Det är en bra bild men förstår att du hoppas kunna få ut ännu mer. Det finns några procent till. Kanske ska du lämna det lugna och mjuka och låta fyren få tampas med lite utmanande väder.

#11 Söt bebbe men precis som du säger så är dessa bilder inte så intressanta för oss som saknar anknytning till barnet. Ser fram mot bilder från din gatufotodag.

#12 Fotade en hel stubbe full av dessa svampar i veckan. De är häftiga och inte minst när de målats snyggt :)
 

Marteric

Aktiv medlem
#1 Streetporträtt
Skitläcker. Älskar det mesta med bilden (tom lutningen) men ett "kanske": Kanske skillnaden i exponeringen på bakgrund/förgrund skulle skilja något mindre ?

#2 Oförskämd
Små-kul med härliga färger. Kanske gjort sig bättre i porträtt-form för att mer isolera "the finger"..?

#3 Vardagsliv
Fint för familjealbumet. Är lite emot vertikala linjer som lutar...men det är i.o.f.s. inte det viktiga i denna bild...

#4 Tegelbyggnad
Svårt att hitta något bra tips eller kritik. Om gräskanten är längre kanske denna kunde nyttjas som längre ledande linje till byggnaden...

#5 Isaiah
Kul ide men tror bilden varit ännu bättre med perfekt symmetri och lite mindre av allt i bilden (främst träden).

#6 Spegling
Störde mig först på att högra delen är mörk och känslan var att det varit bättre att komponera mer med fokus bara kring det "ljusa"...men efter att ha glott en stund är det nog detta som gör att bilden sticker ut. Fin bild!

#7 Flöde
Fint för familjealbumet med duger fint även i Tisdagsbilden.

#8 Från skogen...
Trots ledande linjer lite för stökig för min smak.

#9 Kotten
Skön bild med fina färgtoner. Fick mig att fundera...hur tusan hittade han denna bild...

#10 Min egna bild
Förbereder mig mentalt på telefonsamtal från IKEA. Funderar på att hån-skratta på bud under 7 siffror... ;-)
Denna vy med vin och en baguette...SJUKT...klart du även skall ha med kameran... ;-)
Skall ge mig mer utmaningar med Subbe fyr... gärna i mer utmanande väder!

#11 Julle
Fint för familjealbumet med duger fint även i Tisdagsbilden tack vare genomtänkt inramning.

#12 Ufot
Fina färger och helrätt med ett försök när ett ufo dyker upp...

Trevlig helg!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Var ute och luftade kameran och såg i ögonvrån att det fanns ett litet UFO parkerat på en gran.

Bilden är tagen 23/4 i Bålsta
Nikon 24-70/2,8 (70mm)
1/125s f.8 ISO 2800
Jag upptäckte att jag missade din bild i mina kommentarer ovan. Sorry!

#12 - Ufot

Jag tycker att det är ett roligt UFO och det är bra att du dokumenterade det som ett bevis för att det existerar även utanför Area 51. Som fotografi sett är det ett snapshot.
 

pdahlen

Aktiv medlem
#1, snyggt porträtt, spännande modell och fint ljus. Att det lutar något åt höger är det medvetetet tro?

#2, kul upptäckt i mossans värld, men tycker det blev lite rörigt

#3, vardag, jo just det är för mig blir det bara en bild från verkligheten

#4, byggnaden blir som #3 för mig, enbart en bild

#5, gillar speglingen i rutan denna ger något extra

#6, min

#7, barnets blick gör bilden

#8, ger mig inget mer än en bild

#9, är lite utspridd och ger inte mycket mer än oskärpa

#10, vacker bild på fyren i solnedgången, bra komponerad, synd att elledningen eller vad det är där

#11, fin skärpa och inramning av barnet

#12, fin svamp men önskar lite mer kraft i färgerna
 

janc

Aktiv medlem
Några personliga reflektioner kring bilderna.

#1 Streetporträtt

Starka (signal-)färger där man inte förväntat sig - på gott och ont... Fångar blicken direkt men gör också att sådant som blick, ansiktsuttryck och kroppsspråk får svårare att göra sig hört.

#2 Oförskämd

Ja - det blir en humorpoäng för den :)

Annars ser jag detta som en typisk "artbild" och jag har inte kunskap att bedöma den ur det perspektivet

#3 Vardagsliv

Jag associerar i första hand inte till familjealbumet utan till de broschyrer man fick på BVC i skarven mellan 70- och 80-tal (när mina barn föddes). "....att barnet får vara med i vardagssysslorna...o.s.v...o.s.v..." Har i mina ögon ett budskap utöver det privata men kräver ett tydligt sammanhang

#4 Tegelbyggnad

Gillar motivet men vägen, linjerna, ledningen och sprickan i asfalten gör att min blick landar i bakgrunden. Personligen skulle jag fokuserat mer på själva byggnaden.

#5 Isaiah 30:21

Den här bilden gillar jag (svag för symmetrier...). Men med tanke på budskapet skulle jag valt ett kvadratiskt format och fokuserat bilden på speglingen av personerna och deras väg framåt. Det som är i överkant tycker jag bilden klarar sig bra (bättre) utan.

#6 Spegling

Ett "klassiskt" speglingsmotiv vid vatten som i bästa fall nästa fysisk kan förmedla känslan av en småkall, tidig sommarmorgon. Tyvärr gör inte formatet i detta forum bilden rättvisa.

#7 Flöde

I princip så gäller min kommentar till bild #3 även denna. I forumformatet är den väl mörk men med tanke på forumets begränsningar så tycker jag inte rent tekniska kommentarer av den typen är så relevanta.

#8 Från Skogen i Norduppland

Min egen bild. Tackar för kommentarerna. Ska försöka ta mig dit en dag med bättre ljus (inga vildsvin...) och innan det är helt överväxt - ett litet tag till sedan är det bara en grön "sörja" över hela stället.

#9 Kotten

Uppriktigt sagt så var det bakgrunden som fångade min uppmärksamhet och som jag började fundera över. Är det en person man ser, vad är det till höger, varför är det med..o.s.v Kanske var det just det som var meningen?

#10 Påskig solnedgång vid Subbe fyr

Jag är övertygad om att Subbe fyr erbjuder en massa möjligheter till bilder som beskriver fyren som byggnad, fyren i förhållande till havet/vädret/ människorna etc. Men vad gäller den här bilden så kan jag inte bestämma mig för om det är fyren eller solnedgången som är bildens innehåll. För mig personligen finns det inget som "kopplar ihop" fyren med solnedgången eller att det ena förstärker det andra.

#11 Julle

En barnbild "rakt av" - tror alla vi som är föräldrar har en rejäl uppsättning av dessa i arkivet :) Bra idé med inramningen och en bild för familjearkivet (nog så viktigt!)

#12 Ufot

Detta med att se en "bild i bilden" (som för #2) gillas. Ett utmärkt ämne för bildserier. Utöver det är det (som för #2) mer en artbild och det kan jag inte bedöma.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Välj din favorit!

Otrolig aktivitet och spänst i kommentarerna den här veckan. Jag är stolt över er!

Nu är det dags att välja din favorit!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tycker #7 står ut något lite men det är marginellt. Sätter jag inte den som favorit blir det fem eller sex bilder som jag ska ge poäng och det blir lite konstigt. Det blir alltså efter min utläggning nr 7 som blir min favorit :)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ok dags för favorit valet. För mig stod 3 st ut lite extra denna vecka, nr 1,6 och 7.
Var svårt att välja ut en av dom, men väljer nr pga av att jag själv tycker det är ”svårare” att ta kontakten och sedan utföra det snyggt som du gjort med ditt gatu porträtt . Nu verkar det som att du gör det rätt ofta förstod jag av andras kommentarer men föe min egen del känns det som något som kräver en hel del mer av mig om jag ska ta kontakt med främmande på gatan och sedan göra något snyggt av det😁👍👌🏻
Så bravo!
 

Hrafne

Aktiv medlem
Det är mycket just nu men här kommer mina kommentarer om bilderna och som favoriter sätter jag 1 och 7 som vinnarna för veckan. Roligt med så många bra bilder denna veckan :)

#1: Vilken fantastisk stil den här modellen har. Snyggt fångat av dig som fotograf. Jag gillar hur bilden känns lätt vinklad åt höger och hur fint du har fått till oskärpan i bakgrunden. Läcker bild.

#2: Snygg närbild med ett motiv som känns ovanligt och fräscht. Gillar hur du har lyckats fånga ljuset och skuggorna i bilden.

#3: Jag känner inte så mycket för bilden. En bra dokumentation av vardaglivet men inget som jag fastnar i en längre tid. Bilden kommer ge mycket minne till familjealbumet att tänka tillbaka på när barnet är för cool för att hjälpa till med disken :)

#4: En trevlig bild på en lagom sunkig verkstadsmiljö. Precis det man förväntar sig att hitta när man reser igenom USA. Du har fått med fin detaljer i murverket på byggnaden. Om något så skulle jag ha testat att höja kameran lite så att byggnaden hamnar lite mer offcenter i höjdled.

#5: Min egen. Jag gillade den här versionen just för att den inte hade en rak linje för speglingen som brukar vara det man vanligen ser. Men jag kan förstå att man stör sig på lutningen. Det jag först försökte fånga i bilden var djupet man får av gången och träden. Sen blev de här personerna en oväntad bonus.

#6: Väldigt snyggt hur den lilla ljusa biten lyfts fram av ljuset och sjön. det jag skulle velat ha gjort annorlunda är att inte ha lika mycket ovan som under vattenlinjen. Jag tycker du kunde ha höjt kameran så att det ljusa partiet med träd hamnar lite ovanför nederkanten av bilden, så man får se lite mer av träden ovanför vattnet. Tror det hade fungert bra som bild.

#7: Jag tycker denna bild ska kallas för upptäckarglädje. Barnets fascination över det rörliga vattnet och känslan på handen är fantastiskt bra fångat. Vackert med vattnet som stänker och hur barnets ögon reflekterar ljuset. Snyggt!

#8: Jag gillar iden och tycker det finns en del bildelement i bilden som skulle kunna fungera. Tycker dock inte den här vinkeln fungerar så bra. Det känns som två olika motiv med stengrunden i förgrunden av bilden och sedan två granar med ett jakttorn i vandel av bilden. Här skulle jag testa och se ifall man kan hita en annan vinkel som bättre berättar platsens historia.

#9: Läckert utnytjande av skärpa kontra oskärpa i denna bild. Misstänker att du har medvetet valt att ha kotten rakt i bilden vilket ger en liten lutning av marken och det ljusa, oskarpa i bakgrunden. En läcker bild som får mig att fundera över vad det är för något vi inte riktigt kan se genom all oskärpa.

#10: Vacker bild på en gammal trotjänare. Skulle fungera bra som ett vykort. Jag gillar färgerna som du har fått till på himlen och i havet.

#11: Jag tycker du har lyckats bra denna vecka också även om det blev en barnbild. Kul ide att fånga bilden genom en barnleksak, det ger en naturlig och leksam ram till till bild. Man kan verkligen se hur barnet funderar över vad det är för ny variant av tittut! som pappa leker just nu.

#12: Snyggt, symmetriskt blandat med naturens osymmetri. Du har fångat de olika färgerna i ufot väldigt bra. Jag skulle ha försökt ta en ild lite mr underifrån så man fick med mer av det gula på underidan. En bra och intressant bild.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Flera bra bilder. Skulle egentligen vilja ha en poäng för varje kategori. Bästa Street, bästa natur, bästa porträtt osv.
Jag lägger en varsin röst på
1 streetportätt, 9 kotten och 6 spegling.
 
ANNONS