Annons

Nikon P900 skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

MalinEliHolm

Ny medlem
Hej!
Jag har haft kameror i hela mitt liv - den första var en kamera från 1976 med samtliga inställningar manuella. Jag vet att om jag väljer bländare 2,8 (A-läget) så bör bakgrunden bli suddig, men icke i min nya Nikon P900!

Jag har testat att fota mina kollegor framför datorerna och allting blir lika skarpt, både förgrund och bakgrund blir skarpa. Inte vad jag önskar. Har testat att stå långt ifrån och zooma - nära utan att zooma och så vidare. Oavsett vad jag gör så blir bakgrunden skarp och bilderna ser sjukt oproffsiga ut.

Inte heller porträttläget gör att bakgrunden blir suddig. Vad gör jag för fel? En bländare på 2,8 ska ju göra bakgrunden suddig! Eller?

Blir galen - en mobilkamera gör ju bakgrunden mer suddig än min kamera. :(
 

mickecrown

Aktiv medlem
P900

Hej,
Jag har en P900 och kan inte påstå att jag är jättenöjd,
varken med bildkvalitet, autofokus eller snabbhet.
Dock har jag inte upplevt ditt problem. Något verkar fel. I din hantering av kameran, eller med kameran.
Bifogar 2 bilder som exempel. En närbild och en på ganska långt avstånd.
Kanske inte det snyggaste i bokehväg, men ändå inte hela bilden skarp.
Tagna med bländarprio, läge A.
Mvh Mikael
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Förklaringen är enkel: det är en väldigt liten sensor i P900. Bländare f/2,8 på denna 1/2,3" sensor motsvarar ca bl 10 på 35mm film eftersom f/2,8 är brännvidd delat med 2,8. Då sensorn är väldigt liten blir bildutsnittet vid 20mm brännvidd samma som det med 100mm på småbild. Vid 20mm och bl 2,8 är bländaröppningen bara 7mm. Det går ju inte att klämma in en stor sensor, enormt zoomomfång och stor fysisk bländaröppning (f/2,8 på ett 100mm objektiv för småbild blir ju en öppning på ca 3,5cm). P900 kommer ju inte nära det.

Mobilens sensor är inte större i de flesta fall men objektivet kan vara lite ljusstarkare men ffa använder många mobiler mjukvara för att simulera tunt skärpedjup.

Skall du ha en kamera med tunt skörpedjup behöver du en med större sensor och stor bländaröppning (alltså inte bara i f-tal utan i mm). Bäst är kompakter med småbildssensorer ("FF") eller APS-C eller även micro-4/3, men öven vissa med 1" sensorer klarar detta. T ex Sony RX10 ett och II och RX100 III, IV, V.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har säkert med sensorns storlek att göra P900 har 6,17x4,55 de tidigare kamerorna du har haft kanske har varit fullformat med 36x24mm. Jämfört med en mobiltelefon vet jag inte men, de kanske också kan tricka till det med att lägga på oskärpa?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en P900 och kan inte påstå att jag är jättenöjd,
varken med bildkvalitet, autofokus eller snabbhet.
Dock har jag inte upplevt ditt problem. Något verkar fel. I din hantering av kameran, eller med kameran.
Bifogar 2 bilder som exempel. En närbild och en på ganska långt avstånd.
Kanske inte det snyggaste i bokehväg, men ändå inte hela bilden skarp.
Tagna med bländarprio, läge A.
Mvh Mikael
Fast bild 2 är tagen med kraftig tele och t ex vid maxtele är den faktiska brännvidden ca 300mm (inte vad den motsvarar i utsnitt) och maxbländaren 5,6. Det blir en bländaröppning på nästan 5,5cm och skärpedjupet blir tunnare samt att vid så snäv vinkel blir bakgrundsdetaljerna mindre störande p g a detta också.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man måste tänka på P900 som en mobilkamera med väldigt stort zoomomfång och med lite enklare processor. Den erbjuder varken tunt skärpedjup vid porträtt, snabb autofokus för t ex sport eller flygande fåglar (saknar PDAF) eller erbjuder någon vidare mörkerprestanda (aldeles för liten sensor). Den är till för att kunna erbjuda ett stort spann av bildvinklar från vidvinkel till extremt snäv vinkel för t ex foton av månen.
 

MalinEliHolm

Ny medlem
Mikael - har du lust att testa att ta inomhus på något - vad som helst, med A-läget och lägga upp så jag får se hur suddig bakgrunden blir? Gärna även med porträttläget.

Hej,
Jag har en P900 och kan inte påstå att jag är jättenöjd,
varken med bildkvalitet, autofokus eller snabbhet.
Dock har jag inte upplevt ditt problem. Något verkar fel. I din hantering av kameran, eller med kameran.
Bifogar 2 bilder som exempel. En närbild och en på ganska långt avstånd.
Kanske inte det snyggaste i bokehväg, men ändå inte hela bilden skarp.
Tagna med bländarprio, läge A.
Mvh Mikael
 

MalinEliHolm

Ny medlem
Men usch vad trist! Så in på detaljerna har jag såklart inte gått. :/
Jag har en gammal Nikon D5000 som är tio år gammal nu. Är det någon idé att köpa ett nytt objektiv till det. Vill framförallt få porträtt med suddig bakgrund, typ att man sitter vid en dator och allt på skrivbordet blir diffust.


Förklaringen är enkel: det är en väldigt liten sensor i P900. Bländare f/2,8 på denna 1/2,3" sensor motsvarar ca bl 10 på 35mm film eftersom f/2,8 är brännvidd delat med 2,8. Då sensorn är väldigt liten blir bildutsnittet vid 20mm brännvidd samma som det med 100mm på småbild. Vid 20mm och bl 2,8 är bländaröppningen bara 7mm. Det går ju inte att klämma in en stor sensor, enormt zoomomfång och stor fysisk bländaröppning (f/2,8 på ett 100mm objektiv för småbild blir ju en öppning på ca 3,5cm). P900 kommer ju inte nära det.

Mobilens sensor är inte större i de flesta fall men objektivet kan vara lite ljusstarkare men ffa använder många mobiler mjukvara för att simulera tunt skärpedjup.

Skall du ha en kamera med tunt skörpedjup behöver du en med större sensor och stor bländaröppning (alltså inte bara i f-tal utan i mm). Bäst är kompakter med småbildssensorer ("FF") eller APS-C eller även micro-4/3, men öven vissa med 1" sensorer klarar detta. T ex Sony RX10 ett och II och RX100 III, IV, V.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Men usch vad trist! Så in på detaljerna har jag såklart inte gått. :/
Jag har en gammal Nikon D5000 som är tio år gammal nu. Är det någon idé att köpa ett nytt objektiv till det. Vill framförallt få porträtt med suddig bakgrund, typ att man sitter vid en dator och allt på skrivbordet blir diffust.
Ja absolut. Men tänk på att D5000 kräver objektiv med inbyggd autofokusmotor om du skall få fungerande AF med kameran då D5X00 och D3x00 serien saknar autofokusmotor i kamerahuset. Alltså måste det vara AF-S objektiv om det är Nikon eller HSM om det är Sigma. Nikkor AF/AF-D 50/1,8 eller 85/1,8 ger alltså inte autofokus, måste vara deras AF-S varianter (nyare). Ett AF-S 50/1,8 torde dock ligga runt tusenlappen och ger motsv 75mm f/2,7 uttryckt i småbildstermer. 85mm kan bli lite för långt då det motsvarar 127mm på småbild (DX sensorn har 1/2,25 arean och beskär bilden 1,5 gånger på diagonalen jämför med småbild ("35mm kamera" "135 format").
 
ANNONS