Annons

Vilka fotoskrivare vaknar efter semestern?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer2

Aktiv medlem
Jag skall köpa en "ordentlig" fotoskrivare.
Ordentlig = bra kvalitet OCH pålitlig.

När jag köpte datorn så följde en all-in-one skrivare med. Den består av en (dålig) skanner och en (lagom) färgskrivare (en svart och en tre-färgers patron). "Lagom" eftersom den gör färgutskrifter, så gott den kan och så länge bläcket inte torkat.

Men, men, men ....

Om jag inte har gjort några färgutskrifter på några veckor så har bläcket torkat och jag kan (enligt manualen) rengöra munstycken med vattenfuktad trasa EN gång innan utskriftsomgången, därefter måste jag byta bläckpatroner om de torkat ihop igen, vid nästa utskriftsförsök någon vecka senare. Numera försöker jag planera utskriftstillfällena så att många bilder skrivs vid ett och samma tillfälle och därefter acceptera torra munstycken nästa gång.

Min fråga är om alla färgskrivare gör likadant.

Hur gör ni andra? Skriver ni ut bilder var eller varannan dag så att munstyckena aldrig hinner torka?

Ser fram emot tips.
 

Dez

Aktiv medlem
Min Canon pixma 4500 står månader i sträck utan att färgen torkar ihop. Ger väldigt bra utskrifter oxo.
 

Enicar

Aktiv medlem
Min Canon pixma 4500 står månader i sträck utan att färgen torkar ihop. Ger väldigt bra utskrifter oxo.
Det låter lovande. Jag köpte en Pixma 4500 för 700:- när Megastore la ner en butik för någon månad sedan. Den är faktiskt inte uppackad ännu och jag vet att det kanske inte blir utskrifter gjorda varje vecka
 

apersson850

Aktiv medlem
Min Canon Pixma MP 970 har hittills inte haft något torkningsproblem alls. Jag har haft den i mer än ett år. Ibland är jag bortrest i jobbet flera veckor i sträck, men den fungerar lika bra när jag behöver den igen ändå.

På den skrivaren byter man inte skrivhuvudet (det brukar vara det som torkar på de små, som har huvudet inbyggt i patronen) utan bara färgtankarna, när man byter patron. Kanske det är lättare att göra en konstruktion som ser till att hålla tätt runt huvudet när det är separat. Vet inte, det är bara en gissning.
 

atotowi

Aktiv medlem
Min HP 8750 Gp spottar bläck då och då, även om den är avstängd sladden måste dock vara i, för att förhindra torkning. Det går ju bara åt nån pikoliter vid varje tillfälle så det märks inte så mycket ;-)
Inga problem hittils (4 år) med torkade huvuden (iofs så får man nya huvuden varje gång man byter patron) men att den stått nån månad.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag är inne på min tredje Canonskrivare (trots att jag plåtar med Nikon så funkar de) och har aldrig haft ett enda problem med igentorkade munstycken. Ibland har de stått längre tider för att sedan arbeta intensivt under vissa perioder. Aldrig ett enda problem när de väl är installerade.

Däremot har jag haft stora problem initialt med att få färgerna att stämma. Canons egna profiler är ett skämt och jag har helt slutat använda deras papper pga detta. Kör istället med Ilford Gallerie som ger finfint resultat med deras egna profiler och ännu bättre med egentillverkade profiler.

Dessutom märkte jag att jag kan köra LÅNGT längre efter det att printen varnat för färgslut för första gången. När den meddelar att färgen är slut så går det första meddelandet att nolla. När nästa meddelande kommer måste du däremot byta patronen.

Utfallande fyrfärg på A4 papper i högsta kvalitet i min IP4500kostar ca 10-11 kr + papper. Jag har fört journal för över 1000 bilder så siffran borde stämma. Däremot var detta före jag kom på besparingspotensionalen med att "nolla" färgslutet...
 

casting

Aktiv medlem
Jag ahr faktiskt inte reflekterat på det tidigare, men innan hade jag en Epson som torkade igen lite då och då, men nu har jag en Pixma 4200 som faktiskt inte torkat igen sen jag köpte den.
 

Enicar

Aktiv medlem
Profiler? Hur gör man?

Däremot har jag haft stora problem initialt med att få färgerna att stämma. Canons egna profiler är ett skämt och jag har helt slutat använda deras papper pga detta. Kör istället med Ilford Gallerie som ger finfint resultat med deras egna profiler och ännu bättre med egentillverkade profiler.

...
Tolkar inlägget som att det är Ilfords profiler som används. Hur installerar man skrivarprofiler eller pappersprofiler?
Och hur i hela friden gör man egna?
 

atotowi

Aktiv medlem
Ilfords pappersprofiler kan du hämta på deras hemsida:
http://ilford.com/profiles/index_en.asp?type=profile

Samma sak gäller för andra papperstillverkare de brukar ha profiler på sin hemsida till olika skrivare.

Installationen i Windows gör man genom att högerklicka och välja Install profile. på Mac måste man "leta" reda på rätt mapp att lägga dom i.

Att skapa egna profiler gör man genom profileringsverktyg+program. Det är samma typ av utrustning som används för skärmar men anpassad för att läsa av bilder istället. X-rites Colormunki är ett sånt verktyg som funkar både till skärm och skrivar/pappers profilering.
 

thomasnyberg

Ny medlem
Epson rx 520

Februari 2007 köpte jag en Epson RX 520 av InkClub. Idag är den slut och INGEN verkar vara förvånad över detta faktum. Inte Epson inte InkClub. Det hela började för ett par veckor sedan när den bara skrev ut i rött. Sedan blev det röda rosa och sedan försvann all utskrift.
Var det bättre förr?

Thomas Nyberg
 
ANNONS