Annons

Olagligt fotografera barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils Haugen

Aktiv medlem
Jag har i dag, på Lidas område i Botkyrka, blivit förklarad att det är förbjudit fotografera barn. Detta blev förklarad mig utav två personer där bestemt inget vet om fotografering och laggivning. Dom kende inte till SFF eller Thomas Riesler.
Nå är det så att jag är amatörfotograf och jag säljer inte mina bilder, men har de i min dator närmast som en fotodagbok.

Jag vill gärna ha klarhet i följande; måste jag ha målsmans tillåtelse för att fota till eksempel lekande barn på offentlig område. Inte dagis,skola och dyl.
Enligt dom vuxna är det kommit en ny lag sista 6 - 8 mnd. där sejar jag inte får fota så.

Jag har varit mycket på sjukhus sista året så jag är lite osäker.
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är lika bra att låta bli. Det går aldrig att vinna mot de där dårarna. Det finns så mycket annat att fotografera.
 

M7_21

Aktiv medlem
Jag har i dag, på Lidas område i Botkyrka, blivit förklarad att det är förbjudit fotografera barn. Detta blev förklarad mig utav två personer där bestemt inget vet om fotografering och laggivning. Dom kende inte till SFF eller Thomas Riesler.
Nå är det så att jag är amatörfotograf och jag säljer inte mina bilder, men har de i min dator närmast som en fotodagbok.

Jag vill gärna ha klarhet i följande; måste jag ha målsmans tillåtelse för att fota till eksempel lekande barn på offentlig område. Inte dagis,skola och dyl.
Enligt dom vuxna är det kommit en ny lag sista 6 - 8 mnd. där sejar jag inte får fota så.

Jag har varit mycket på sjukhus sista året så jag är lite osäker.
Att fotografera är ju tillåtet i sig, tyvärr har det mer eller mindre förknippats med pedofili. Om föräldrarna är närvarande kan man ju gärna fråga före, annars blir det kanske upprörda röster. Alltså, plåta är OK. Men, publicera bilderna är något annat. Råkade en gång lägga ut en barnbild på en flicka som var ansiktsmålad vid en festival. Efter bara en kort stund ringde en förälder och bad mig ta bort bilden eftersom hon hade skyddad identitet. Annars skulle hennes "riktiga" pappa få veta var hon fanns. Därmed sagt, var lite försiktig innan du tar bilder, speciellt på barn idag. Tyvärr alltså är det det svårare nu än bara för några år sedan.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är lika bra att låta bli. Det går aldrig att vinna mot de där dårarna. Det finns så mycket annat att fotografera.
Man ska inte låta dårarna vinna.

Givetvis finns det situationer där man bör avstå från att fotografera barn, likväl som det finns situationer där man bör avstå från att fotografera vuxna. Om man trots det väljer att fotografera en människa (oberoende av ålder) så är det knappast något idé att argumentera mot folk har fått för sig något felaktigt. Gå därifrån, bara.

Om någon däremot artigt och vänligt ber än att låta bli och har ett bra skäl till varför man ska radera bilden man nyss tog så kan man vara snäll och artig tillbaka och uppfylla önskningen.
 

M7_21

Aktiv medlem
Man ska inte låta dårarna vinna.

Givetvis finns det situationer där man bör avstå från att fotografera barn, likväl som det finns situationer där man bör avstå från att fotografera vuxna. Om man trots det väljer att fotografera en människa (oberoende av ålder) så är det knappast något idé att argumentera mot folk har fått för sig något felaktigt. Gå därifrån, bara.

Om någon däremot artigt och vänligt ber än att låta bli och har ett bra skäl till varför man ska radera bilden man nyss tog så kan man vara snäll och artig tillbaka och uppfylla önskningen.
Ytterligare et tips, fråga om vederbörande vill ha en kopia av bilden, be om en mailadress el.likn. och skicka sen! Uppskattat, dessutom ett problem mindre!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Man ska inte låta dårarna vinna.

Givetvis finns det situationer där man bör avstå från att fotografera barn, likväl som det finns situationer där man bör avstå från att fotografera vuxna. Om man trots det väljer att fotografera en människa (oberoende av ålder) så är det knappast något idé att argumentera mot folk har fått för sig något felaktigt. Gå därifrån, bara.

Om någon däremot artigt och vänligt ber än att låta bli och har ett bra skäl till varför man ska radera bilden man nyss tog så kan man vara snäll och artig tillbaka och uppfylla önskningen.
Jag var på Gröna Lund för några år sedan och ägnade mig åt att fota i lite gatustil. Jag tänkte inte ens på vilken ålder alla människor var som kom med på mina bilder.

En galen kvinna tillkallade en vakt som nästan var ännu galnare och tvingade mig att visa mina bilder och efter ett tags tjafs gick jag med på att radera bilder.

Efter det fotograferar jag aldrig barn. Det är inte värt det.

Det går bara inte att vinna en diskussion mot en dåre, och tro mig, det finns hur många som helst.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag var på Gröna Lund för några år sedan och ägnade mig åt att fota i lite gatustil. Jag tänkte inte ens på vilken ålder alla människor var som kom med på mina bilder.

En galen kvinna tillkallade en vakt som nästan var ännu galnare och tvingade mig att visa mina bilder och efter ett tags tjafs gick jag med på att radera bilder.

Efter det fotograferar jag aldrig barn. Det är inte värt det.

Det går bara inte att vinna en diskussion mot en dåre, och tro mig, det finns hur många som helst.
Han kanske skulle jaga sin uppdragsgivare istället... ;)
https://www.gronalund.com/sv/Attraktionsfoto/
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag var på Gröna Lund för några år sedan och ägnade mig åt att fota i lite gatustil. Jag tänkte inte ens på vilken ålder alla människor var som kom med på mina bilder.

En galen kvinna tillkallade en vakt som nästan var ännu galnare och tvingade mig att visa mina bilder och efter ett tags tjafs gick jag med på att radera bilder.

Efter det fotograferar jag aldrig barn. Det är inte värt det.

Det går bara inte att vinna en diskussion mot en dåre, och tro mig, det finns hur många som helst.
Fördel med kryptering, så som man kan göra med vissa kameror från Canon. Tyvärr äger jag bara en 7D som är kompatibel. Mina 6D och M5 har tyvärr inget stöd för det.

Bara att visa en bild på ett frågetecken och fråga vilket av frågetecknen som föreställer personen i fråga. https://youtu.be/UuMvyp1dT2w?t=100
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har fotat barn och ungdomar som spelar fotboll de senaste tolv åren. En enda gång har jag råkat ut för en föräldrar som antydde att det var något suspekt med detta intresse. Och någon gång har en målvakt bett mig sitta på en annan plats. I övrigt har jag bara mött uppskattning från barnen själva, deras föräldrar och lagens tränare.
Jag gör alla bilder tillgängliga så att de själva kan ladda ner.

Men skulle någon börja tjafsa skulle jag nog låta bli. Och om tjafset blev vanligt skulle jag sannolikt lägga ner min hobby. Det är inte kul med tjafs. Och en hobby ska ju vara kul.
 

PMD

Aktiv medlem
En galen kvinna tillkallade en vakt som nästan var ännu galnare och tvingade mig att visa mina bilder och efter ett tags tjafs gick jag med på att radera bilder.
Jag skulle ha gått därifrån, och om vakten hade bråkat hade jag bett denne att tillkalla polis. Trots en del forumtrådar som handlar om hur poliser hindrar folk från att fotografera så tror jag faktiskt att de flesta poliser vet om att det inte finns några förbud mot att fotografera på offentlig plats.

Nu var du ju på Gröna Lund och det är, såvitt jag vet, privat område så där gäller fastighetsägarens regler för att man ska få vistas där. Det är dock så att det enda som vakten (som väl får anses vara representant för fastighetsägaren) får göra om du bryter mot dessa regler är att avvisa dig från fastigheten. Att tvinga dig att radera bilder är olagligt. (Att tvinga dig att visa bilderna är f.ö. också olagligt).
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Mina döttrar 10och 12 badade vid standen i byn där vi bor redan i april i år. Det var iskallt i vattnet men varmt o vackert väder, de hade åkt inlines och var svettiga. En kvinna filmade och fotograferade. Mina barn frågade varför och hon sa att hon ville lägga upp på Facebook för att visa vilken härlig dag det var och vilken fin utflykt hon hade. Tjejerna sa att de inte ville synas på Facebbok i blöta underkläder. Kvinnan "visste inte hur man raderar bilder i den här kameran" men mina barn hjälpte henne vänligt och tillsammans raderade de bilderna.

Jag hoppas så in i helvete mycket att den kvinnan inte hade två minneskort och skummare baktankar än hon gav sken av.

Jag kan bara hoppas, eller hur?

Jag vill väl bara säga med mitt inlägg att jag vet hur "dårar" föds, tror jag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Jag kan bara hoppas, eller hur?

Jag vill väl bara säga med mitt inlägg att jag vet hur "dårar" föds, tror jag.
Ja, ämnet är betydligt delikatare än en ”svart-vit” lagtext.

Jag får fotografera och jag får publicera. Men ifall det det lämpligt är en fråga man måste ställa sig som fotograf.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
. Kvinnan "visste inte hur man raderar bilder i den här kameran" men mina barn hjälpte henne vänligt och tillsammans raderade de bilderna.
Kvinnan kanske visste mycket väl att en sk "bilradering" tar bara bort tabellen med länken till bilden, bilden finns kvar på minneskortet.

Det enda 100% säkra metoden är att destruera minneskortet, en fylla hela kortet med nya bilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Tjejerna sa att de inte ville synas på Facebbok i blöta underkläder. Kvinnan "visste inte hur man raderar bilder i den här kameran" men mina barn hjälpte henne vänligt och tillsammans raderade de bilderna.
Det löste sig rätt bra, alltså. Det brukar göra det när alla inblandade är lugna och vänliga mot varandra.
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Kvinnan kanske visste mycket väl att en sk "bilradering" tar bara bort tabellen med länken till bilden, bilden finns kvar på minneskortet.
Jo, det är ju det man som "dåre" är rädd för.

Sannolikheten för att en människa idag kan lägga över bilder från kamera till Facebook men inte radera bilder på sitt eget minneskort är ju låg, tycker jag. Jag hoppas att det är så i det här fallet, annars kan det finnas ganska mycket material av mina vackra flickor när de leker o busar i strandkanten iklädda genomblöta underkläder på suspekta internetsiter

Och vet ni vad? Varken de eller jag kan skydda dem från det

Jag kan bara lära mina flickor att vänligt säga till att de inte vill vara med på bild, om de inte känner sig bekväma. Det betyder att de förmodligen kommer avvisa främlingar som fascineras av deras beteenden och utseenden i fullt påklädda och fullt legitima fotosammanhang också.

Det gör ont i mig när jag läser om hur man ska bära sig åt för att lura oroliga människor att man raderat bilder de inte vill ha tagna/spridda. Oavsett motiv för frågan om radering, oavestt motiv för fotograferingen.

Sen har ju PMD helt rätt i att vänlighet och artighet och generell snällhet är enda vägen framåt. Inom gatufoto och resten av livet.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Mina döttrar 10och 12 badade vid standen i byn där vi bor redan i april i år. Det var iskallt i vattnet men varmt o vackert väder, de hade åkt inlines och var svettiga. En kvinna filmade och fotograferade. Mina barn frågade varför och hon sa att hon ville lägga upp på Facebook för att visa vilken härlig dag det var och vilken fin utflykt hon hade. Tjejerna sa att de inte ville synas på Facebbok i blöta underkläder. Kvinnan "visste inte hur man raderar bilder i den här kameran" men mina barn hjälpte henne vänligt och tillsammans raderade de bilderna.

Jag hoppas så in i helvete mycket att den kvinnan inte hade två minneskort och skummare baktankar än hon gav sken av.

Jag kan bara hoppas, eller hur?

Jag vill väl bara säga med mitt inlägg att jag vet hur "dårar" föds, tror jag.
Det är för mig självklart att respektera andra människor.

Jag skulle aldrig fotografera någon som befinner sig i en situation där jag själv inte vill bli fotograferad. Det gäller folk som badar, men även uteliggare/tiggare och fattiga människor i utsatta situationer i utvecklingsländer.

Du har rätt att känna dig illa berörd av det du berättar, även om jag finner det osannolikt att kvinnan hade "skummare baktankar". Det låter mest som dåligt omdöme, och det är kanske inte ens tillåtet.

Om någon skulle be mig, på ett hyfsat sätt, att ta bort en bild för att det känns obehagligt att vara med på bild, så gör jag det utan att tveka (på båda minneskorten).

De jag kallar dårar är de som utan minsta anledning börjar dra helt bisarra slutsatser.
 
ANNONS