Annons

Timpris drönare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Axie

Aktiv medlem
God kväll.

Jag har en fundering som jag hoppas någon här kan hjälpa till med.

Jag funderar på att köpa en drönare i 10 000 kr klassen för att använda i mitt jobb. Min arbetsgivare skulle ha köpt en drönare för ca 2 år sedan men det har ej blivit av än.
Jag skulle stundtals ha nytta av en drönare.

Min tanke är att starta enskild firma och fakturera de timmar jag använder drönaren i tjänsten, alltså in fakturera min egen tid då jag är fast anställd.

Skulle detta kunna fungera och vad skulle rimlig timpenning vara?

Mvh Axel
 

snap01

Aktiv medlem
God kväll.

Jag har en fundering som jag hoppas någon här kan hjälpa till med.

Jag funderar på att köpa en drönare i 10 000 kr klassen för att använda i mitt jobb. Min arbetsgivare skulle ha köpt en drönare för ca 2 år sedan men det har ej blivit av än.
Jag skulle stundtals ha nytta av en drönare.

Min tanke är att starta enskild firma och fakturera de timmar jag använder drönaren i tjänsten, alltså in fakturera min egen tid då jag är fast anställd.

Skulle detta kunna fungera och vad skulle rimlig timpenning vara?

Mvh Axel
För att köra den i yrkesbruk så måste du ha den reggad hos transportstyrelsen o för att få göra det måste den vara försäkrad för 3 part. Om jag minns rätt så kostar den försäkringen ca 1200 kr jag har även försäkring på min drönare o betalar för allt 3800 per år.
Att regga drönaren hos transportstyrelsen är inte gratis heller beror lite på hur mycket drönaren väger men har för mig att första året för minsta drönaren kostar 4000 kr sedan är det typ 1200 kr per år.

Så din arbetsgivare vill att du ska köpa o stå för den? Du har minst 500 kr i månaden första året minst (om du ska vara laglig) i fasta kostnader utöver inköp av drönare osv. Finns ingen som jag vet som kör under 1500 kr +moms för snabb flygning o bara bilder. Ska du redigera bilder/film så ökar kostnaden betydligt men det kanske du gör på din arbetstid.


Pris ? Om jag skulle vara dig skulle jag ta reda på hur mycket dom vill att du ska flyga med den på uppdrag av dom, sedan räkna vad allt kostar. En drönare håller inte för alltid räkna hem den på max 1-2 år.

Om du ska ha någon vits med att köpa den räkna avskrivning på drönare på max 2 år sedan lägger du på alla kostnader delar det på ett år då får du fram vad du behöver för att gå runt sedan är det bara räkna hur mycket dom vill använda dina tjänster o vad du vill ha för det.

Om du ska använda bilder mest rekommenderar jag att du köper tex DJI phantom med 1" sensorn betydligt bättre än tex phantom 3.
 

Axie

Aktiv medlem
För att köra den i yrkesbruk så måste du ha den reggad hos transportstyrelsen o för att få göra det måste den vara försäkrad för 3 part. Om jag minns rätt så kostar den försäkringen ca 1200 kr jag har även försäkring på min drönare o betalar för allt 3800 per år.
Att regga drönaren hos transportstyrelsen är inte gratis heller beror lite på hur mycket drönaren väger men har för mig att första året för minsta drönaren kostar 4000 kr sedan är det typ 1200 kr per år.

Så din arbetsgivare vill att du ska köpa o stå för den? Du har minst 500 kr i månaden första året minst (om du ska vara laglig) i fasta kostnader utöver inköp av drönare osv. Finns ingen som jag vet som kör under 1500 kr +moms för snabb flygning o bara bilder. Ska du redigera bilder/film så ökar kostnaden betydligt men det kanske du gör på din arbetstid.


Pris ? Om jag skulle vara dig skulle jag ta reda på hur mycket dom vill att du ska flyga med den på uppdrag av dom, sedan räkna vad allt kostar. En drönare håller inte för alltid räkna hem den på max 1-2 år.

Om du ska ha någon vits med att köpa den räkna avskrivning på drönare på max 2 år sedan lägger du på alla kostnader delar det på ett år då får du fram vad du behöver för att gå runt sedan är det bara räkna hur mycket dom vill använda dina tjänster o vad du vill ha för det.

Om du ska använda bilder mest rekommenderar jag att du köper tex DJI phantom med 1" sensorn betydligt bättre än tex phantom 3.
Tack för bra info.
Arbetsgivaren vill ej att jag köper men jag skulle ha nytta av en och då arbetsgivaren ej köpt än så funderar jag på alternativ.
I ett första skede skulle en användas till inspektion av skog. Sedan skulle man kunna bredda användningsområdet.

Låter som om det blir en del kostnader, kanske bättre att pusch mer på att arbetsgivaren köper in en än att jag köper och ska få täckning för alla kostnader.

//Axel
 

snap01

Aktiv medlem
Tack för bra info.
Arbetsgivaren vill ej att jag köper men jag skulle ha nytta av en och då arbetsgivaren ej köpt än så funderar jag på alternativ.
I ett första skede skulle en användas till inspektion av skog. Sedan skulle man kunna bredda användningsområdet.

Låter som om det blir en del kostnader, kanske bättre att pusch mer på att arbetsgivaren köper in en än att jag köper och ska få täckning för alla kostnader.

//Axel
om man ska göra det rätt med reggning hos transportstyrelsen så kostar det en del, och du får ingen försäkring förräns den är reggad där. Känns alltid tryggt att ha den försäkrad i alla fall för 3 part.
Om du ska ha den för inspektion av skog så skulle jag kolla lite med
https://www.pitchup.se/ vad som behövs,Inte billigast där men kunniga.
 

iSolen.se

Guest
Tack för bra info.
Arbetsgivaren vill ej att jag köper men jag skulle ha nytta av en och då arbetsgivaren ej köpt än så funderar jag på alternativ.
I ett första skede skulle en användas till inspektion av skog. Sedan skulle man kunna bredda användningsområdet.

Låter som om det blir en del kostnader, kanske bättre att pusch mer på att arbetsgivaren köper in en än att jag köper och ska få täckning för alla kostnader.

//Axel
Jag har för mig att skatteverket har synpunter på en enda kund (för att man inte ska gå in i dold anställning på detta sätt) så se till att skaffa flera kunder.

Läs på om de nya drönarreglerna, de har ändrats i år till vår fördel.

Och dra inte på dig kostnader, drönare är högrisk speciellt om du ska flyga runt träd, jag skulle tro risken att krascha är över 50% :)
 

Axie

Aktiv medlem
Måste man registrera drönare under sju kg?
Hittar inte info om det?

Tänkte ligga ca dryga 20 m över träden så borde inte behöva krascha direkt hoppas jag...

//Axel
 

iSolen.se

Guest
Måste man registrera drönare under sju kg?
Hittar inte info om det?

Tänkte ligga ca dryga 20 m över träden så borde inte behöva krascha direkt hoppas jag...

//Axel
Min har ett FA-nummer eftersom jag vill kunna flyga i USA men så vitt jag vet behövs det inte för kategori ett drönare i Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för bra info.
Arbetsgivaren vill ej att jag köper men jag skulle ha nytta av en och då arbetsgivaren ej köpt än så funderar jag på alternativ.
I ett första skede skulle en användas till inspektion av skog. Sedan skulle man kunna bredda användningsområdet.
Min fråga är visserligen lite utanför ämnet, men kommer din arbetsgivare att gå med på att betala timkostnad för din användning av din egen drönare?
 

PMD

Aktiv medlem
Om ni tittar på recensionsvideon så klarnar det nog. Notera också sista meningen i inlägg #10.
 

iSolen.se

Guest
Om ni tittar på recensionsvideon så klarnar det nog. Notera också sista meningen i inlägg #10.
Dåligt inlägg, det framgår inte att det är århundradets understatement, du måste vara tydligare om du skämtar. Nu undrar vi om du verkligen skämtade eller kom på i efterhand att den suger.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
För att köra den i yrkesbruk så måste du ha den reggad hos transportstyrelsen o för att få göra det måste den vara försäkrad för 3 part.
...
Reglerna ändrades en hel del den 1:a Februari i år (2018).
Numera behövs inte tillstånd från TransportStyrelsen för komersiellt bruk.
Med drönare i klass 1 (Vikt under 7 Kg).
Däremot så krävs det försäkring.

Däremot så lär Skatteverket inte gå med på att utfärda F-skatt när Du bara har en uppdragsgivare, och dessutom har en anställning där i dagsläget.
 
Måste man registrera drönare under sju kg?
Hittar inte info om det?

Tänkte ligga ca dryga 20 m över träden så borde inte behöva krascha direkt hoppas jag...

//Axel
Du kanske har fått infon redan. Har inte läst igenom alla posts men men :)


När jag skaffade min Mavic Pro så hörde jag av mig till transportstyrelsen och frågade lite. Tycker deras sida är väldigt svår att hitta exakt info på.
Då fick jag som svar att du behöver inte ha tillstånd eller registrera en drönare under 7 kg.
Du får inte flyga högre än 120 m ovanför jord. Så 20 m över träden är ingen fara.

Drönaren ska ha namn och telefonnummer på sig, samt vara försäkrad.
Ska du sedan sprida vidare bilder/filmer så är det lantmäteriet du ska skicka in bilderna och filmerna till för ett godkännande.

Hoppas det hjälpte :)
 

Axie

Aktiv medlem
Min fråga är visserligen lite utanför ämnet, men kommer din arbetsgivare att gå med på att betala timkostnad för din användning av din egen drönare?
Det vet jag inte än, har fortfarande semester.
Kan jag motivera vad vinsten skulle vara för företaget så är det inte alls omöjligt. Hur ett upplägg skulle vara vet jag ej än.
Kanske att jag vid arbete med drönare ses som en konsult.

Fast om min arbetsgivare köper in en drönare slipper jag det.

Vad gäller skatteverket så har jag andra tänkbara uppdragsgivare. Blir det aktuellt får jag ringa skatteverket och prata med dem.

//Axel
 

Axie

Aktiv medlem
Du kanske har fått infon redan. Har inte läst igenom alla posts men men :)


När jag skaffade min Mavic Pro så hörde jag av mig till transportstyrelsen och frågade lite. Tycker deras sida är väldigt svår att hitta exakt info på.
Då fick jag som svar att du behöver inte ha tillstånd eller registrera en drönare under 7 kg.
Du får inte flyga högre än 120 m ovanför jord. Så 20 m över träden är ingen fara.

Drönaren ska ha namn och telefonnummer på sig, samt vara försäkrad.
Ska du sedan sprida vidare bilder/filmer så är det lantmäteriet du ska skicka in bilderna och filmerna till för ett godkännande.

Hoppas det hjälpte :)
Tack för info. Är nog vad jag kommit fram till via svar här samt info hos transportstyrelsen.

//Axel
 
ANNONS